3795
Sök

Lådhjälp till Spl Dynamics SPL300D1A

16 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
Hej. Undrar on någon kunnig kan hjälpa mig att räkna på en låda till mina 2 SPL300D1A?
Programmet jag brukar använda mig av tycker inte om värdena på dessa basar och vill inte samarbeta.

Har försökt kontakta DBakuten men tyvärr inte lyckats få tag på dom så kollar om någon här kan hjälpa ist.

Bil: Polo 6n

Basar: 2st SPL300D1a.

Slutsteg bas: Mds TE7 3000rms 1ohm. Tills värre inhandlas.

Ström: 3st Optima YT 5.5 75Ah, dubbla 90A generatorer, 50mm2 kablar.

Framsystem: Blir troligtvis dubbla 6,5" Faital Pro per dörr.

Musik: Lyssnar mest på dubstep ,hardstyle och lite radio pop.

Modell  SPL Dynamics SPL 12' 
Tillverkare  SPL Dynamics 
ProduktID  11SPL300D1A 
Effekttålighet RMS  2000 
Effekttålighet MAX  4000 
Frekvensområde  18-200Hz 
Känslighet  84,7dB 
Impedans  2x1 
Storlek på baselement  12" 
Fs  35,1Hz 
X-max  23 
Mms  510g 
Re  1,8 
Bl  23Tm 
Qms  3,821 
Qes  0,382 
Qts  0,348 
Vas  18,3L 
Magnetstorlek  300Oz 
Yttre diameter  325mm 
Monteringshål  288mm 
Inbyggnadsdjup  206 
Vikt  28kg 

Jag skulle vilja ha en låda som gör sig bra till musik men som inte skämmer ut sig om jag får för mig att åka på någon SPL tävling.

Nu till det som ev kan sätta käppar i hjulet, pga Polons lilla bagageutrymme så får jag bara plats med en låda på 120l. Går det att göra något vettigt med det literantalet eller måste baksätet bort?

Så om någon orkar ta sig tid och räkna lite på detta åt mig vore jag otroligt tacksam! smile
//John
Senast redigerat av jonnyboy (2 april 2014)

21 761 Inlägg
2 april 2014
Vilket program använder du och på vilket sätt vill inte programmet samarbeta?

Jag ser inga större konstigheter med parametrarna, förutom att Qts ska vara 0,347 om man använder 3 decimaler i alla Q-värden. Sedan vill mitt program ha lite drygt 85 dB känslighet istället för 84,7. Men dessa avvikelser är försumbara. smile

16 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
Använder mig av WinISD Pro Alpha. När jag knappat in värdena och ska gå vidare så säger den att Qes,Qms,Qts inte är giltiga, och jag kommer inte vidare. Men ska jag vara helt ärlig så vet jag inte riktigt hur programmet fungerar. Har gjort ett flertal uträkningar i det programmet och alla lådor har låtit bra. Men har aldrig kollat om avstämningen blir som beräknat. Så därför tänkte jag att jag skulle ta hjälp denna gången så det blir rätt och riktigt wink

21 761 Inlägg
2 april 2014
Skriv så få parametrar som möjligt, strunta i Qms och Qes så lär det säkert gå bra.

Kan säga att det faktiskt är ganska ofta som vissa parametrar inte stämmer så bra. Exempelvis Mms och SD brukar inte vilja stämma överens, programmet säger att något av värdena är fel. Fast man får även komma ihåg att de olika lådberäkningsprogrammen brukar ha olika beräkningsformler och därför kan samma parametrar tolkas som "fel" i ett program och "rätt" i ett annat. smile

Jag har gjort en snabbkoll på dina basar och de är inte så roliga att räkna på egentligen, lådan blir förhållandevis liten och portlängden gigantisk om man vill ha en frekvenskurva som åtminstone i teorin inte är jättepeakad och att man ska kunna mata på med typ 3000 W utan risk för flåsljud.

Nu använder jag mig av en "room gain" som ger en grov bild av hur frekvenskurvan kan tänkas bli i bilen, det innebär att en "rak" frekvenskurva med ganska brant fall nedåt i frekvens får en tydlig peak när man lägger på en "room gain" som ungefär motsvarar bilens kupe.

16 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
Okej. Känns som beräkningen av denna låda faktiskt kräver mer kunnande än vad jag besitter, så får nog bli att försöka få tag på dbakuten och söka hjälp av dom.

6 558 Inlägg
2 april 2014
jonnyboy skrev:
Okej. Känns som beräkningen av denna låda faktiskt kräver mer kunnande än vad jag besitter, så får nog bli att försöka få tag på dbakuten och söka hjälp av dom.

Kolla med obx här på g.org  han e grym på spl basar  big_smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 april 2014
Jag hade kört på så stor låda du kan få in i den bilen, är det 120L så kör på det och en 6" aeroport på 20-30cm med basar och port spelande uppåt,  det kommer spela på bra i den lille bilen.

Hade du fått plats hade jag valt 140-150L och dubbla 6" portar eller slotport med motsvarande area.
Senast redigerat av Frippe_L (3 april 2014)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

16 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
Får tacka för hjälpen jag fått smile Det blir nu en låda på 120l och basarna vända magnet uppåt med en 6" port på ca 30 cm som utgångslängd så får jag labborera lite efter det smile
Senast redigerat av jonnyboy (3 april 2014)

Sök