3240
Sök

Dieselvärmare - kupéfläktkrångel

1 171 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Är det någon som är bra på dieselvärmare eller har någon idé? Jag har en Webasto Thermo Top C, med fjärr.

Det är så att kupefläkten normalt inte startar som den ska. Allting annat verkar funka, det kommer avgaser ur värmaren utan att det ryker, motorn verkar bli varm, bränslepumpen klickar på, det surrar från cirkulationspumpen osv.

Från att den har startat varje gång tidigare så har den startat mer och mer sällan och nu startar den bara om jag har kört bilen nyligen och startar värmaren efteråt (som test). Misstänkte batteriet, men det mäter 12,17V med värmaren igång. Bilen startar utan problem eller att det går trögt. Annars känns det som att det skulle kunna vara batteriet.
Senast redigerat av zoopåse (26 november 2013)


4 767 Inlägg
26 november 2013
#2
Oftast sitter det ett separat kabelage från värmaren/värmarens styrbox till fläktmotorn/fläktstyrningen för att köra denna.
Ibland finns även säkring på denna kabel, alternativt kan det vara kabelbrott eller ett stift som hoppat av/ligger och glappar eller liknande.

Fungerar kupéfläkten som vanligt när du kör bilen?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 171 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#3
Ja, kupefläkten fungerar som vanligt när man kör och den går även igång från dieselvärmaren om man startar dieselvärmaren efter att man har kört med bilen. Har klimatanläggningen inställd på auto som det ska vara enligt instruktionen.


498 Inlägg
26 november 2013
#4
Mät hur mycket ström du har till värmaren.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

4 767 Inlägg
26 november 2013
#5
För mig låter det som att fläkten bara orkar gå när den är varm. Antagligen då en kall elmotor är mycket trögare än en varm. Så när den är kall orkar den helt enkelt inte starta på strömmen den får från dieselvärmarens styrning.
Kolla kontaktpunkter för värmarens strömförsörjning, både plusmatning och jordning.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 171 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#6
Ok, jag har mätt strömmen nu från batteriet och den är 5-6A med värmaren igång och 10-12A kortvarigt. Sitter man i bilen märker man att den försöker starta fläkten några gånger innan den går igång helt när bilen är ganska varm innan värmaren slås på.


1 171 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#7
Enligt verkstaden är det fläktstyrningsboxen som det är glapp i. Den ska bytas.



Sök