Min bil blir inlöst efter kollision, hur tolkar ni dessa rader från försäkringsbolaget?

stukastini
30 oktober 2013 · 265 Inlägg

Efter att ha kolliderat med en Älg så blir min bil inlöst mad

Har nu i ett brev från f bolaget fått det här.......

---


Marknadsvärdet inklusive fordonets utrustning är satt till XX XXX kronor.

Vi erbjuder XX XXX kronor i slutgiltig ersättning för fordonet inklusive all utrustning som hörde till och kan anses som normal för fordonet. 

---

Mina 19" fälgar kan väl inte ses som normal, eller? Jag har nämligen kvar originalfälgarna till bilen och har hela tiden sagt att jag vill ha dessa 19" kvar. Kan jag plocka av dom nu och sätta dit standard fälgen? Bilen står på verkstad för tillfället och dom vet att jag bla ska komma och ta ur min stereo som ej är original.

-
Erick
30 oktober 2013 · 4 767 Inlägg

Fråga bilfirman om du kan passa på att byta hjulen till orginalfälgarna när du ändå är där och plockar ur stereon.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Eksak
30 oktober 2013 · 91 Inlägg

"normal för fordonet" dvs orginalfälgar i mina ögon helt enkelt.. är bilen typgodkänd så lär nog inte dina 19" vara godkända igentligen altså inte normalt för det fordonet (=

Saab 9-5 2.3t BioPower "Besten" (2007)
Henrik-N
30 oktober 2013 · 450 Inlägg

stukastini skrev:
Efter att ha kolliderat med en Älg så blir min bil inlöst mad

Har nu i ett brev från f bolaget fått det här.......

---


Marknadsvärdet inklusive fordonets utrustning är satt till XX XXX kronor.

Vi erbjuder XX XXX kronor i slutgiltig ersättning för fordonet inklusive all utrustning som hörde till och kan anses som normal för fordonet. 

---

Mina 19" fälgar kan väl inte ses som normal, eller? Jag har nämligen kvar originalfälgarna till bilen och har hela tiden sagt att jag vill ha dessa 19" kvar. Kan jag plocka av dom nu och sätta dit standard fälgen? Bilen står på verkstad för tillfället och dom vet att jag bla ska komma och ta ur min stereo som ej är original.

det är väl bara att ringa ditt försäkringsbolag och fråga.
plockar du av något som dem vet fanns på bilen utan att du kollat med dem, så begår du olaglig handling.

Senast redigerat av Henrik-N (30 oktober 2013)

Naslund93
30 oktober 2013 · 297 Inlägg

En kompis till mig fick plocka ur stereo fälgar osv när han krockade sin bil, bara han satte dit original grejerna.
men det kanske är olika beroende på vilket försäkringsbolag man har.

Busgrabb Rejsa ?
30 oktober 2013 · 2 959 Inlägg

Henrik-N skrev:

stukastini skrev:
Efter att ha kolliderat med en Älg så blir min bil inlöst mad

Har nu i ett brev från f bolaget fått det här.......

---


Marknadsvärdet inklusive fordonets utrustning är satt till XX XXX kronor.

Vi erbjuder XX XXX kronor i slutgiltig ersättning för fordonet inklusive all utrustning som hörde till och kan anses som normal för fordonet. 

---

Mina 19" fälgar kan väl inte ses som normal, eller? Jag har nämligen kvar originalfälgarna till bilen och har hela tiden sagt att jag vill ha dessa 19" kvar. Kan jag plocka av dom nu och sätta dit standard fälgen? Bilen står på verkstad för tillfället och dom vet att jag bla ska komma och ta ur min stereo som ej är original.

det är väl bara att ringa ditt försäkringsbolag och fråga.
plockar du av något som dem vet fanns på bilen utan att du kollat med dem, så begår du olaglig handling.

Nä inte förän han godkännt inlösensavtalet, innan det är bilen hans och han gör vad han vill.

Autotech
BMW 335D (2008)
IX ____________________________________
30 oktober 2013 · 1 340 Inlägg

Busgrabb skrev:

Henrik-N skrev:

stukastini skrev:
Efter att ha kolliderat med en Älg så blir min bil inlöst mad

Har nu i ett brev från f bolaget fått det här.......

---


Marknadsvärdet inklusive fordonets utrustning är satt till XX XXX kronor.

Vi erbjuder XX XXX kronor i slutgiltig ersättning för fordonet inklusive all utrustning som hörde till och kan anses som normal för fordonet. 

---

Mina 19" fälgar kan väl inte ses som normal, eller? Jag har nämligen kvar originalfälgarna till bilen och har hela tiden sagt att jag vill ha dessa 19" kvar. Kan jag plocka av dom nu och sätta dit standard fälgen? Bilen står på verkstad för tillfället och dom vet att jag bla ska komma och ta ur min stereo som ej är original.

det är väl bara att ringa ditt försäkringsbolag och fråga.
plockar du av något som dem vet fanns på bilen utan att du kollat med dem, så begår du olaglig handling.

Nä inte förän han godkännt inlösensavtalet, innan det är bilen hans och han gör vad han vill.

Nja, 19" fälgarna hörde ju till bilen och byter han ut dem så kan han ju inte bara godkänna avtalet då han har ändrat på förutsättningarna.

Till TS, lika bra att prata med försäkringsbolaget så att det inte blir några missförstånd smile borde ju inte vara några problem

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
DusanMandick Random Hero
30 oktober 2013 · 4 047 Inlägg

de är bara att åka o plocka det du har bytt ut, så länge du kan sätta tillbaka originaldelar så

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
31 oktober 2013 · 2 972 Inlägg

Jag tolkar texten som att de värderat den i originalskick - dvs med originalfälgar eller motsvarande. Men prata med bolaget först ändå, de bits inte. De brukar vara väldigt tillmötesgående!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 oktober 2013 · 13 744 Inlägg

är alltid orginal skicket dom utgår ifrån.

vet ingen som inte fått plockat loss stereo fälgar osv.
så länge dessa ersättts med orginal grejer.
det är ej okej att ta bort hjulen och ställa ner den på backen..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
BudgetDunkaren Osponsrad
31 oktober 2013 · 1 631 Inlägg

Jag fick min bil inlöst förra året, jag fick tömma tanken som va nyfylld,jag fick ta stereon,de nya tändstiften och ja allt jag ville.. Jag har länsförsäkringar . Kan ju ha betydelse på vad bilarna är värda oxå för jag fick under 10K för min. Om du får te.x 99 999 :- för din så kan dom kanske kinka och tycka att du fått vad du skall ?

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
666_Beast
31 oktober 2013 · 1 863 Inlägg

Har försäkringsbolaget sett bilen eller litar dom på vad verkstan säger? Om dom inte sett bilen så vet dom ju inte vad det var för fälgar på den.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
WhoZWoddl3r Karosstekniker
31 oktober 2013 · 288 Inlägg

Man får inte plocka saker utan att man har något att ersätta de med så om du sätter tillbaka orginal fälgar så ska de inte vara några problem men prata med bolaget först. Jobbar som bilskadereparatör och här är många här som fått byta fälgar o ta fjäderbenstag o dyligt

My Drinking Team Has A Racing Problem
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
stukastini
31 oktober 2013 · 265 Inlägg

Ringde mitt bolag och så länge de var fina däck på mina originalfälgar så fick jag ta bort 19" smile

-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang