Skoda Pickup 1.9d stor-renovering

Total make-over av en väldigt, vääääldigt sliten bil med både kulhål, rost och fotspår på.
  • 4 Följare
  • 2 921 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 februari 2014
Zekeatlas
8 februari 2014 · 13 Inlägg

Tjena.
Nu ska man komma igång på allvar och hoppas kunna få hjälp och ideer på vägen. Objektet är en Skoda felicia pickup 1.9d -98 som jag köpte för en femhundring. I priset ingick 2 (så gott som) rostfria dörrar, 2 (så gott som) rostfria skärmar och en rätt så skaplig huv. Drog igång den med L200:an och fick den hemkörd och inbackad i garaget också.

Sånt som jag vet måste ska göras:
*Byta skärmar
*Byta huv
*Byta dörrar
*Slipa rost, rost och rost
*Liten service (stift, filter, olja) genomgång då den stått still ganska länge
*Mittendel avgasrör saknas
*Få den att starta med hjälp av nyckeln
*Ingen belysning verkar funka
*Mindre mus-farm verkar ha avlats fram i säkringslådan
*Stötdämpar-tornen bak rostskadade
*Batterifäste
*Hjullager fram
*Handbromsvajrar
Och listan växer för varje gång jag skruvar på den tongue

I skrivande stund har jag rivit bort skärmar och huv, påbörjat rivning av dörrarna och inredningen. Slipning av rost längs ena sidan, kändes hopplöst att fortsätta med det då jag har så förbaskat kallt i garaget. Avgasröret ihopsatt och glödstiften bytta.
Innan montering av andra skärmar och huv ska göras skulle jag gärna vilja  få den rackarn att starta via nyckeln. Har nått fel som jag inte upplevt på ett fordon förr. Nytt batteri, ny kablar till startmotor och nya jordpunkter (35 mm2 om jag inte minns fel).  När jag vrider på nyckeln och glöder för att sen vrida till tillslaget så låter det som om startmotorn inte orkar snurra motorn, och batterina sugs ur fort. Har plockat isär startmotorn och kollat, den är inte "seg" på nått vis, snurrar utan problem på motorn med en nyckel på vevaxeln. Vad kan det vara?? Fältar den eller är det nått annat??

Zekeatlas
8 februari 2014 · 13 Inlägg

Bilder kommer snart, då albumet är skapat men jag kan inte infoga några bilder för sajten kraschar varje gång jag försöker.

Ottosson_V
11 mars 2014 · 98 Inlägg

Har plockat isär startmotorn och kollat, den är inte "seg" på nått vis, snurrar utan problem på motorn med en nyckel på vevaxeln. Vad kan det vara?? Fältar den eller är det nått annat??

Intressant tråd det här då jag själv ska skaffa mig ett liknande projekt!
Det här med startmotorn, jag vet inte vad problemet kan vara, men ta loss den och sätt den i ett skruvstäd, ta ett fulladdat batteri och sätt direkt + och - . Utgå sedan ifrån det! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang