Saab 9-3 elfel, allt dör

inkus
31 mars 2014 · 20 Inlägg

Kollade bland andra trådar, men fick inget vettigt svar på det jag sökte.

Köpte mig en Saab 9-3 Vector SS -03 för några veckor sedan och efter inte många mil, under en 15-milaresa hände något skumt. All el i bilen, mätare, stereo, lampor, allt tvärdog, och satte igång igen efter några sekunder. Motorn fortsätter rulla så, vanligt och gasen svarar så inga konstigheter där. Ser nästan ut invändigt som man bara drar av tändningen.
Vid något tillfälle dönade det av och på såhär 20-30 gånger.

Lämnade in den till handlaren jag köpt av, som i sin tur lämnade in på verkstad. Det enda han lyckades se på nästan två veckors undersökning var felkod för rattreglagen för stereon, som slutade fungera samtidigt som det här "glappandet" började. Han föreslog att jag skulle köra med den, se om det kommer tillbaka och i så fall åka direkt tillbaka till han så han kunde se om den visade felkod (som han sa kunde raderas annars?)

Han snackade sedan om att det möjligen kunde vara SEM (?), och i så fall kunde det vara länkat med rattreglagen.

Någon med liknande erfarenhet?

Melwin
31 mars 2014 · 33 Inlägg

Byt Cim!

Melwin!
sackan
31 mars 2014 · 37 Inlägg

Antingen CIM som sitter under förarstolen som jävlas eller tändningslåset.

//Markku
Ford C-Max (2018)
Melwin
1 april 2014 · 33 Inlägg

Cim sitter inte under stolen,sitter bakom ratten!

Melwin!
inkus
1 april 2014 · 20 Inlägg

CIM är alltså centraldatorn reparatören snackade om? Kan inget om detta.. Han snackade om en reparationskostnad på ca 5-6k med programmering och installation, låter rimligt?

Idag började fler konstigheter. Blinkade vänster, poff sa det så åkte alla fyra rutor ner. En stund senare efter bilen stått av kom varning för immobilizer och sedan för motorfel.
Bilhandlarn måste ju banne mig stå för detta..?

Senast redigerat av inkus (1 april 2014)

sackan
1 april 2014 · 37 Inlägg

Du har rätt Melwin, tänkte fel. Det är ju slutsteget som sitter under stolen.

//Markku
Ford C-Max (2018)
inkus
4 april 2014 · 20 Inlägg

Idag byttes cim på verkstad, samma problem 5 minuter senare. Fick dessutom feltext om suffletten, har en sedan.. Problemet nu verkar bara gälla AC och mätare, stereon rullar på som vanligt och istället för att stänga av klockan framme vid displayen vissas bara --.--
Ström finns alltså fortfarande, men verkar som allt typ startar om?

Någon med fler idéer?

sackan
4 april 2014 · 37 Inlägg

Kollat tändningslåset? Vad jag förstått och själv upplevt är att mycket problem kan komma därifrån.

//Markku
Ford C-Max (2018)
inkus
5 april 2014 · 20 Inlägg

sackan skrev:
Kollat tändningslåset? Vad jag förstått och själv upplevt är att mycket problem kan komma därifrån.

Tanken slog mig faktiskt igår med, känns värt att titta på. Något man själv kan kika på tror du eller bör verkstad få göra en sån grej?

edit: läste mig till nu att det tydligen går lätt att byta, utan att gifta in det i cim.
frågan är ju om det är själva kopplingen till det som glappar, eller tändningslåset i sig?

tankar någon?

Senast redigerat av inkus (5 april 2014)

sackan
6 april 2014 · 37 Inlägg

Hade problem med att min klima och stereo slocknade då och då. Läste mig till att det kunde vara tändningslåset eller cim. Då tändningslåset va billigare så testa jag det. Beställde från speedparts och böt det själv på ca.45-60min. Sen strula bilen aldrig mer!

//Markku
Ford C-Max (2018)
AbraMan
13 juni 2014 · 1 Inlägg

Har exakt samma fel, ibörjan så kom dom med längre intervaller och var inte så farliga, nu så får jag inte start på bilen ibland och när man drar ur nyckeln så är tändningen på osv. jag har bytt cim, tändningslås och infotainment delen. den byte jag igår och idag så kom felen igen, ska kolla om några fel har försvunnit eller om allt är kvar. har man otur så kan man få byta kabelstammen pga korrosion.

Efter som det inte var min CIM det var fel på och dom kan vara svåra att få tag på så har jag en liggandes hemma om någon behöver.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang