4721
Sök

Bränslemätare som visar full hela tiden

Bike
19 december 2013
Trådstartare
Vet inte om denna hamna under fel tråd men tänkte mätare el.

Vilket fordon det rör sig om spelar nog inget större roll men felet är detta.
Mätaren står på max och lite till som den vore full upp i korken.

Nu vet jag att tanken är ca 60% full men mätaren står på max.
Tar jag loss den och lyfter och sänker flottören så ändrar sig mätaren inne i instrumentpanelen
så antar att det inte är elfel eller givarfel. Men så fort den kommer ner i tanken igen så visar den full tank.

Första gången jag tog loss den var det lite oxid på pluspolen och tänkte det är säkert felet
men icke samma fel trots mycket noga rengöring.

6 633 Inlägg
20 december 2013
Hej!
På Volvo 740 är felaktiga tankmätare ganska vanligt.
Felet består ofta av två trasiga elektrolytkondensatorer på 10 resp 47mikrofard som åldrats och behövts bytas.
Ett annat fel har varit en sprucken Zenerdiod på 5V.

För att testa en tankmätaretill Volvo 740 kopplar man på ett 500 ohm variabelt motstånd (samma värde eller runt om kring som reostaten har i tankarmaturen) och noterar hur tankmätarens visare rör sig. I Volvos fall ska detta vara ca 300ohm, men ett sånt är svårt att få tag på så jag valde 500ohm.
På Volvo 740 har tankmätaren tre ben.
Det vänstra benet ska ha -och det högra + spänning. Spänningen ska vara 7,9V (inte 12v).
På det vänstra och det mittersta benet kopplas sedan reostaten in (det variabla motståndet).
När man varierar motståndet ska nålen röra sig. Nålen rör sig mycket trögt och långsamt vilket är helt normalt då man inte vill att en tankmätarnål ska "fladdra" alltför lätt.
Senast redigerat av jaka54 (20 december 2013)

Bike
20 december 2013
Trådstartare
Får tacka för det välskrivna svaret.
gäller samma grejer om det rör sig om en gaffeltruck

Tycker du inte det verkar underligt att det fungerar utmärkt när jag rör flottören upp och ner för hand
men inte nere i tanken ?

Allt är ju inkopplat och klart ända skillnaden blir ju att det är diesel som lyfter flottören istället för min hand.

6 633 Inlägg
21 december 2013
Hej!
Ja det verkar ju lite mysko men jag har tyvärr inget svar mer än det jag gav dig ovan.

Sök