5180
Sök

Ska jag skala strömkabeln innan säkring?

22 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Tjena, nu håller jag på att koppla in ett slutsteg i min 740 och håller just nu på att dra strömkabeln från slutsteget till batteriets +. Jag vet att det ska vara en säkring ungefär 20 cm från batteriet och då undrar jag, ska jag skala strömkabeln innan jag sticker in den i själva säkringshållaren eller ska jag sticka in kabeln som den är utan att skala? Väldigt tacksam för svar! smile

1 231 Inlägg
28 oktober 2013
du måste ju skala den! hur ska den annars få kontakt liksom? wink

22 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Zzoink skrev:

Så dum man kan va, tack så mycke för hjälpen! Men på min säkringshållare så i båda änderna där kabeln ska stickas in så är det som en liten skruv som man skruvar ner då för att hålla kabeln på plats antar jag, ska denna skruven skruvas ner i det som är skalat eller ska jag sticka in kabeln lite till så att skruven skruvas ner i den oskalade delen av kabeln?

1 749 Inlägg
28 oktober 2013
Timmaa skrev:
Zzoink skrev:

Så dum man kan va, tack så mycke för hjälpen! Men på min säkringshållare så i båda änderna där kabeln ska stickas in så är det som en liten skruv som man skruvar ner då för att hålla kabeln på plats antar jag, ska denna skruven skruvas ner i det som är skalat eller ska jag sticka in kabeln lite till så att skruven skruvas ner i den oskalade delen av kabeln?

Jag skulle skalat så att skruven går på det skalade området för en säker konakt.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

22 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
patrikke skrev:
Timmaa skrev:
Zzoink skrev:

Jag skulle skalat så att skruven går på det skalade området för en säker konakt.

Okej tack, men du tror inte att kabeln kommer att sitta löst/släppa då? imeatt skruven är satt i alla dom små trådarna som blir kvar när man skalar? Jag får väll testa smile

2 075 Inlägg
28 oktober 2013
Ja skruven ska pressa kardelerna (kopparn) i kabeln mot säkringshållaren så att kontakten blir så bra som möjligt till säkringen. Har du då så att skruven pressar in i isoleringen på kabeln kan den inte leda strömmen vidare till säkringen, om inte skruven går igenom isoleringen och kommer åt kopparn i kabeln.

22 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
MammDiin skrev:
Ja skruven ska pressa kardelerna (kopparn) i kabeln mot säkringshållaren så att kontakten blir så bra som möjligt till säkringen. Har du då så att skruven pressar in i isoleringen på kabeln kan den inte leda strömmen vidare till säkringen, om inte skruven går igenom isoleringen och kommer åt kopparn i kabeln.

Okej tack för hjälpen! smile

1 494 Inlägg
28 oktober 2013
Timmaa skrev:
patrikke skrev:
Timmaa skrev:

Okej tack, men du tror inte att kabeln kommer att sitta löst/släppa då? imeatt skruven är satt i alla dom små trådarna som blir kvar när man skalar? Jag får väll testa smile

Ja det kommer sitta smile
Testa dra lite när du har skruvat dit den för säkerhets skull bara, bättre att den lossnar då än när du spelar ^^

22 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Fjong skrev:
Timmaa skrev:
patrikke skrev:

Ja det kommer sitta smile
Testa dra lite när du har skruvat dit den för säkerhets skull bara, bättre att den lossnar då än när du spelar ^^

Okej tack!, en fråga till har jag nu då, på batteriets + så sitter en stor kabel fast med två muttrat i batteriet, tror ni det går bra att ta en kabelsko men ring och sätta fast mellan muttrarna? kommer det leda ström?

1 494 Inlägg
28 oktober 2013
Förstår inte riktigt hur du menar :s
Men hur stor kabel har du till steget å hur mkt effekt har steget?

22 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Fjong skrev:

lite svårt att förklara kan lägga in bild lite senare eller imon, kabelarean är 8mm2 och steget är tvåkanals 2 gånger 120 watt smile

1 494 Inlägg
28 oktober 2013
Timmaa skrev:
Fjong skrev:

lite svårt att förklara kan lägga in bild lite senare eller imon, kabelarean är 8mm2 och steget är tvåkanals 2 gånger 120 watt smile

Då borde det va hyfsat lätt att få bra kontakt nånstans på batteriets + pol smile

22 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Fjong skrev:
Timmaa skrev:
Fjong skrev:

Då borde det va hyfsat lätt att få bra kontakt nånstans på batteriets + pol smile

Okej, tack! smile

Sök