2392
Sök

Bygga om instrumentbräda eller finns det bra lösningar för att öka ut?

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
Hej.

Har för avsikt att bygga bättre ljud i en bil som har 3.5 tummare fram i instrumentbrädan idag.

Jag funderar på att ev öppna upp till 5.25 eller 6.5 tummare och placera på samma ställe.

Måste ha lite råd och tips på hur man kan göra då det original är luftutblås i sidan av högtalargallret.

Sågar man upp och sätter i en 5.25" högtalare så måste man göra om och sätta utblådet vid sidan om eller finns det färdiga lösningar på detta så man byter ut hela delen och köper en insats som har färdigt hål för större högtalare och luftutblås?

Annars finns det alternativet att sätta högtalarna i framdörrarna men det leder till mycket arbete då det bara är sladdriga tygfickor på sidorna och inget alls att bygga i som det ser ut nu.

Om man ser till ljudet, hur påverkas upplevelsen av att ha frontarna i instrumentbrädan eller i dörrarna då det blir de enda högtalarna fram?

Kom gärna med tips och om det finns kompletta galler för 5.25 eller 6.5" som har luftutblås i samma så säg gärna till smile

mvh / Martin

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

50 Inlägg
13 maj 2007
Men visst finns de väl uttag original i dörrarna? Tycker du ska svänga in till saab och fråga hur mycke dom ska ha för adapter-ringarna som ska sitta i dörrarna. De e samma dörrsidor som om de skulle ha varit om de största ljudpaketet monterat från fabrik..... Då sitter de väl högtalare i dörrarna?

50 Inlägg
13 maj 2007
Tycker i sånt fall att du ska sätta 6,5-basar i dörrarna och diskanter i instrumentpanelen. Kom ihåg delningsfiltren bara... smile

BMW fantast
1 172 Inlägg
13 maj 2007
jag har högtalare i dörrarna på min... slutsteg till dom orginal med... annars får du köpa dörrsidor som ahr det om du inte vill modda dina egna...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
För att klargöra det hela så duger det med mina 15 högtalare i min Saab, Detta är till en bil som idag har en defekt bandspelare och originalhögtalare som inte håller klass efter 20år smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 631 Inlägg
14 maj 2007
Det blir till att bygga om brädan och hitta en lösning på luft-blåsen (om du nu måste ha dem kvar). Kan du få upp 5.25 på brädan så är det överlägset 3.5or. Du kommer även behöva midbas fram och då är tex en åtta i handskfacket en bra lösning. Med 6.5or klarar du dig utan separat midbas, men de är betydligt svårare att få dit.

Klart är att det blir en hel del jobb. Några standardlösningar finns inte.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök