Detta projekt skall mynna ut i en liten eldriven bil, antingen i form av en Willys jeep eller en buggy (crosscart) i mindre skala. Planen är att bibehålla den främre och bakre hjulupphängningen inklusive bromssystem. Ramen kommer... Visa mer
I denna tråd kommer jag beskriva arbetet med att konvertera en 200cc ATV till en eldriven Willys jeep eller liknande i miniskala. Tanken är att barnen skall ha något att åka i. Eldrift violl jag ha då det är rent, tyst och lätt att styra. Mer info kommer.
Prem lagd! detta vill jag se! lycka till med projektet:D gjorde ett projektarbete i skolan om sånna här konverteringar, från bensin till el, så jag vet en hel del om det, och jag har en kompis som säljer komponenter:) så jag kan säkert hjälpa dig en hel del ifall något skulle strula...
som sagt, lycka till! ser framm emot att se det klart!
ok, låter intressant... Kommer börja med chassiet nu under hösten som sagt. Planerar i nuläget vilken motor och styrning jag skall ha. Just nu lutar det åt att jag utgår från en lastbilsgenerator och bygger om den till en BLDC motor och installerar tre hallsensorer samt möjilgen 12 småmagneter, om jag inte kan sätta sensorerna nära statorlindningen. Har läste och kikat på youtube om dessa konverteringar och man kan få riktigt bra prestanda i dem. Kommer köra med 36-48V och runt max 80A vilket borde räcka. Problemet med alternatorkonverteringar är just att de är sensorlösa, vilket kan ge problem vid start om motorn är belastad.. Vi får se hur det blir...
Funderade tidigare på att använda en ETek motor typ Mars ME0909, men dessa har jag bara hittat i USA, vilket medför hög frakt och tull/moms... Vad har din kompis för prylar?
Nedan visar den inköpta quaden... Det tragiska som inträffade var att jag totalt missade att ställa av den vid köpet. Jag gjorde det efter 8 dagar.. Då denna räknas som en tung motorcykel blev bötern för att jag inte hade någon trafikförs. dryga 1700:-... Har försökt att få TS att ändra datumet för avställningen då den ändå har stått i obrukbart skick i garaget, men de visar självklart ingen hänsyn.. Skall ringa trafikförsäkringsföreningen i morgon och se om man kan få deras sympati.. Bötern blir annars mer än hälften av vad jag köpte hela quaden för.. käns tungt... Denna böter fick mig att vända blickarna åt en konvertering av en lastbilsalternator till BLDC....
Grabben tjatar om att få börja bygga jeepen... Han ser verkligen fram emot att få köra den... Måste bara regga Vipern först.. Sen kan jag börja..
Förutom att jag fick en komplett hjulupphängning, i och med att jag köpte quaden, fick jag även ett komplett bromssystem med skivor.. Kanske inte är världens bästa kvalité men de funkar tillräckligt bra för detta bygge..
Har inte bestämt ännu ifall det skall bli en tvåsitsig vänsterstyrd Willys jeep eller om det skall bli en singelsitsig mittstyrd buggy (crosscart).... Känns som om en buggy är bättre val på sikt, då den är mer lämplig för att kunna gå fort då man sitter mer inkapslad... LAn ju ändå ha någon typ av jeepkaross på den...
Jag vet att jag är usel på att göra kontinuerliga uppdateringar. Men får lite luckor då och då när jag lyckas hålla mig vaken efter att barnen har somnat. Kommer några bilder alldeles strax.... Tanken jag har i nuläget är att bygga en bra grundplattform som sedan kan motoriseras med godtycklig motor. Kommer nog från början anpassa den för 200cc bensinmotorn. Sedan, om jag lyckas hitta lämpliga delar, byter jag ut till eldrift. Mitt problem med eldrift är i 1'a hand, som alltid, batterierna. En enkel ca 1kW motor med tillbehör kostar ca 2000kr, enkla billiga batterier till detta kostar ytterligare ca 3000kr. Dvs 5000kr för något som inte är särskilt bra.. Skall man få något schysst så måste jag skaffa ett typ E-Tek motorkit för ca 7000kr och därefter köpa 4 batterier á ca 1000 kr styck (vanliga bly med tjockare plattor), Helst skall man ha LiFe el.dyl. och då blir det ännu dyrare. Dessutom kostar en 48V laddare ett antal tusen kr. Så i dagsläget kikar jag på vad som kan vara möjligt vad gäller eldrift. Skulle väldans gärna vilja ha det men det kostar så mkt... Vilket är mkt trist.. Vi får se..... Bilder följer nedan...
CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Kommer försöka komma vidare med bygget nu under hösten. Mycket tid har gått till reggningen av Viper replican som nu är klar och godkänd. Mer kommer inom kort.....