Frågor angående ljud i v70N (hu-603)

snuttefjun
25 augusti 2013 · 100 Inlägg

Godkväll på er! Nu har jag en hel del frågor angående mitt ljud i min v70N med en hu-603 som huvudenhet (originalstereo för v70N) Nu undrar jag vad NI skulle göra i min sits...

Jag har 2 stycken digital designs 05 12" i en portad låda på 90 liter som jag driver med ett monoblock (zachry r1500D).

Fråga 1: Jag kan vrida upp "Gain"skruven nästan till max utan att det låter illa, då spelar det riktigt högt och kraftfullt vid högsta volym. Men när jag sedan sänker ljudet så överröstar basen både mellanregister och diskant. Tror ni att jag kan få mer balans i systemet om jag skaffar ett framsystem som jag driver med ett 2 kanalssteg, + att jag skaffar en s.k "Remote Level Bass Control"?

Fråga 2: Om jag skaffar ett framsystem... t.ex http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … arkit.html som jag är intresserad av. Borde jag då koppla ur originalhögtalarna i bakdörrarna? För jag antar att dom bara kommer spraka i och med att jag kan spela högre med ett framsystem?

Fråga 3: Var hittar jag en "Remote Level Bass Control" som passar till mitt steg?


Hoppas att jag har gjort mig förstådd, jag är lite trött så jag skyller på det om texten är otydlig.
Ge mig tips och råd! Tack på förhand big_smile

snuttefjun
25 augusti 2013 · 100 Inlägg

http://www.ljudia.se/billjud-s82121/bil … r-p333251/
Där hittade jag fjärrkontrollen till slutsteget! Så fråga 3 kan ni skippa. heheh

PMPerformance
25 augusti 2013 · 2 266 Inlägg

När jag hade min v70n så koppla jag steg på originalhögtalarna ett fyrkanals magnat steg. Genom att dra kablar från steget fram till stereon och koppla in mig på iso kontakten, dock hade jag en jvc stereo istället för original och vilken skillnad de vart på ljudet. Och en sluten låda med två kicker basar.
Spelade 134 db på en ljudmätning, med den setupen.

svetsdiff !!!
snuttefjun
25 augusti 2013 · 100 Inlägg

Aha där ser man! Kopplade du alla högtalare på det alltså? 6,5or inklusive diskanter?
Nu är det så att jag helst vill köra med originalstereo då monteringsramen till enkeldin-stereo skär sig i färgen och sitter allmänt löst då jag inte kan skruva fast den... Tror du att jag förlorar mycket i ljudkvalité på att ha originalstereo? hmm
Men hursomhelst så borde jag väl kunna göra på samma sätt som dig med ett fyrkanalssteg? smile
Vore kul att prova!

t_mackan
25 augusti 2013 · 251 Inlägg

Fråga 1. Jag hade likadant antar att du kör högnivå? Jag fick köra fadern på sterion nästa bara på fram systemet så (två snäpp på bakhögtalarna) så gick det att köra i samma nivå om du nu har kopplat in dig på bakhögtalarna

Senast redigerat av t_mackan (25 augusti 2013)

snuttefjun
25 augusti 2013 · 100 Inlägg

t_mackan skrev:
Fråga 1. Jag hade likadant antar att du kör högnivå? Jag fick köra fadern på sterion nästa bara på fram systemet så (två snäpp på bakhögtalarna) så gick det att köra i samma nivå om du nu har kopplat in dig på bakhögtalarna

Nej jag har en adapter på baksidan av stereon som gör att jag kan koppla in lågnivåkablar!
Det jag menar med att det är dålig balans är att jag tycker att basen överröstar resten av ljudet, så det blir i stort sett bara lite dovt muller när man lyssnar på musik på lägre volym hmm

t_mackan
25 augusti 2013 · 251 Inlägg

snuttefjun skrev:

t_mackan skrev:
Fråga 1. Jag hade likadant antar att du kör högnivå? Jag fick köra fadern på sterion nästa bara på fram systemet så (två snäpp på bakhögtalarna) så gick det att köra i samma nivå om du nu har kopplat in dig på bakhögtalarna

Nej jag har en adapter på baksidan av stereon som gör att jag kan koppla in lågnivåkablar!
Det jag menar med att det är dålig balans är att jag tycker att basen överröstar resten av ljudet, så det blir i stort sett bara lite dovt muller när man lyssnar på musik på lägre volym hmm

Oki då hänger jag med men har du provat att skruva ner gainen och skruvat upp basen på sterion lite istället eller tvärtom?

snuttefjun
25 augusti 2013 · 100 Inlägg

t_mackan skrev:

snuttefjun skrev:

t_mackan skrev:
Fråga 1. Jag hade likadant antar att du kör högnivå? Jag fick köra fadern på sterion nästa bara på fram systemet så (två snäpp på bakhögtalarna) så gick det att köra i samma nivå om du nu har kopplat in dig på bakhögtalarna

Nej jag har en adapter på baksidan av stereon som gör att jag kan koppla in lågnivåkablar!
Det jag menar med att det är dålig balans är att jag tycker att basen överröstar resten av ljudet, så det blir i stort sett bara lite dovt muller när man lyssnar på musik på lägre volym hmm

Oki då hänger jag med men har du provat att skruva ner gainen och skruvat upp basen på sterion lite istället eller tvärtom?

Detta har jag faktist inte provat, ska försöka göra det ikväll! smile
Hittills när jag ställt in steget har jag haft basen så nerställd som möjligt på stereon.

t_mackan
25 augusti 2013 · 251 Inlägg

snuttefjun skrev:

t_mackan skrev:

snuttefjun skrev:

Nej jag har en adapter på baksidan av stereon som gör att jag kan koppla in lågnivåkablar!
Det jag menar med att det är dålig balans är att jag tycker att basen överröstar resten av ljudet, så det blir i stort sett bara lite dovt muller när man lyssnar på musik på lägre volym hmm

Oki då hänger jag med men har du provat att skruva ner gainen och skruvat upp basen på sterion lite istället eller tvärtom?

Detta har jag faktist inte provat, ska försöka göra det ikväll! smile
Hittills när jag ställt in steget har jag haft basen så nerställd som möjligt på stereon.

Kanske hjälper testa även faden säg hur det blev

snuttefjun
25 augusti 2013 · 100 Inlägg

t_mackan skrev:

snuttefjun skrev:

t_mackan skrev:

Oki då hänger jag med men har du provat att skruva ner gainen och skruvat upp basen på sterion lite istället eller tvärtom?

Detta har jag faktist inte provat, ska försöka göra det ikväll! smile
Hittills när jag ställt in steget har jag haft basen så nerställd som möjligt på stereon.

Kanske hjälper testa även faden säg hur det blev

Ja det ska jag göra! Tack för tipset smile
Förresten, jag funderar på att införskaffa ett 4kanalssteg inom en snar framtid. Är det något speciellt jag bör tänka på när jag letar efter ett sådant?

Kan jag köra ett framsystem (2 6,5or + 2 diskanter) på 2 av stegets kanaler och sedan spara 2 kanaler som jag kanske kan använda till 2 extra 6,5or i framtiden?
Om du förstår vad jag menar?

Hur mycket kraft bör jag ha i slutsteget isf?

t_mackan
25 augusti 2013 · 251 Inlägg

snuttefjun skrev:

t_mackan skrev:

snuttefjun skrev:

Detta har jag faktist inte provat, ska försöka göra det ikväll! smile
Hittills när jag ställt in steget har jag haft basen så nerställd som möjligt på stereon.

Kanske hjälper testa även faden säg hur det blev

Ja det ska jag göra! Tack för tipset smile
Förresten, jag funderar på att införskaffa ett 4kanalssteg inom en snar framtid. Är det något speciellt jag bör tänka på när jag letar efter ett sådant?

Kan jag köra ett framsystem (2 6,5or + 2 diskanter) på 2 av stegets kanaler och sedan spara 2 kanaler som jag kanske kan använda till 2 extra 6,5or i framtiden?
Om du förstår vad jag menar?

Hur mycket kraft bör jag ha i slutsteget isf?

D e väll att du skaffar ett tillräckligt kraftigt och delningsfilter kanske du ska ha också så ska d nog funka

PMPerformance
25 augusti 2013 · 2 266 Inlägg

snuttefjun skrev:
Aha där ser man! Kopplade du alla högtalare på det alltså? 6,5or inklusive diskanter?
Nu är det så att jag helst vill köra med originalstereo då monteringsramen till enkeldin-stereo skär sig i färgen och sitter allmänt löst då jag inte kan skruva fast den... Tror du att jag förlorar mycket i ljudkvalité på att ha originalstereo? hmm
Men hursomhelst så borde jag väl kunna göra på samma sätt som dig med ett fyrkanalssteg? smile
Vore kul att prova!

Japp koppla ihop de bakom stereon och så gick de i originalet ut till högtalarna. Jaha jag hade dubbeldin uttag men körde med en skärm i övre facket och stereon i undre. Mitt satt ordentligt fast. Ja Volvo har bra enheter men de har lite mindre kläm till högtalarna än eftermarknads.
Ja då får man köra högnivå omvandlare direkt bakom stereon till lågnivå och till steget och sen ut i dörrarna.

svetsdiff !!!
PMPerformance
25 augusti 2013 · 2 266 Inlägg

snuttefjun skrev:
Aha där ser man! Kopplade du alla högtalare på det alltså? 6,5or inklusive diskanter?
Nu är det så att jag helst vill köra med originalstereo då monteringsramen till enkeldin-stereo skär sig i färgen och sitter allmänt löst då jag inte kan skruva fast den... Tror du att jag förlorar mycket i ljudkvalité på att ha originalstereo? hmm
Men hursomhelst så borde jag väl kunna göra på samma sätt som dig med ett fyrkanalssteg? smile
Vore kul att prova!

Japp koppla ihop de bakom stereon och så gick de i originalet ut till högtalarna. Jaha jag hade dubbeldin uttag men körde med en skärm i övre facket och stereon i undre. Mitt satt ordentligt fast. Ja Volvo har bra enheter men de har lite mindre kläm till högtalarna än eftermarknads.
Ja då får man köra högnivå omvandlare direkt bakom stereon till lågnivå och till steget och sen ut i dörrarna.

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang