7416
Sök

den laddar 15volt??

Personbils tekniker
238 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Hej va ut och kollade på renån nyss för när vi va ute och åkte igår så dog slutsteget hela tiden och funkade bara när vi hade extraljusen på och jag mätte vad den laddade och då ladda den runt 15,5volt ska den göra det?? har kollat laddningsregulatorn och så  jag bytte lite på kablarna och då laddar den knappt 12v.. vad jag vet så ska den ladda typ 14v?
så vad kan det vara för fel??

21 761 Inlägg
28 april 2007
Om den laddar 15,5V så är det säkert laddningsregulatorn som är dålig, byt ut den. Spänningen bör vara runt 14-14V generellt sett med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget.

Bytte du plats på några kablar eller vad menar du?

Personbils tekniker
238 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om den laddar 15,5V så är det säkert laddningsregulatorn som är dålig, byt ut den. Spänningen bör vara runt 14-14V generellt sett med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget.

Bytte du plats på några kablar eller vad menar du?

Ja det finns 3 uttag men 2 kablar och den ena står det B+ på och en B- och sen en BD och den röda kabeln + satt på B+ och sen den svarta kabeln - satt på BD så flyttade på den till B-

2 655 Inlägg
28 april 2007
Heter den sista kontakten verkligen BD? Står det inte D+?

Anledningen till att generatorn inte laddar efter din omkoppling är att du har jordat laddningslampan. Som bör lysa konstant nu?
Du måste koppla in laddningslampan på rätt stift, annars så laddar inte generatorn alls.
15,5V är lite för högt och som Dönirettab skrev så brukar det vanligast vara laddningsreläet som har gått sönder. I värsta fall så har en diod gått och då blir det dyrare att reparera.

Personbils tekniker
238 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Har hittat felet och det är laddningsregulatorn som är trasig..

Sök