V70 GLT -98 Topplockspackningen?

Npedersen
19 november 2013 · 6 Inlägg

Tjena!

Har ett väldigt skumt problem på min V70 GLT 28000mil.

När jag fyller kylarvätska till max strecket på expansionskärlet och sedan startar bilen och åker några mil så upptäcker jag när jag lyfter på huven att det trycks ut genom locket. Som om det vore övertryck eller stop i systemet. Öppnar jag locket på expansionskärlet så pyser det och ser ut som att de skummar litegrann. men vattnet är inte missfärgat o skummet är vitt.

Det luktar inte avgaser ur expansionskärlet och det ryker inte därifrån heller.

När det överfyllda runnit ut så fyller jag på med nytt mellan Min o Max strecket, kör sedan samma sträcka och upptäcker då att nivån har sjunkit. Jag har värme i bilen, tempen går upp o ligger i mitten hela tiden. Bilen går inte alls ojämt men ryker litegrann när den är varm.

Bilen är inte svårstartad och håller jämn tomgång. Oljan ser bra ut. Inget tecken på vatten i oljan när ja kollar på både stickan och påfyllningslocket. Termostaten har jag kollat den öppnar sig vid 90 grader. Vad jag har märkt så läcker den inte vatten under bilen. Det luktar inte avgaser ur expansionskärlet och det ryker inte därifrån heller.

Så min fråga till er, är det topplockspackningen som gått? eller är påväg att gå? eller vad är det för fel? Tacksam för svar hoppas på att någon kan hjälpa mig.

JUSTer
19 november 2013 · 451 Inlägg

Tryck testa kylsystemet, Ta komp prov, Leak Down prov, CO prov i expansion-kärlet.. Verkar som packningen e på väg att ge sig ja..

St0hl Inofficiell Alkoholkontrollant.
21 november 2013 · 451 Inlägg

komptest är det enda rätta.

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
Brådhis * Voff voff *
21 november 2013 · 10 280 Inlägg

Testa även med ett annat lock. Inte helt ovanligt att säkerhetsfunktionen i locket ger upp och då pyser det ut tryck fastän det egentligen inte är för högt.

//Brådhis

EDIT: Ett annat lock från en likadan bil förstås, inte vilket lock som helst... smile

Senast redigerat av Brådhis (21 november 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
21 november 2013 · 2 834 Inlägg

Brådhis skrev:
Testa även med ett annat lock. Inte helt ovanligt att säkerhetsfunktionen i locket ger upp och då pyser det ut tryck fastän det egentligen inte är för högt.

//Brådhis

EDIT: Ett annat lock från en likadan bil förstås, inte vilket lock som helst... smile

Precis vad jag tänkte med då jag läste smile

Npedersen
24 november 2013 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:
Testa även med ett annat lock. Inte helt ovanligt att säkerhetsfunktionen i locket ger upp och då pyser det ut tryck fastän det egentligen inte är för högt.

//Brådhis

EDIT: Ett annat lock från en likadan bil förstås, inte vilket lock som helst... smile

Ska testa detta! Tack för tipset.

/Mvh Niklas

Npedersen
24 november 2013 · 6 Inlägg

Jag gjorde rent rutorna invändigt för ca 1 vecka sedan. Dom var skitna o såg ut som fett speciellt vindrutan. Nu har det kommit tillbaka igen. Kan det ha något med mitt problem att göra ? Och vad kan det isåfall vara?

Mvh Niklas

Christian S
24 november 2013 · 4 816 Inlägg

Npedersen skrev:
Jag gjorde rent rutorna invändigt för ca 1 vecka sedan. Dom var skitna o såg ut som fett speciellt vindrutan. Nu har det kommit tillbaka igen. Kan det ha något med mitt problem att göra ? Och vad kan det isåfall vara?

Mvh Niklas

brukar bli så om värmepakete läcker, har du kollat om det är vått under mattan på förarsidan?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Npedersen
25 november 2013 · 6 Inlägg

Christian S skrev:

Npedersen skrev:
Jag gjorde rent rutorna invändigt för ca 1 vecka sedan. Dom var skitna o såg ut som fett speciellt vindrutan. Nu har det kommit tillbaka igen. Kan det ha något med mitt problem att göra ? Och vad kan det isåfall vara?

Mvh Niklas

brukar bli så om värmepakete läcker, har du kollat om det är vått under mattan på förarsidan?

Mitt värmepaket läckte ordentligt, verkligen svinblött under båda mattor...har bytt värmepaket nu o hoppas verkligen att de löste mitt oroande problem smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang