Behövs mera kräm?

m4rtin
29 april 2007 · 124 Inlägg

Jag har ett 4-kanalssteg som kommer dra ca 250wrms, har också ett 2-kanal som också kommer dra ca 250wrms. Har en generator på 70A och ett batteri på 60Ah, och då är min fråga, kommer strömförsörjningen att räcka till?

4-kanalarn är avsäckrad till 60Ah, och 2-kanalarn 40/60Ah.

Drönirettab
29 april 2007 · 21 761 Inlägg

Om du inte drar på full fjutt på stegen och inte har en massa andra strömförbrukare påslagna samtidigt, så går det bra. Men om du krämar på ordentligt och har motorn på tomgång samtidigt som tex fläkt+andra saker är igång så kommer spänningen ganska säkert att sjunka, då blinkar nog belysningen en del också.

Vogge
29 april 2007 · 494 Inlägg

de fanns en uträkning för att få fram ett ungefärlikt riktmärke på hur många A stegen drog. men kommer inte ihåg den och kan inte hitta den. minnet är bra men kort men vet att den finns där ute i internet världen.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Drönirettab
29 april 2007 · 21 761 Inlägg

Jag brukar iaf räkna ut den totala WRMS och dela det med 14,4 eller 13,8 beroende på vad det står i specen, sedan multiplicerar jag det med 2 om det är ett klass AB steg. Är det ett klass D steg så multiplicerar jag med 1,25.

Då har man nog tagit till lite extra, men det är ju bättre än att räkna i underkant.

Drönirettab
29 april 2007 · 21 761 Inlägg

m4rtin skrev:
4-kanalarn är avsäckrad till 60Ah, och 2-kanalarn 40/60Ah.

Hrm... Jag måste nog protestera lite grann där. En säkring anges i A, inte Ah. Det är två olika saker. Är inte menat som gnäll.

m4rtin
29 april 2007 · 124 Inlägg

Drönirettab skrev:

m4rtin skrev:
4-kanalarn är avsäckrad till 60Ah, och 2-kanalarn 40/60Ah.

Hrm... Jag måste nog protestera lite grann där. En säkring anges i A, inte Ah. Det är två olika saker. Är inte menat som gnäll.

Jajaja, ni förstår ju vad jag menar i alla fall, och det är ju det viktigaste wink

m4rtin
29 april 2007 · 124 Inlägg

Om man villa ha mera kräm, dvs att bilen inte blinkar, vad ska man göra då? Värre generator, nytt batteri eller vad? Gärna ca pris och tillgänglighet, var grejorna finns.

Drönirettab
29 april 2007 · 21 761 Inlägg

Några saker som man kan/bör kolla upp innan man sätter i större generator+batteri är de kablar som har med generator och batteri att göra som tex batterijordkabeln ner till karossen, generatorns laddkabel och generatorns jordning i motorblocket.

Batterijordkabeln kan ibland vara klen och/eller ha dålig kontakt i karossen, det bildas lätt oxid och rost vid plåten där kabelskon sitter. Det är bra att ta loss kabelskon och skrapa ordentligt plåtrent och sätta en ny grov jordkabel om den ordinarie verkar klen.

Generatorns laddkabel kan man byta ut till en grövre om det behövs, lämplig area är minst 10mm2. Fast det beror ju på hur kraftig generatorn är också.

Generatorn brukar få sin jord via fästet i motorblocket och det är inte säkert att kontakten är den bästa, skruvar och brickor rostar lätt och ger dålig jordöverföring. Då kan man sätta en extra jordkabel/fläta från generatorchassie till motorblock för att vara säker.

När man har gjort dessa saker och det ändå inte fungerar med strömförsörjningen, då är det dags för uppgradering av generator och kanske ett större batteri eller flera batterier. Generatorn är ju det viktigaste eftersom den ger all ström till bilens alla förbrukare när motorn är igång.

Senast redigerat av Drönirettab (29 april 2007)

m4rtin
29 april 2007 · 124 Inlägg

Drönirettab skrev:
Några saker som man kan/bör kolla upp innan man sätter i större generator+batteri är de kablar som har med generator och batteri att göra som tex batterijordkabeln ner till karossen, generatorns laddkabel och generatorns jordning i motorblocket.

Batterijordkabeln kan ibland vara klen och/eller ha dålig kontakt i karossen, det bildas lätt oxid och rost vid plåten där kabelskon sitter. Det är bra att ta loss kabelskon och skrapa ordentligt plåtrent och sätta en ny grov jordkabel om den ordinarie verkar klen.

Generatorns laddkabel kan man byta ut till en grövre om det behövs, lämplig area är minst 10mm2. Fast det beror ju på hur kraftig generatorn är också.

Generatorn brukar få sin jord via fästet i motorblocket och det är inte säkert att kontakten är den bästa, skruvar och brickor rostar lätt och ger dålig jordöverföring. Då kan man sätta en extra jordkabel/fläta från generatorchassie till motorblock för att vara säker.

När man har gjort dessa saker och det ändå inte fungerar med strömförsörjningen, då är det dags för uppgradering av generator och kanske ett större batteri eller flera batterier. Generatorn är ju det viktigaste eftersom den ger all ström till bilens alla förbrukare när motorn är igång.

Du kan verkligen dina saker smile alltid samma givande svar.

Vart kan man finna en ny kraftigare generator? Ca pris?

clio_blue
29 april 2007 · 128 Inlägg

Köp En Kondensator På 1,5 Farad!!! Eller 2 Farad Om Du Hittar!!

---2Fast 2Furious---
Clio V6
Drönirettab
29 april 2007 · 21 761 Inlägg

Vet iaf två ställen som säljer generatorer: www.startmotor.se  www.yourex.se

Kolla där och se om det finns kraftigare grejor. Andra skriver säkert mer .

m4rtin
29 april 2007 · 124 Inlägg

Tac tack.

Har ju ett 4-kanalssteg nu. På 4 x 70 wrms. Det går å brygga 2 kanaler till 1 som då blir 210wrms. Kan man driva en baslåda "bra" vid den watten?

4-kanalarn är ett MDS GP4.

Drönirettab
29 april 2007 · 21 761 Inlägg

Om det inte är så väldigt kraftiga basar så driver nog steget ganska bra tror jag.

Vilka basar är det?

Kom på en sak som jag skrev lite felaktigt egentligen, jag skrev att generatorn är det viktigaste och det är ju delvis sant. Batteriet måste naturligtvis vara i bra skick, annars lastar det ner generatorn mycket så att den får jobba extra hårt.

Senast redigerat av Drönirettab (29 april 2007)

m4rtin
29 april 2007 · 124 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om det inte är så väldigt kraftiga basar så driver nog steget ganska bra tror jag.

Vilka basar är det?

Kom på en sak som jag skrev lite felaktigt egentligen, jag skrev att generatorn är det viktigaste och det är ju delvis sant. Batteriet måste naturligtvis vara i bra skick, annars lastar det ner generatorn mycket så att den får jobba extra hårt.

Har inga basar just nu, men har tänkt köpa en eller två inom en snar framtid. Du får gärna tipsa om några som du tror skulle funka med mitt steg. Kan lägga ut runt 2-3000:- på en baslåda.

m4rtin
30 april 2007 · 124 Inlägg

Den får gärna finnas på brl.se. Har lite andra grejor jag skulle vilja ha därifrån, slipper frakten också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang