6772
Sök

Framsystem till att möta basen.

191 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
Tjoo.
Fått igång min L712" nu, basar på riktigt trevligt, måste nu styra framsystem för att de som sitter håller iiiiiiinte måttet. smile
Blir nog en till likadan bas så småningom, så ska nog köra på ett rejält framsystem som klarar av att möta upp dom.
Frågor då..

Räcker det med ett 5,25 kit för att möta upp?
Tänkte, sitter ju 4" nu, men såg nå adapters för att få till 5,25:or som ja tror ja ska köra på.. Hade helst haft 6,5:or, men tror de blir en jädra massa jobb för att få dom på plats, samt att jag inte vet om jag är så sugen på o börja hugga i dörrsidorna för att bygga plats åt dom smile

Polare har ett 6,5" kicker rs kit, låter förjävla fint, funderar på ett 5,25" rs kanske, några kommentarer om det?

I övrigt, förslag på andra bra framsystem?

Samt, vad för steg ska man ha för att drivka t ex ett RS kit från kicker? smile

Hoppar in me ännu en fråga, snackas ju en hel del om delningar av framsys o sånt hit och dit, vad menas med det? Nån som kan förklara rätt grundligt för en nybörjare som vill lära sig, så han kan spendera allt han äger och har på o spela högt o bra? ;D

// Saelen
Senast redigerat av Saelen (10 maj 2007)

Just another sick man in this sick world..

21 761 Inlägg
10 maj 2007
Man delar av den lägsta basen från framsystemet. Baslådan delar man ju vid tex 60-70 Hz eller liknande, sedan ska alltså framsystemet ta resten av frekvenserna. Om man inte filtrerar bort de lägsta frekvenserna så kommer högtalarkonerna i framsystemet att bottna och låta illa, de får för stora konutslag pga de låga basfrekvenserna vid hög volym.

I ett framsystem så sitter det passiva filter som delar frekvenserna mellan bas/mid och diskanten, men det sitter inget filter som delar bort den lägsta basen från bas/miden. Därför använder man sig av det aktiva filter som sitter i slutsteget för att dela bort lågbasen, det blir inte lika bra att använda ett passivt filter för så låga frekvenser.

191 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
Mkay, så de ställer man in på steget som man köper till då? smile Hur pass ska jag dela den då, eftersom lådan jag har för tillfället är byggd för typ extrem djupbas smile
Samt ingen som har något o svara på dom andra sakerna jag skrivit? smile

// Saelen

6 851 Inlägg
10 maj 2007
Att möta upp en så pass tung bas som en L7 12" så skulle du behöva minst ett 6½" kitt fram. Att enbart köra med 5.25" kommer inte funka så bra. Säg att du delar din bas vid kanske Lp 60Hz, det betyder att du isf. skall dela även 5.25" vid samma Hz fast i Hp läge..
Detta kommer nog dina högtalare inte må så bra av, iaf. inte vid högre volym och längre tid.
Har du möjlighet att bygga nån sorts låda till 5.25"? isf. kan det funka att dela dem något lägre, men annars skulle jag rekomendera delning vid ca Hp 80Hz för framkittet.

191 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
Vet att det kan bli knepigt med 5,25", vill ju helst ha 6,5" men de kräver nog en hel del rätt radikala ingrepp i dörrarna hmm Hur stor låda ska man ha till dom? Vet inte om det ryms, har inte kikat baki dörrsidorna än..
Ingen som har en fin tråd som har byggt in 6,5" i dörrarna, så man kanske kan kika, och får se om det känns värt?
Satsar annars helst på 5,25" nu eftersom ja typ inte har tiden/kunskapen som krävs för att bygga om för 6,5:or..

1 171 Inlägg
10 maj 2007
Dela vid 80-100Hz (vilket är bra även av andra orsaker) så fungerar det nog jättebra med 5.25". Lådan till de flesta kit ska vara hela dörren eller open air. Se bara till att lådan blir tillräckligt stor eller öppen.

6 851 Inlägg
10 maj 2007
Du kan ju alltid höra med Theo här på garaget hur man bör bygga i en A4.
Har du tur kanske du kan få köpa hanns dörrsidor? (om de inte är sälda redan?)
http://www.garaget.org/?car=3178

Sök