4883
Sök

Problem med ljud till VW Passat Variant 2010 3C

1 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Hej!
Jag har en VW Passat Variant 2010 (LBK785) 3C och jag har problem med att få ut ljud ur stereon.

Det började med att jag bytte ut orginal-stereon (kommer inte ihåg modell beteckningen, men den utan färgskärm och två runda knappar på vardera sida.) till en Pioneer AVH3500 DAB radio.

Jag började montera Pioneer-stereon med en enklare ISO-kabel, pga. den orginal ISO-kabeln för Pioneer inte fanns i lager på BRL Karlstad (så att ratt-knapparna fungerar).

Det fungerade mycket bra till en början och jag körde i nästan två veckor tills den nya ISO kabeln kom i lager. Efter jag har bytt ISO kabel, det var då problemen började hända.

När jag bytte ISO-kabel så börjar det helt plötsligt brusa i radion. Radion får dock ström o lyser som vanligt. Jag trodde först det var radio-mottagningen eller liknande, dock samma problem med USB/AUX/BT. Hur mycket jag än höjde volymen så hör jag knappt någonting. Om jag har på max-volym i Pioneer radion (DVS: 40) så kan jag höra musiken ytterst.

Jag börjar felsöka radion med att först byta till original stereon som får ström men inget ljud (LÄS: Helt tyst). konstaterar att det inte är fel på Pioneer radion. Jag har även testat med den första ISO kabeln utan extrafunktionerna till ratt-knapparna och då är Pioneer radion heelt tyst.

Jag öppnar motorhuven och hittar en säkring, Blå 15 amp. som går till stereon som har rykt. Osäkert hur det kan ha hänt? Byter säkring men fortfarande ingen skillnad i ljudet. Har även letat på vänster sidan i säkringskåpet och letat efter trasiga säkringar, men ingen som jag sett är trasig. Jag har heller inte gjort några mätningar än.

Dessutom så har jag märkt att min elektroniska ryggmotor/ryggstödet till sätet inte går att justera men reglagen. Om det har något med saken att göra vet jag ej heller.

Ang. varför ljudet är knäpp-tyst med org. stereon och inte riktigt helt lika tyst med Pioneer radion tror jag beror på att slutsteget i Passat kan ha gått? Det sitter ju ett slutsteg/element under förarsätet. Om det nu har varit/gått något galet med installationen så kanske det har rykt? Jag har ingen aning och vet inte så mycket om bilar så jag tänkte börja med att fråga här på forumet. Pioneer radion har ju ett liknande slutsteg bakpå radion. Därför det kommer ut "lite" ljud?

Mvh
David Järpe

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Sök