2781
Sök

Volvo 740, hjälp med vevaxelgivaren.

170 Inlägg
2 maj 2014
Trådstartare
Hejhej leverpastej.

Någon som kan hjälpa mig att förklara hur man får bort vevaxelgivaren på en volvo 740 ?

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 maj 2014
Ojojoj, ska du verkligen ge dig på detta avancerade ingrepp? Men okej:

Du tar en 10mm fast nyckel. Fatta verktyget med vänster hand och för verktyget mot skruven som håller givaren. För på verktyget på skruvskallen och vrid moturs. När skruven är lossad helt tar du tag med tumme och pekfinger och lyfter upp givaren. Vidare följer du kabeln till kontaktstycket och tar isär det. Nu bör givaren va loss.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

170 Inlägg
2 maj 2014
Trådstartare
Har gjort så precis du förklarat men får inte loss den sitter stenhårt efter att jag tagit bort 10mm bulten.När jag kollar ner så ser det ut som att två 10 mm som sitter nere i växellådan som också ska lossas eller har jah fel ?tack
DiwraZ skrev:

Du tar en 10mm fast nyckel. Fatta verktyget med vänster hand och för verktyget mot skruven som håller givaren. För på verktyget på skruvskallen och vrid moturs. När skruven är lossad helt tar du tag med tumme och pekfinger och lyfter upp givaren. Vidare följer du kabeln till kontaktstycket och tar isär det. Nu bör givaren va loss.

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

Bärs!
3 456 Inlägg
2 maj 2014
DiwraZ skrev:

lol

Garaget.org peakade 2008.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
Willmaister740 skrev:
Har gjort så precis du förklarat men får inte loss den sitter stenhårt efter att jag tagit bort 10mm bulten.När jag kollar ner så ser det ut som att två 10 mm som sitter nere i växellådan som också ska lossas eller har jah fel ?tack
DiwraZ skrev:

Nej dom ska du inte släppa. Det är bara att vicka på den tills den lossar. Ta lite försiktigt med en polygrip kanske?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 740 Inlägg
3 maj 2014
vanligt med dessa givare är att hållaren till dom ärgar så in i helvete o så brukar givarna sätta sej ordentligt. brukar oftast sluta med att hållaren går åt helvete o måste bytas.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Sök