Tjutande/vinande ljud från motorn vid kallstart. Volvo V50 1.8F -08

jagger88
10 maj 2012 · 2 Inlägg

Hej på er. Jag har en Volvo V50 -08 1.8F. När jag ska starta den på morgonen (kallstart) hörs det ett vinande ljud från motorn. Men det försvinner sedan när motorn är varm. Jag har tagit ett kort där det låter ifrån.
http://i50.tinypic.com/15ziiq9.jpg
http://i45.tinypic.com/jhq7ol.jpg

Några idéer på vad felet vara? Något man kan fixa själv?

Tack på förhand!

bronco_z
10 maj 2012 · 604 Inlägg

Det svarta kletet borde kanske inte va där på en -08. Oljeläckage ner på multiremmen?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
jagger88
10 maj 2012 · 2 Inlägg

Bilen var inne på service för 2 månader sedan. Borde dom inte ha upptäckt ett oljeläckage då?

Helvete_racing Arg Snickare
10 maj 2012 · 875 Inlägg

du ser ju att det är en oljehinna. inte ens min motor från -98 är täckt med sådär mycket olja.

bronco_z
10 maj 2012 · 604 Inlägg

Borde och borde. Mycket kan hända på 2 månader och det ser inte ut som ett allvarligt läckage men nu har du ett problem så det kan va en ledtråd. Hade inte reagerat på en 10 år gammal bil men en -08????

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
gar
20 oktober 2012 · 2 Inlägg

Har du löst problemet?
Har själv inget vinande ljud men lite olja ungefär där du har det. Tror jag lokaliserat det men vet inte riktigt vad det är för plugg. Bra att veta det inan man lossar...

Någon som vet vad det är?

http://forumbilder.se/images/db202012908412bf5.jpg

Robert_N
15 maj 2013 · 90 Inlägg

Jag lyfter en riktigt gammal tråd, har exakt samma problem som trådskaparen har, vinande ljud från samma ställe som försvinner (dock injte helt för mej) när motorn blir varm.
Ingen som har en aning?

hjortens80
5 juni 2013 · 1 Inlägg

Hej!

Jag vill ha samma svar som CoraX söker! Riktigt irriterande ljud som gärna får byggas bort!
Är det remmen för generatorn som ska bytas eller är det remspännaren  som ska bytas? Testade med remspray utan resultat och kan tycka mig höra det vinande ljudet från remspännaren! Någon som vet hur man går tillväga för att byta den...är det mycket jobb?

/Martin

nsorman
17 januari 2014 · 2 Inlägg

Jag har exakt samma problem som ni på min V50 1.8F från 2008 (endast 4000mil)
Hur löste ni problemet? Är det remspännaren? Fått vissa indikationer att dom har bytt modell på remspännaren (för att den var dålig?)
Tacksam för svar

Mazda mx-5 "Miata" (1991)
Norpan12
18 januari 2014 · 54 Inlägg

Byt rem och remspännare, vanligt fel.
Är en förbättrad sort som man monterar.

nsorman
20 januari 2014 · 2 Inlägg

Ok. Har en tid på Mekonomen på Torsdag (dom skulle bara ha 1500 inkl material jmf med bilia 2900).
Får hoppas det löser problemet!

Mazda mx-5 "Miata" (1991)
xXSammy
20 januari 2014 · 6 576 Inlägg

Byt aggregatremmen och AC remmen (AC remmen sitter först, sträck rem som måste skäras bort)

Det STORA läckaget behövs bara ventilkåpspackning.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang