2649
Sök

Wastegate med väldigt lågt GLT? Hjälp med ekonomiturbo.

11 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har införskaffat mig en Vento 2.0 med ADY eller 2E motor (inte säker än, samma skit i vilket fall cool ), som jag tänker turbokonvertera. 10:1 bör vara okej att ladda 0.6 utan större problem har jag läst mig till/hört, kanske slänger på en extra topplockspackning om jag vill ha mer.
Jag siktar dock på en setup där jag kör med extraspridare på tryckröret seriekopplat på boxen (om det är möjligt utan att den blir för varm) som styrs av en tryckvakt (vid typ 0.3 bar typ). Blir nån t3/4 turbo som en kompis har liggande.

Inkopplingen av extraspridare har jag anhöriga som framgångsrikt genomfört, så det behöver jag inte hjälp med (än big_smile).

Poängen med bygget är att jag ska kunna sänka laddtrycket så mkt som möjligt när jag inte vill köra fort, men som jag förstår det är det WGn's fjäder som styr GLT't; ett laddtryck som är minimum.
Hur gör jag då för att få ner laddet till helst ingenting als. Alltså så lågt som möjligt, för att bilen inte ska dra mer än original. Spikningar kan väl inte vara möjliga med ett ladd på bara 0.1-0.2 på fullvarv utan extraspridaren?

Hittar jag en WG/fjäder som laddar 0-0.1 i GLT så kan jag ju bara köpa en gedigen Elektronisk Pys/stryp ventil för att få upp laddet i önskvärda 0.5-0.7bar eller? Finns så svaga fjädrar? Vart big_smile!?

Vad tror ni?
Lämplig extraspridare som klarar försörja (0.7bar) på skroten? Behöver jag rentav 2st?

Tack för svar, tips och tricks!

11 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#2
Läst hela dagen på forum och sett att många wastrgates har fjädersatser ner till knappt 0.1bar. Så är frågan snarare. Det finns väll ingen risk för spikningar vid så låga Ladd då man bara har orginal bränsleförsörjning?
Kan man pysa en wastegate som bara laddar 0.1 bar som glt hela vägen upp till 0.6-0.7 bar på ett bra sätt?

smurfidunder
327 Inlägg
22 augusti 2013
#3
Klart det kan spika även med lågt ladd. Kan spika utan ladd också. Du har väl gaspedak på bilen? använd den för att reglera farten istället för wastegaten så blir det mycket enklare ska du se smile

Wastegaten du skall ha skall vara lagom för det du tänkt ladda, att börja en konvertering med reglerbart ladd verkar vara överkurs. Satsa på 0,5 eller så till att börja med, kommer troligen ställa till det med koppling redan där..

Extra / spridare kan vara du ta från nästan vilken sugmotor som helst. Ta alla 4 och fuelrailen också, svetsa sen i spridarhylsor i laddröret innan spjället och öppna dom i steg typ: steg1 0,1bar, steg2 0,4bar osv

För att enklast tuna in hur du skall öppna dom för fin motorgång så skaffa en bbl och tuna så den går på lambda 0,85 eller fetare så fort du har ladd. Du måste även backa av tändningen. Backa typ 15grader per kilo ladd.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

11 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#4
Tack! Mycket hjälpsamt med lambdamätningarna och tändningen.
Jag förstår att det blir lättare med gaspedalen, men säg att jag ligger på motorvägen, då kommer nog båda extraspridarna våra på konstant och då tappar jag lite av poängen med bygget. Det kommer vara en vardagsbil som ska dra lika lite som orginal tills man ställer på laddet och tryckvakterna slår på spridarna. Har hittat några seriösa elektroniska laddtrycksregulatorer som man kan pysa stabila ladd med sägs det. Som du säger är set ju optimalt med en we som släpper med eget glt med egen fjäder men har gått och lurat på detta bygge ett bra tag. Annars känns det lättare att bara byta alla spridarna direkt och  skaffa ett chip. men jag förstår såklart att detta blir lite knepigare.

47 Inlägg
22 augusti 2013
#5
varför skulle dom stå öppna hela tiden ? skulle du inte koppla dom via tryckvakter?


5 148 Inlägg
23 augusti 2013
#6
Nu har ja mest skruva diesel så det kanske skiljer men du justerar väl laddtrycket delvis via motorns belastning? Lite gas lite avgaser eftersom gasspjället då är nästan stängt vilket leder till lägre luftflöde. Därför bör du inte ha så mycket avgaser vid motorväg och därmed inget eller lite laddtryck. Turbon laddar ju inte fullt bara för att du har ett högre motorvarvtal och lite gas. Som vid motorväg.
När du sedan gasar bör ju spjället öppna och belastningen samt luftflödet öka och därmed laddtrycket, då ska dina extra spridare öppna.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

11 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#7
Nä det är ju möjligt att det lilla gaspådraget inte räcker för att ladda och slå på soppan, tänker bara att om det gör det skulle det vara lite segt. Aja då får jag väll fixa en mjukare fjäder när det händer smile tack för hjälpen iaf!

smurfidunder
327 Inlägg
23 augusti 2013
#8
Den borde gå ungefär samma som den gör nu utan laddtryck. Dvs du skall kunna köra 150-200 nånstans utan laddtryck. Sen om du gasar mer så börjar det ladda och då drar den mer soppa.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

11 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#9
Det beror väl på vilken turbo jag har också? Ju mindre turbo ju mindre avgaser kräves för att den ska börja ladda? Visade sig att kompisens turbo va för glapp. Trycker nog ur sig olja, och jag hittar inga renoveringslager till den. Tänker då att man ska gå på någon annan billig turbo. Kanske Kina t3 från korsning? Kan man hitta något likvärdigt men billigare? Beggat volvo/saab? Vad ska man ha?

smurfidunder
327 Inlägg
23 augusti 2013
#10
Vet inte om ja förstått dig rätt, du vill koppla extraspridaren via boxen? Du skall alltså pulsa den med std styrbox?, Det blir inte så bra. Extraspridaren öppnar du med en tryckvakt, den skall ej pulsas.

Ta valfri billig gammal volvo eller saabturbo det är bättre än en kinasnurra.

Det vore nog enklare om du skrev mer exakt vad dina planer är. Mest nyfiken är jag på hur du ska backa tändningen?

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

11 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#11
Du säger 15 grader per kilo, är det optimalt eller något form av gränsvärde som man måste rätta sig efter för att undvika spikningar? Vet inte om det är en dubbelverkande fördelarklocka. Säg att den inte har det, då blir väl bilen slöare utan ladd med backad tändning över hela registret och då jag kommer kör 95% av tiden utan ladd, kan man kompromissa och köra säg hälften (7-8grader)?
jag tänkte ha tryckvaken som strömbrytare för kopplimgen till boxen. alltså så att spridarna pulsar när dom slås på.
DÅ blir det ju mycket mer precist än med bara på och av eller tänker jag fel?

smurfidunder
327 Inlägg
25 augusti 2013
#12
Nä de är bara en gissning med 15grader. Men det blir ingen bra kompromiss att backa hälften. Utan ladd ska den ha orginal tändning, och med ladd så ska du backa av.

Det blir som sagt inge bra att "tvinna" kablar från std spridare till extraspridare. Dom får helt enkelt stå öppna när tryckvakten slår till. Både att drivstegen kommer ej klara det och eftersom bränslet kommer i pulser så blir det ojämnt fördelat. Om du läser på om tbi insprutning och fixar en lösning liknande det så kan du säkert få det funka. Men det är inget jag kan hjälpa till med för har aldrig pysslat med sådant.

Stoppa i ett sprut är det första jag skulle göra i detta fallet. Eller bygga ett eget extrasprut.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

11 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#13
Nä just det det blir kanske inte jämnt med pulserna. Men har sett att vissa kör med chokespridare,, vad är fördelen/nackedelen med dom jämfört med "vanliga" spridare från en vanlig 4cyl 2.0a? Om man laddar 0.5-0.7 så har jag sett vissa som använder hela 4st cokespridare..  hur många vanliga spridare kan jag tänkas behöva!?
Jag är inte sugen på att byta sprut då jag vill kunna plocka av turbon och koppla loss tryckröret och få
avgasvärderna och effekten från fabrik till besiktningen, plus att jag vill ha samma låga förbrukning när jag vardagskör. Tänkte köpa mig en volvo/saab turbo i bra skick (tips vart jag kan hitta billiga?) och kolla med cyckelpump när WG'n öppnar. Går den inte att ställa tillräckligt lågt med WG-stången tänkte jag se om ett lokalt färetag som bland annat lindar fjädrar kan trycktesta och linda några mjukare åt mig så jag får ner laddtrycket.

Jag tänker kommer bli dyrt i längden att göra omkörningar och mycke accelerationer i innerstan om en/två extra spridare hoppar igång titt som tätt?

11 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#14
Alltså. Förstår att optimalt ska bar tändningen backas när man laddar. Men detta som du kanske förstår är något av ett bugetbygge. Är inte en dubbelverkande fördelare så jag kan tyvärr bara backa hela registret. Vad jag förstår av det jag läst så är det bäst då att försöka hitta en kompromiss?


Sök