2770
Sök

Börja köra lastbil?

Dumpersförare.
970 Inlägg
5 september 2013
Poulsen462 skrev:
Att köra "riktig" lastbil i USA hade kanske vart nåt, beror på hur framtiden ser, iaf ur min synvinkel:)

Jo deras feta lastbilar vill man inte tacka nej till.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

88 Inlägg
5 september 2013
OmegaCoffe skrev:
Poulsen462 skrev:
Att köra "riktig" lastbil i USA hade kanske vart nåt, beror på hur framtiden ser, iaf ur min synvinkel:)

...och deras helt otroliga svängradie och smidighet.

Dumpersförare.
970 Inlägg
5 september 2013
Andre-G skrev:
OmegaCoffe skrev:
Poulsen462 skrev:

big_smile

Opel Omega 2,0 16V /97

Trucker
1 220 Inlägg
5 september 2013
OmegaCoffe skrev:
Andre-G skrev:
OmegaCoffe skrev:

big_smile

osynkade lådor, ingen servo, liten förarhytt och förarmiljö alla 40 tal här, svaga motorer, dåligt lyse då dom inte har uppfunnit extralysen än osv. Yeey vilken dröm! tongue

Vissa är bara bättre än andra!

36 Inlägg
6 september 2013
Andre-G skrev:
Hur din vardag ser ut beror ju helt och hållet på vad för typ av körning du har och vad det är för för firma du jobbar åt.
Men en röd tråd som oftast genomsyrar hela lastbilsyrket är stress. Som oftast kommer från påtryckningar utav åkaren, i form av att, "är du klar snart?" t.ex. Vissa klarar av att bara skaka av sig denna stress, andra gör det inte.

Men det kan vara otroligt kul att gå till jobbet också. Se bara till att ha en aktivitet vid sidan av yrket, oftast lägger man på sig både ett och flera kärlekshandtag. wink

"är du klar snart" är nåt jag skakar av mig, för det tar den tid det tar, jag kan inte göra nåt annat än att göra mitt jobb tongue

Honda CRX V-tec 16V 1.6L -90 (Såld)
Honda Civic 1.3L -95 (Såld)

430 Inlägg
6 september 2013
ja de finns mycket som är bra å dåligt med att köra lastbil,
som har skrivits tidigare i tråden...tex en av mina kollegor som inte tänkte sig för i början på veckan och lasta för mycket spannmål på sin flakbil, kosta 15" till chaffisen och 200" till åkeriet...surt värre!

men livet på vägen innebär också frihet under ansvar, ofta kan man styra både arbetstid och inkomst själv om man är lite driftig.

för mig personligen så funkar inget annat jobb än chaffis jobbet, bara man kan tåla stressen och kunna njuta av friheten...
Lycka till! smile

Mopar or no car!

Långtradarchaufför
282 Inlägg
7 september 2013
teamvolvoracing skrev:
OmegaCoffe skrev:
Andre-G skrev:

big_smile

osynkade lådor, ingen servo, liten förarhytt och förarmiljö alla 40 tal här, svaga motorer, dåligt lyse då dom inte har uppfunnit extralysen än osv. Yeey vilken dröm! tongue

Det där med extraljus har de inga, för dom är tydligen olagliga i vissa delstater som ja fått reda på från erfaren källa

BMW - Det stavas som det låter:)

1 749 Inlägg
7 september 2013
Polara skrev:
som har skrivits tidigare i tråden...tex en av mina kollegor som inte tänkte sig för i början på veckan och lasta för mycket spannmål på sin flakbil, kosta 15" till chaffisen och 200" till åkeriet...surt värre!

men livet på vägen innebär också frihet under ansvar, ofta kan man styra både arbetstid och inkomst själv om man är lite driftig.

för mig personligen så funkar inget annat jobb än chaffis jobbet, bara man kan tåla stressen och kunna njuta av friheten...
Lycka till! smile

Hur många ton för mycket körde han med då?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 Inlägg
7 september 2013
patrikke skrev:
Polara skrev:

Lycka till! smile

Det vill jag också veta! Kör timmerbil så "överlass" är vardag, aldrig hört ngt om summorna 15 000:- till chauffören och 200 000:- till åkarn..

Högsta bötessumman jag vet att någon fått p.g.a "medvetet slarv" är 10 000:- och var förarkortsrelaterat.

Självklart kan man få högre bötessummor men då är det ju allvarliga brott. Överlass vet jag inte om det är våldsamt allvarligt så tillvida inte samtliga hjul är platta.

430 Inlägg
7 september 2013
545Liebig skrev:
patrikke skrev:
Polara skrev:

Lycka till! smile

Det vill jag också veta! Kör timmerbil så "överlass" är vardag, aldrig hört ngt om summorna 15 000:- till chauffören och 200 000:- till åkarn..

Högsta bötessumman jag vet att någon fått p.g.a "medvetet slarv" är 10 000:- och var förarkortsrelaterat.

Självklart kan man få högre bötessummor men då är det ju allvarliga brott. Överlass vet jag inte om det är våldsamt allvarligt så tillvida inte samtliga hjul är platta.

han åkte in med 67500kg, lagligt får han väga 58500kg, varav majoriteten över framaxeln...=sura poliser, satte 10 för överlasset samt 5 för nått mer, skall ju givetvis till rätten så sista ordet är inte sagt ännu...
men sen överlass avgiften gjordes om så är det inte gamla tumregeln med ton/axel längre utan % av lass. varav 1% är ok, allt över det är överlass...

Mopar or no car!

Dumpersförare.
970 Inlägg
7 september 2013
teamvolvoracing skrev:
OmegaCoffe skrev:
Andre-G skrev:

big_smile

Dom verkar iaf inte ha problem med att gnälla över det iaf. Dom hade nog haft många synpunkter på volvo scania mfl.

Opel Omega 2,0 16V /97

36 Inlägg
7 september 2013
Ok.. har kirrat så jag kan åka med min polare i hans lastbil för att se hur hans jobb är... dock börjar han 4.. och bussen från mig till stan går inte förrän 5... så nu försöker jag hitta nån som kan låna moppe till mig big_smile

36 Inlägg
9 september 2013
dog tråden igen? tongue

Sök