Audi A4 1.8T Vs Passat 1.8T !! Hjälp en F.D datanörd att välja rätt :)

Sted Oraklet
22 april 2007 · 1 Inlägg

Nu ska jag köpa mig en annan bil , gillar audi a4 och passat modellerna väldigt mycket men problemet kommer att jag har suttit väldigt mycket framför en dator och varit en " data nörd " för länge så mina kunskaper inom bilar är inte något och skryta med smile. Så nu ska jag köpa mig en bil för att hitta annan hobby , kommer satsa mycket tid på den bil jag köper och försöka få den väldigt fin med styling och bra ljud.

Så jag undra fall det finns någon där ute som kan ge mig lite tips på vad det är för skillnad på dom 2 modellerna ?, Vilken och varför är den bättre modellerna ? , är passat en lättare bil att Styla eller är det något jag fått för mig ? , Bör jag kunna komma upp runt 220-250 hk med modellerna? och finns det något annat som jag bör tänka på ? ..

Vore extremt tacksam fall det fanns någon som kunde ge mig lite svar då jag e väldigt kluven på dessa frågor smile

Andra bilar som finns i funderingar : Volvo s70 - 855r(t5)

Goffen Administratör
22 april 2007 · 2 975 Inlägg

Ja du passaten är en större bil än audin, mekaniskt sett är det samma sak. Tror det är samma sak med styling finns mycket till båda.... 200hästar är väl rätt smidigt men sen börjar det kosta....

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Chrom Kapten Långsam
22 april 2007 · 185 Inlägg

Inga raketer någon av dom, men jag skulle satsat på A4an. Den ser fräschare ut och känns lite piggare. Passaten är rena tanken, en sävlig komfortbil helt enkelt.

Tega Yrkesförare
22 april 2007 · 1 073 Inlägg

Audi är en fin bil men tyvärr en av dom dyrare bilarna i Sverige att serva och underhålla.
Jag skulle satsat på Passaten. En bra bil som jag tycker ger mycket bil för pengarna.

alex_side Neerd
22 april 2007 · 1 596 Inlägg

hahah en F.D datanörd borde laddat ner så mkt och sparat så mkt pengar på det så han kan köpa en ferrari;P haha

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
_Norrland_ Bilvårdstekniker
22 april 2007 · 766 Inlägg

Har själv en audi a4 1.8t som jag är riktigt nöjd med, men det är ju som någon sa tidigare att passaten är ju lite större och rymligare men bilarna har mycket gemensamt mekaniskt!
Det är ju som lite av en smaksak, men för mig känns audin bättre smile

Oavsett vilken bil du väljer så får du en kanonbil , förutsatt att dom är i bra skick smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
DavidGoden
24 april 2007 · 40 Inlägg

Stog också och velade mellan passat och a4.
Men valde till slut A4án för att den passade mig bättre på något sätt.
Jag tycker den känns lite mer rolig, även om den känns lite gubbe så är passaten steget värre. wink

Lanjin
24 april 2007 · 757 Inlägg

Jag tyckte att jag satt bättre i passaten så jag valde den.
men jag skulle provköra båda iaf. audin står väl lite dyrare i pris om jag inte missminner mej. beror ju på vilken prissumma du rör dig med ochså.

Palander Sir
24 april 2007 · 201 Inlägg

Audin är lite dyrare som sagt men då får du en bil som är mycket tystare och bättre gjord ihelhet.  1,8T går bra med 150hk men efter chipning har du 200hk. I styling finns drivor med olika kitt och trimsattser samma gäller passaten. Men Audin ger lite mer lyx smile

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
peegee Forummoderator
24 april 2007 · 2 924 Inlägg

Vill du ha Sedan eller Kombi?

Innan vi köpte vår Passat så var det bara kombi som gällde pga vi ville ha en rymlig bil och A4 var ett av alternativen men om man jämför Passat kombi och A4 kombi så är det stooor skillnad i storlek, lastutrymme, baksäte mm
A4an är väldigt trång och då blev valet enkelt, annars så är det ju nästan samma bil.

MEN om du ska jämföra en Passat med Audi så ska du jämföra med en A6 för de i samma storlek (samma bil i botten) men du får mer bil för pengarna i Passat ansåg vi men nästa bil blir kanske en A6 Avant.

Senast redigerat av peegee (26 april 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang