Bilstereo nollställer sig

Eddie_Boy
9 maj 2007 · 584 Inlägg

Hej! Min stereo nollställer sig varje gång man stänger av bilen, vad är de ja har kopplat galet? Alla radiostationer och basinställningar osv försvinner hela tiden.. sad

Fredrik.Gustavsson
9 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Eddie_Boy skrev:
Hej! Min stereo nollställer sig varje gång man stänger av bilen, vad är de ja har kopplat galet? Alla radiostationer och basinställningar osv försvinner hela tiden.. sad

Läs lite på nardik.com
Där har jag för mig att det står vad man gjort för fel.

darkwizard Fordonstekniker
9 maj 2007 · 1 740 Inlägg

glömt minnet??

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Necrodamus
9 maj 2007 · 220 Inlägg

Byt plats på den gula och röda kabeln..

BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
Volvo V40 (2003)
Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
Beerstand
9 maj 2007 · 30 Inlägg

antar att det int esitter någon remote... allso du kan ha sterion på utan att bilen elle rnyckel sitter i.... då kan de va så... eller var det tvärt om minns inte hade samma fel på min gamla kärra...

rizzuh
9 maj 2007 · 59 Inlägg

Eddie_Boy skrev:
Hej! Min stereo nollställer sig varje gång man stänger av bilen, vad är de ja har kopplat galet? Alla radiostationer och basinställningar osv försvinner hela tiden.. sad

troligtvist har du glömt att koppla in den så kallade memory sladden, den är oftast gul.

antar att du bara kopplat in "stereo-röd" i "bil-röd", plus alltså?

mitt tips är isf att du kopplar både stereons plus och memory sladd till bilens memory sladd, på så vis kan stereon även vara på när bilens tändning är avstängd.


hoppas du fattar, blev lite snurrigt men ölen börjar ta fart nu smile

mvh rizzuh

The safest form of sex is when you get superdrunk and have sex with like ten people totally unprotected and you do intervenus drugs at the same time.
Eddie_Boy
9 maj 2007 · 584 Inlägg

Beerstand skrev:
antar att det int esitter någon remote... allso du kan ha sterion på utan att bilen elle rnyckel sitter i.... då kan de va så... eller var det tvärt om minns inte hade samma fel på min gamla kärra...

Hmm jag måste ha på tändningen för att stereon ska starta..

Eddie_Boy
9 maj 2007 · 584 Inlägg

rizzuh skrev:

Eddie_Boy skrev:
Hej! Min stereo nollställer sig varje gång man stänger av bilen, vad är de ja har kopplat galet? Alla radiostationer och basinställningar osv försvinner hela tiden.. sad

troligtvist har du glömt att koppla in den så kallade memory sladden, den är oftast gul.

antar att du bara kopplat in "stereo-röd" i "bil-röd", plus alltså?

mitt tips är isf att du kopplar både stereons plus och memory sladd till bilens memory sladd, på så vis kan stereon även vara på när bilens tändning är avstängd.


hoppas du fattar, blev lite snurrigt men ölen börjar ta fart nu smile

mvh rizzuh

okej låter fint, ska kika på de imorgon då! tack för svaret smile

Necrodamus
9 maj 2007 · 220 Inlägg

Som sagt, byt plats på röd och gul kabel så kommer det ordna sig.

Eddie_Boy skrev:

Beerstand skrev:
antar att det int esitter någon remote... allso du kan ha sterion på utan att bilen elle rnyckel sitter i.... då kan de va så... eller var det tvärt om minns inte hade samma fel på min gamla kärra...

Hmm jag måste ha på tändningen för att stereon ska starta..

Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
Volvo V40 (2003)
rizzuh
9 maj 2007 · 59 Inlägg

Necrodamus skrev:
Som sagt, byt plats på röd och gul kabel så kommer det ordna sig.

Eddie_Boy skrev:

Beerstand skrev:
antar att det int esitter någon remote... allso du kan ha sterion på utan att bilen elle rnyckel sitter i.... då kan de va så... eller var det tvärt om minns inte hade samma fel på min gamla kärra...

Hmm jag måste ha på tändningen för att stereon ska starta..

Precis! Du måste ha glömt den gula memory sladden! Koppla in stereons pluskabel på den oxå! Så kan du ju som sagt ha stereon på utan att behöva ha på tändningen.

mvh rizzuh

The safest form of sex is when you get superdrunk and have sex with like ten people totally unprotected and you do intervenus drugs at the same time.
Eddie_Boy
10 maj 2007 · 584 Inlägg

Hejsan.. ja grejar med stereon nu och så här står det till: Från stereon finns det två kablar som inte används,  en orange kabel och en rosa/svart. Vad är dom till för?

Det går en röd kabel från stereon till en av bilens röda, det finns alltså en röd kabel som inte används.

Det går en lite tjockare gul kabel från stereon till bilens gula..

Vad ska jag göra för att den inte ska nollställa sig när man stänger av bilen? Det borde väl finnas en till gul kabel som ja ska koppla in i bilens plus, lr ska ja ta den enda gula kabeln och koppla till bilens plus och strunta i bilens gula?

Hjälp tack!

Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
10 maj 2007 · 199 Inlägg

du skall se till att kabeln som heter/kallas "memory" är inkopplad på konstant 12v+ (denna kabel är själva backupen) det kan vara så att den inte är inkopplad eller så skulle jag gissa på alternativ 2. vilkte är att den är inkopplad men på 12v+ tändningsström

den gula kabeln bör vara memory-kabeln och denna skalla alltså vara inkopplad på 12volt + konstant ström... slå av tändningen och mät upp kablarna med en multimeter (alternativt en testlampa) där du hittar 12volt+ när tändningen är avslagen skall du koppla in den gula kabeln...

/lycka till

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
Eddie_Boy
10 maj 2007 · 584 Inlägg

Det var bara koppla den gula till den röda så verkar allt funka nu smile Tack för alla svaren! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang