Ljuddämpare efter Katalysatorn.

Figgy
5 maj 2007 · 157 Inlägg

Tjena!
Jag var in på mekonomen idag och valde lite 3" till min bil men jag är lite orolig inför besiktningen.
Det är så att enligt mina planer så är jag tvungen till att ta bort båda ljuddämparna som sitter under bilen och dra raka 3" ända bak ifrån katalysatorn. Hur mycket kommer detta låta? Har inte hållt på med sådanhär tidigare och skulle behöva lite tips om hur jag ska bygga mitt avgassystem då jag tror min systemidé inte kommer gillas utav gående på trotoaren. Jag är ute efter ett inte allt för högt ljud och samtidigt grovt.

Jag vet att det finns tidigare trådar om detta men de jag hittade handlade mer om slutdämparna i stil med japs.

MvH

BMW 735i (1996)
nygren_89
5 maj 2007 · 106 Inlägg

köp ett komplett sportsystem... e lättast...

Ittas
5 maj 2007 · 57 Inlägg

nygren_89 skrev:
köp ett komplett sportsystem... e lättast...

finns många som hellre tar de billigare alternativet.
men hade jag varit du så plocka bort sista ljuddämparen och köp en sportöjuddämpare bara med något snyggt slutrör. du ska ändå inte ha för fritt utblås eftersom du ej kör turbobil.

index
5 maj 2007 · 658 Inlägg

Gör rätt stor skillnad bara genom att gå upp i dimension på röret. Du bör nog behålla i alla fall en dämpare. Och som sades tidigare så har bilen inte turbo behöver den ett visst motstånd för att gå bra.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
peter_1976 JDM
5 maj 2007 · 2 201 Inlägg

tror det kommer låta en hel del. sätt mellan o bakre dämpare, så blir det nog bättre, samtidigt som det mullrar. tor det kommer bli ganska skönt muller, men samtidigt inte högt.
då tror jag inte att du behöver oroa dig för bes då.
själv så har jag 2,5 tum från katten, liten mellan, 5,5 tums dämpare o 4 tum ut. det låter ganska mycket. jag är tvungen att ha min insats i, när jag kör in på bes

Figgy
5 maj 2007 · 157 Inlägg

För att återgå lite nu, hur vet man att man har rätt motstånd?
Köper man rör och det inte fungerar får man ju inte tillbaka pengarna.

Jag funderar nu på att dra 3" från första ljuddämparen och sätta något grymt på slutet, men får man rätt motstånd?

BMW 735i (1996)
_Orb_ MiKeY
5 maj 2007 · 85 Inlägg

Byt ifrån katten o bakåt.. sätt dit 3" men sätt dit samma antal dämpare fast sportdämpare istället, det är rått ljud i den bilen redan från början, så förstör inte det genom att ta bort massa dämpare så du inte kan åka i bilen..

Mvh Robert

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang