6759
Sök

strömtoppar pga slutsteg

340 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
skall koppla in ett steg i bilen som är avsäkrat 60A. Har en 0,5F konding. har lite funderingar om denna extra belastning kan påverka bilens elektronik ex generator på ett negativt sätt? gäller en opel vectra med 55Ah batteri

21 761 Inlägg
2 maj 2007
Det beror bla på hur stor generator det sitter på din bil, men det gäller även att ha ett fräscht batteri också.

340 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
jadu.. jagvet faktiskt inte  trots att jag bytte generatorn för 6mån sedan. kommer bara ihåg att det är en delco remy generator. är det ngt annat än generatorn som kan ta skada?

21 761 Inlägg
2 maj 2007
Jag kollade hos Yourex.se och det verkar finnas allt mellan 55A-120A generatorer till Vectra beroende på årsmodell och motorstorlek.

Vilken årsmodell och motorstorlek är det?
Vad är det för slutsteg?

Normalt sett är det inget som ska ta skada när man slänger in ett slutsteg i bilen, förutsatt att generator och batteri är i bra skick. Det som kan hända är dock att steget+högtalare tar stryk om strömförsörjningen inte är tillräckligt stabil, men så länge som generator och batteri klarar av att ge så mycket ström som krävs så är det ingen fara.

2 655 Inlägg
2 maj 2007
Sitter det en Delco generator i bilen så finns det bara 2st att välja på, en 70A och en 100A generator. Det man brukar skilja på är om det är AC eller inte på bilen. Men den vi säljer mest av är den kraftigare, prisskillnaden är inte så stor mellan de bägge.

Tyvärr så är Delcos generatorer på Oplarna ökända för att ha dåliga diodbryggor, vilket brukar vara det man knäcker på en generator när man belastar generatorn för mycket.

21 761 Inlägg
2 maj 2007
Är diodbryggorna fortfarande dåliga fastän det är en ny modern generator?

2 655 Inlägg
2 maj 2007
Än så länge finns det inte någon uppdaterad diodbrygga som ska hålla lite bättre. Tyvärr så är det egentligen Delco generatorerna på Oplarna som har bland de sämsta diodbryggorna.

340 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
Kollade på mekonomen eftersom jag köpte den där och vet vad jag betalade. Så högst troligt så har jag en Delco Remy utbytes generator på 70A.

Steget jag har köpt och skall koppla in är ett DLS CA12

21 761 Inlägg
2 maj 2007
Om du står med motorn på tomgång och spelar högt samtidigt som tex fläkten eller andra strömförbrukare är igång, så räcker inte strömmen till. Det gäller åtminstone om steget ska driva en låg impedans.

340 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
steget skall driva 2ohm. fan detta låter inte alls bra.. vill inte knäcka generatorn, så kul är det inte att byta den sad

21 761 Inlägg
3 maj 2007
Innan du kopplar in steget så är det bra att se över bilens originalkablar, tex batterijordkabeln och laddkabeln från generatorn. När bilen har fått några år på nacken så finns risk att det har bildats oxid och rost vid batterijordkabelns kabelsko som sitter i karossen, ta loss den kabelskon och se till att det är helt plåtrent när kabelskon sätts tillbaka.

Det kan ibland vara bra att byta ut den jordkabeln därför att den kan vara lite klent tilltagen. Laddkabeln från generatorn kan bytas ut mot en grövre också, lämplig storlek är minst 10mm2 iaf. Sedan kan du dra en extra jordkabel/fläta från generatorchassiet till motorblocket så att generatorn får en garanterat bra jordförbindelse.

Om man gör dessa saker så har man åtminstone ökat chansen att bilens generator+batteri ska kunna arbeta så bra som möjligt. Generatorn är ju ny, då gäller det att se över batteriets kondition.

Vet du om batteriet är gammalt?

340 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
jag bytte batteriet för tre år sedan men det är i bra skick. bilen står alltid i garaget och har inte gått speciellt mycket så de flesta anslutningarna ser fräsha ut. Kommer nog att göra som du sa och koppa en extra jordkabel mellan motor o chassi.

dock satt jag o funderade lite över vilen ström steget kan tänkas dra. I=P/U=400/14=29amp. 

Sen är frågan om denna formel kan tillämpas med säkerhet eller inte. Har dock en fin strömtång som jag ska försöka mäta förbrukningen med  när jag kör steget mha av sinuston från en cdskiva.

21 761 Inlägg
4 maj 2007
newBadboy skrev:
dock satt jag o funderade lite över vilen ström steget kan tänkas dra. I=P/U=400/14=29amp.

Du har räknat rätt, men sedan måste man även räkna med verkningsgraden på steget. Jag brukar räkna med ca 50-60% verkningsgrad när det gäller ett klas AB steg, på ett klass D steg så räknar jag med ca 80% verkningsgrad.

Då ser du att strömförbrukningen ökar en del.

340 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
Inte helt säker på hur detta räknas... 

om jag antar att steget är ett klass D. blir det då

Pin=Put/n=400/0.8=500W   =>    I=P/U=500/14=36Amp

alt:

klass AB =>  I=57Amp

eller har jag missförtått?

21 761 Inlägg
4 maj 2007
Ja, sådant resultat får jag också när jag räknar. Det beror lite på vilken batterispänning man använder i formeln, jag brukar utgå ifrån den spänning som anges i stegets manual.

En sak som man bör komma ihåg är att denna ström är beräknad på RMS effekten, man spelar ju inte så högt hela tiden utan det kan möjligen bli kortvariga strömtoppar. Det mesta av musiken spelas med betydligt lägre strömförbrukning.

340 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
jo det förstår jag, alltid trevlig när man är överens... det enda jag inte är säker på nu är om det är ett klass D steg som jag har eller inte... kunde inte hitta det på specen

21 761 Inlägg
4 maj 2007
CA12 är klass AB. De enda stegen som arbetar i klass D är CAD11 och CAD15.

Om du kikar hos www.dls.se så står det i produktbeskrivningarna vilken klass som de olika stegen arbetar i.

1 634 Inlägg
4 maj 2007
Suck. Varför sa ingen att man skulle vara ett matematikergeni för att hålla på med bilstereo. Får hitta på något annat nu wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

340 Inlägg
5 maj 2007
Trådstartare
hihihehe mattegeni behöver man nog inte va. fast ibland kan det vara btra o kunna räkna på saker o ting. O andra sidan finn det alltid massor av folk som kan hjälpa till.

Sök