Hur öppnar man förardörren utan att använda fjärrkontrollen?

Username1984
21 maj 2014 · 48 Inlägg

Har en fundering som jag inte lyckas klura ut. Det ska enligt instruktionsboken gå att öppna bildörren med nyckeln direkt i låset, men när jag försöker går det inte att vrida nyckeln åt något håll, ej heller öppnas låset. Känns lite stressigt att inte kunna detta utifall nyckelbatteriet skulle ta slut när man har bilen låst. :o Tacksam om någon kan förklara för mig hur jag ska göra. Känner mig dum att fråga det här, men vad gör man. wink Bilen är en Peugeot 307 -04.

Senast redigerat av Peugeot307 (21 maj 2014)

lighter22
21 maj 2014 · 436 Inlägg

later som ett smörjnings problem eller liknande.

köp en riktigt bra smörj sprej och spruta in I låset och vicka fram och tillbaka tills det släpper spruta sedan in lite till tills det går smidigt köp sedan lås olja och spruta I (börja inte med lås oljan då den inte loser upop ev corrision

Senast redigerat av lighter22 (21 maj 2014)

Username1984
21 maj 2014 · 48 Inlägg

Tack! Då ska jag göra det. Är ju viktigt att man får upp dörren manuellt. Förre ägaren kanske aldrig använde nyckeln i låset. :o Får inköpa nån bra smörjgrej. Nån särskild du kan rekommendera på BILTEMA?

SimonT Egen
21 maj 2014 · 277 Inlägg

Bytt cylinder kanske?

Username1984
21 maj 2014 · 48 Inlägg

SimonT skrev:
Bytt cylinder kanske?

Aj, det låter inte bra?..

SimonT Egen
21 maj 2014 · 277 Inlägg

Peugeot307 skrev:

SimonT skrev:
Bytt cylinder kanske?

Aj, det låter inte bra?..

Kan ju ha vatt tex inbrott eller försök till det så den är bytt i förardörren, men prova smörja först

lighter22
22 maj 2014 · 436 Inlägg

kör på antinen WD40 eller CRC 5,56

Evildan
22 maj 2014 ·

Använd något dylikt.
http://www.jula.se/lasolja-lastinare-001955
Inte 5-56 WD40 och annat fettlösande spray, då gör du dig själv en otjänst, vilket du kommer märka när batteriet i vinter (kylan gör alltid sitt med batterier) är dött och låset är fruset.
Har du låscylinder på högerdörren?
Provat den?
Bagageluckan?

Username1984
22 maj 2014 · 48 Inlägg

Evildan skrev:
Har du låscylinder på högerdörren?
Provat den?
Bagageluckan?

Tyvärr ingetdera. Provade även med reservnyckeln bara för att ha kollat allt jag kunde tänka kunde hjälpa, men sak samma där.

Evildan
22 maj 2014 ·

Peugeot307 skrev:

Evildan skrev:
Har du låscylinder på högerdörren?
Provat den?
Bagageluckan?

Tyvärr ingetdera. Provade även med reservnyckeln bara för att ha kollat allt jag kunde tänka kunde hjälpa, men sak samma där.

Äh, typiskt.
Smörj med något medel gjort för lås likt det jag länkade från Jula och börja vicka försiktigt, alternativt byt batterierna var höst.

Username1984
22 maj 2014 · 48 Inlägg

Jag ska testa att smörja. Vi har Jula i grannkommunen, men ska se om det finns in någon butik här också, vi har några stora kedjor som säljer en massa till bilar. Ska också byta batteri snarast då jag börjar märka det tar lite sämre och vill inte riskera bli utelåst. Det var detta faktum som gjorde att tanken kom att jag måste kunna göra detta manuellt.

Tack för all hjälp med min fråga! smile

Evildan
22 maj 2014 ·

De Nada. Hoppas att cylindern "löser" sig och att du aldrig behöver använda nyckeln.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang