Hjälp med anslutning utav Volvo original slutsteg.

MC_Stradele Maserati
3 oktober 2013 · 483 Inlägg

Tjenare gott folk.

Har nu under en lång tid försökt klura ut en rätt irriterande koppling och känner att jag verkligen behöver råd och hjälp för nu har jag bokstavligt talat kört fast och blir inte klockare hur jag än vrider och vänder på det hela.

För ett tag sedan köpte jag stereoenheten HU-803 och slutsteget PA200 till min Volvo S60.
Kopplade in centerhögtalaren som jag köpte ifrån JB kort därefter och fungerar klockrent.

Vart jag sedan började rensa ut inredningen för att kunna dra kablarna snyggt ifrån slutsteget som monteras under passagerarsättet till 803 enheten.

Slutsteget skall ju få ström ifrån säkringsboxen som sitter monterat inne i cupén i närheten av ratten.

Det är där har jag kört fast eftersom det inte är jätte gott om utrymme så ser jag inte riktigt om jag har någon möjlighet  att öppna boxen eller om jag skall trycka i kabeln som den är för att kunna ansluta slutsteget. Eller om jag skall till en annan metod för att få det hela att fungera.

Har försökt kolla med Bilia om dem har någon generell info eller några anvisningar hur jag skall göra med strömkabeln för att kunna ansluta den till säkringsboxen men dem står som ett STORT frågetecken och fattar inte vad jag pratar om. Lämnade in bilen för att få hjälp med installationen samt uppdatera mjukvaran för bägge enheterna. Även verkstan visste inte vad som skulle göras så jag förklarade snällt för dem och dem tog en titt vart efter dem bad mig ta bilen och åka därifrån. Jobbigare bil hade dem aldrig varit med om så han vägrade röra den.

Jag har fått grym support utav er tidigare och kanske kan få det denna gång med. Om någon har installerat HU-803 tillsammans med slutsteget och har tips att dela med sig eller bilder så är jag oerhört tacksam. Skulle vara grymt roligt att få allt att lira i bilen.

Tack på förhand och sköt om er där ute smile

Jag älskar jordguppar !
Brinka Meus ipsius Deus sum
4 oktober 2013 · 636 Inlägg

...eller så kör du ett riktigt ljudbygge. smile

Doluck
4 oktober 2013 · 33 Inlägg

Säkringsboxen fram kommer du åt genom att trycka in flärpen upptill och sedan viker den framåt så kommer du åt anslutningarna bak på säkringsboxen.
Om du har själva stiftet på kablaget så är det bara till att trycka i det på rätt position i säkringsboxen, se bara till att vända det rätt så det inte hamnar på sned för då är det svårt att få loss det igen!
Har du kablaget samt kontakten till förstärkaren?
Hör av dig om du saknar något för jag har en hel del delar liggandes som kanske kan hjälpa dig!

Mvh Andreas

Volvo XC70 "Classic Summum Pro" (2016)
MC_Stradele Maserati
5 oktober 2013 · 483 Inlägg

Doluck skrev:
Säkringsboxen fram kommer du åt genom att trycka in flärpen upptill och sedan viker den framåt så kommer du åt anslutningarna bak på säkringsboxen.
Om du har själva stiftet på kablaget så är det bara till att trycka i det på rätt position i säkringsboxen, se bara till att vända det rätt så det inte hamnar på sned för då är det svårt att få loss det igen!
Har du kablaget samt kontakten till förstärkaren?
Hör av dig om du saknar något för jag har en hel del delar liggandes som kanske kan hjälpa dig!

Mvh Andreas

Säkringsboxen fick jag ut, glömde tillägga det. Hade kabeln men lyckades knäcka kontakten efter att jag försökte trycka ner den. Är ju inte jätte mycket plats bland alla kablar. Skulle behöva pytte små fingrar big_smile

Så en kabeln kommer jag behöva köpa på nytt, såg din annons på blocket och du har mängder med saker som lockar big_smile

Jag älskar jordguppar !
Doluck
5 oktober 2013 · 33 Inlägg

Aha på så vis!
Ja det är en hel del delar till salu så det är bara till att shoppa på smile
Har lösa stift med en stump kabel liggandes så hör av dig om du behöver en lös sådan för jag tror inte de säljs lösa på Volvo!

Mvh Andreas

Volvo XC70 "Classic Summum Pro" (2016)
332tii
15 oktober 2013 · 77 Inlägg

Bryter in lite då jag håller på med en snarlik operation i min S80, skall uppgradera till en HU-801 och ett PA-200 slutsteg. Kollade i säkringsboxen och nummer 17 var tom men det verkar sitta stift då en säkring trycktes dit och satt som bara den. Det borde väl betyda att DEN biten är avklarad?

Är det nu bara ström framdraget under passagerarstolen så är det inte så mkt jobb kvar. Jo förresten jag behöver kabeln mellan HU och PA för högtalarna, inget av er som har den till salu för en rimlig peng?


/J

Senast redigerat av 328tii (15 oktober 2013)

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29
BMW 332tii "M3 ti" (1999)
Brådhis * Voff voff *
15 oktober 2013 · 10 280 Inlägg

Till trådskaparen... Är du helt säker på att det inte är fördraget strömkabel? Brukar väldigt ofta (alltid?) vara det, men den kan vara lurig att hitta där den ligger hoplindad under golvmattan en bra bit in.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
332tii
15 oktober 2013 · 77 Inlägg

Sitter där inga stift där säkringen till förstärkaren skall sitta är det nog inte så troligt att kabeln finns där iheller.

En annan fråga, det VERKAR som där satt stift i säkringsboxen på min kärra, för inte hade jag väl kunnat trycka fast säkringen annars?

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29
BMW 332tii "M3 ti" (1999)
MC_Stradele Maserati
15 oktober 2013 · 483 Inlägg

Jag hoppades på att att det redan skulle vara fördraget i bilen men tyvärr var inte fallet så. Detta gäller även kabeln för centerhögtalaren. På somliga modeller är det inte fördraget alls så det får man fixa det själv. En polare till mig har detta redan fördraget i sin S60 då syns det klart och tydligt, går inte att missa ^^. Jag har dragit kabeln i bilen för centerhögtalaren och kopplat in den utan några problem. Samt förberett för slutsteget. Det är väl egentligen säkringsboxen jag är osäker på, eftersom jag redan gjort sönder kontakten för slutsteget får jag köpa en ny och vill inte gärna göra om misstaget och betala flera tusenlappar för en kabels skull. Då tänkte jag om någon hade ett bra knep att dela med sig till mig så jag kan köpa en ny kabel och ansluta den korrekt smile

Jag älskar jordguppar !
332tii
15 oktober 2013 · 77 Inlägg

kabel till centernhögtalaren var fördraget så jag lever i tron att även ström är framdraget till förstärkaren men vi får väl se. Du har inge bild på den kontakten så man vet vad man letar efter :-)

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29
BMW 332tii "M3 ti" (1999)
MC_Stradele Maserati
15 oktober 2013 · 483 Inlägg

328tii skrev:
kabel till centernhögtalaren var fördraget så jag lever i tron att även ström är framdraget till förstärkaren men vi får väl se. Du har inge bild på den kontakten så man vet vad man letar efter :-)

Ska se om jag hittar någon bild på datorn där hemma smile Är på jobbet nu hmm

Jag älskar jordguppar !
MC_Stradele Maserati
15 oktober 2013 · 483 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152357/152357-613d1cdc825fd6a4f1be6be44c189e7e.jpg

Jag vet inte om det går att se.. den röda kabeln är det som gäller, ska ta en bättre bild som sagt men ville ha något att visa nu i början...

Jag älskar jordguppar !
332tii
15 oktober 2013 · 77 Inlägg

hehehe ja den bilden gav inte mycket :-)

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29
BMW 332tii "M3 ti" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang