5141
Sök

Koppla in neon i bilen, vart ska jag få ström ifrån?

10 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
hejhej..

fick idag mitt neon som ska placeras i bilen.. för några dar sen så var de nån som sa att man kunde koppla neonet till remotesladden så att de bara e igång när sterion är igång..

eftersom jag då är heelt bakom flötet på el, koppla, sterio osv så undrar jag vad är remote sladden? vart sitter den? hur ska jag känna igen den? och de viktigaste, HUR kopplar jag neonet till den, bara tejpa ihop sladdarna? ska jag skala o sätta ihop deras ändar? behöver så mkt hjälp jag kan få !

en till sak så fick jag igår höra att remote sladden tydligen ska va jääävligt tunn.. inte risk att den brinner upp om man kopplar neonet på den?

JÄTTE tacksam för svar !
Tack på förhand !

36 Inlägg
10 maj 2007
remotesladden är sladden som normalt går från stereon till slutsteget, dvs när stereon sätts på så sätts slutsteget på i sin tur, en slags signalkabel kan man säga att det är, för sen så drivs slutsteget i sin tur av en grövre kabel från batteriet. Och generellt är den ganska tunn. Nu framgår det inte hur många neonrör du har, samt hur stor effekt de avger, men det kan ju ge en belastning på den kabeln(spänningsfall-->leder till att neonrören inte lyser så kraftigt som de ska) och då är det bättre att satsa på större kablar. Dessutom om du ska koppla in ett slutsteg nån gång så är det bättre att inte ha tjuvat nånting från remotekabeln från första början. Jag föreslår att du kopplar in dina neonrör genom en separat dragen strömsladd från batteriet(samt säkrar) och löser det hela genom att ha en knapp i kupen där du kan sätta på o av ditt neon när du vill. Visst, du kan tjuva ström från en annan strömkabel men för att göra det snyggt så skulle jag gjort enligt det första alternativet, minskar dessutom risken för fel och kortslutningar.

"Det finns 10 sorters människor, de som förstår sig på binära tal och de som inte gör det"

16 197 Inlägg
10 maj 2007
va du än gör så koppla inte remoten från stereon för av/på slag av neonet.. du bränner karanterat remotutgången på stereon om de nu inte är så att du kopplar de via ett relä.

neonet jordar du i karossen på bilen ´(oftast en svart kabel)  + på neonet drar du antingen direkt från batteriet via en strömbytare i bilen  elle via tändningen men då lyser de så fort tändningen är på.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök