6205
Sök

Billigt Alternativ På Ny Volvo Nyckel

1 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
Tjena tänkte berätta lite om min erfarenhet om när jag skulle byta ut båda mina Volvo KIR nycklar då själva stillet nyckeln gick sönder och det var ett smått helvete varje gång man skulle få upp den. hmm

Först kollade jag runder lite på forumen och hittade att man kunde testa att bryta upp nyckeln för att få ut Transpondern vilket är den viktigaste biten i detta projekt, jag lyckades bräcka upp nyckeln men tog sönder transpondern mad

Nu satt jag med en fungerande nyckel kollade upp vad en ny skulle kosta hos Volvo och kommer inte ihog siffran just nu men låt oss säga att jag var frestad att inte gå via dem. Så jag köpte 2 nycklar på  ebay, en med transponder i (400kr), och en där transponder inte fanns (70kr). Jag köpte även en Transponder ID48 (50kr)vilket är rätt transponder för min bil och satte in den i den ena nyckeln, stack vidare till den lokala låssmeden och fick ämnet skuret på båda nycklarna (100k) Då säger han till mig att han har en Transponder kopiator, men med min vanliga tur så fungerade inte just id48 att läsas och går därför gick det heller inte att kopiera den, vilket betydde en runda till Volvo där det nu var dags att programmera nycklarna, då till min förvåning så fungerade nyckeln som jag själv hade plockat ihop, men inte den dyra som kostat mig mycket... neutral

Slutsats vill du ha det så billigt som möjligt så köp nyckeln utan transponder och sätt ihop det själv, klart det var lite pilligt att få fjädern på plats men tar inte mer än 1 minut,

Hela kalaset hamnade på Dryga 1300 kr och fick alltså bara en till nyckel ist för två

Hade jag vetat det jag vet i dag hade jag bara spenderat 900 kr och fått 2 nycklar

Hoppas att någon annan har hjälp av det jag skrivit idag, vet att jag letat men hittade inte jätte mycket om transpondrarna.

Avslutar med lite bilder

Hur insidan av Nyckeln ser ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201119/201119-418ba8810fd2882f818c674046f79f43.jpg

Till vänster ser du min söndriga nyckel och till höger den nya, notera att volvo loggan är borttagen på kopian

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201119/201119-d4dc60ceeee8fa8afd397260a944edb6.jpg
Senast redigerat av Crystallized (15 januari 2014)

Sök