Nu när jag och en kompis försökte få ingång mitt Biltema slutsteg så gick det inte, jag har kopplat kablarna på slutsteget som det står men vi fick inte igång det? vi råkade sätta strömkabeln mot nån minus punkt på chassit och mot jordkabeln nån gång och då sprakade det till. Min kompis får hålla strömkabeln och jordkabeln på kabelskorna som sitter i slutsteget just nu för att jag måste köpa nya hela kabelskor, kan detta ha nånting att göra med att slutsteget inte går igång? När vi då råkade sätta strömkabeln mot chassit/jord kabeln så att det sprakade till så började den gröna "power" lampan och börja blinka/lysa lite. väldigt tacksam för svar
Det är därför det rekommenderas att man kopplar bort batteriet.
Kolla så att alla säkringar är hela både på kabeln och på slutsteget.
Mät även upp spänningen både på plus till steget och remoten.
nu fattar jag inte, varför rekommenderas det att man kopplar bort batteriet?
Hur kollar jag så att säkringarna är hela? vi skulle bara testa slutsteget så jag hade ingen säkring i slutsteget just då...
Okej tack
Hade du ingen säkring i så funkar inte steget
Ja och sen vad man än ska göra på en bil elektriskt, så bör man alltid koppla bort batteriet för att säkerställa att inget oväntat händer, som tex slår gnistor etc...
Senast redigerat av skanepiraten (31 oktober 2013)
Hur kollar jag så att säkringarna är hela? vi skulle bara testa slutsteget så jag hade ingen säkring i slutsteget just då...
Okej tack
Hade du ingen säkring i så funkar inte steget
Ja och sen vad man än ska göra på en bil elektriskt, så bör man alltid koppla bort batteriet för att säkerställa att inget oväntat händer, som tex slår gnistor etc...
Men det kan du väll inte vara så säker på? eller? Men koppla bort batteriet, på vilket sätt? asså hur?
Okej tack
Tog du alltså ur säkringarna ur slutsteget? Du kollar säkringen genom att kolla uppifrån på den och då ska du se en tråd är den hel är säkringen hel annars inte.
Men hur har du kopplat allt? Pluskabeln ska kopplas till batteriet med säkring högst 40cm från batteriet. Säkring säkras av beroende på hur grovkabeln är. Jorden ska kopplas till chassit där man har bra kontakt hela vägen. Till exempel bältesinfästningen. Glöm inte att slippa rent från lack.
Av döma så verkar du inte ha jättebra koll så bäst vore om du kunde hitta någon som kan hjälpa dig.