7386
Sök

brusstörningar i bakhögtalare

217 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
vet nån vad det är för fel när bakhögtalarna brusar bara när jag sätter på bilen men när bilen är avstängd så gör det inte det jag prova att byta slutsteg men det brusa fortfarande och jag kan ha bilen på men sterion är inte på och det brussar då med vet nån vad det är för fel jag har ingen anning hmm

jag är tacksam och jag får hjälp...

2 123 Inlägg
17 maj 2007
bringen_ skrev:
vet nån vad det är för fel när bakhögtalarna brusar bara när jag sätter på bilen men när bilen är avstängd så gör det inte det jag prova att byta slutsteg men det brusa fortfarande och jag kan ha bilen på men sterion är inte på och det brussar då med vet nån vad det är för fel jag har ingen anning hmm

jag är tacksam och jag får hjälp...

Ökar bruset när du trycker ner gasen ?
Kolla alla säkringar, det har förmodligen inte med felet att göra men man kan alltid göra det för säkerhetsskull.
Förmodligen har din jordpunkt rostat så du får dålig jord så börja med att kolla den.
Kom ihåg att jordpunkten ska vara plåtren.
Jinxs här på garaget har en bra felsökningstabell under galleri och projekt.

217 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
okey men jag ska kolla jorden men alla säkringar är hela .
det låter lika högt hela tiden..

217 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
hur märker man om jorden är paj till slutsteget..?

217 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
kan man ta vilken sladd som helst och använda som jord..

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 maj 2007
bringen_ skrev:
kan man ta vilken sladd som helst och använda som jord..

ja i stort sätt färgen har ingen betydelse bara den jordar men slipa ett ställe plåtrent eller så kan du ju jorda där du har bulten till bältet

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

217 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
ja men den sladden jag har som gjord kan jag bytta den och tex ta en högtalar sladd och ha som gjord?

mvh danne

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 maj 2007
skulle säga  att du borde ha en lika fet sladd till jord som du har på plus gärna lite fetare på plusen ja det funkar ju med en högtalar sladd också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

2 123 Inlägg
17 maj 2007
ironhead skrev:
skulle säga  att du borde ha en lika fet sladd till jord som du har på plus gärna lite fetare på plusen ja det funkar ju med en högtalar sladd också

Självklart funkar det inge vidare att jorda med en högtalar sladd eftersom den är max 2.5mm2 till bakhögtalarna och om man har en Strömkabel på kanske 16mm2 eller 21mm2 så kan man ju inte ha en sån som jord. Den är helt enkelt för klen.
Har du provat det jag sa utan att det hjälpte ?
Prova att koppla framsystemet på samma kanal som du har bakhögtalarna nu och kolla om ljudet flyttas fram. I så fall är slutsteget trasigt.
Men kolla först att du har ordentlig jord utan spänningsfall.

217 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
men det tjuter typ och det låter mer när man gasar asså ljudet låter bra när bilen är avstängd asså bara när strömen är på då låter det bra..

2 123 Inlägg
17 maj 2007
bringen_ skrev:
men det tjuter typ och det låter mer när man gasar asså ljudet låter bra när bilen är avstängd asså bara när strömen är på då låter det bra..

Med andra ord kan man säga att du har generatorvin i högtalarna.
Beror oftast på dåliga jord, du har inte dragit strömkablarna parallelt med lågnivån hoppas jag ?
Dom ska alltid vara så långt ifrån varandra som möjligt.
Men har du mätt om du får nått spänningsfall på slutsteget ?
Har du kollat jinxs felsöknings guide som jag tippsade om ?

217 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
oki aa men vad är jorda om hu , vad är en  rca kabel?

2 123 Inlägg
17 maj 2007
bringen_ skrev:
oki aa men vad är jorda om hu , vad är en  rca kabel?

RCA kabeln är samma som lågniva sladden.
HU - Headunit som är CD spelaren på svenska.
Det man menar med att jorda om den är att byta jordpunkt helt enkelt eller slipa rent den andra om den rostat eller har färg kvar.
Om du ska jorda om, dra gärna en grövre kabel.

217 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
oki men hur kunde det bli så här plötsligt har ju inte hänt förutom.?

217 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
förut

2 123 Inlägg
17 maj 2007
bringen_ skrev:
oki men hur kunde det bli så här plötsligt har ju inte hänt förutom.?

Felsök efter tabellen, kan vara jordpunkten till slutsteget som rostat eller kanske en jordpunkt mellan batteti och kaross eller motor som blivit dålig.
Kan vara steget som blivit brännt också, finns hur mkt som helst som kan vara fel och därför säger jag bara, Felsök.
Ingen här kan säga vad det är för fel eftersom det finns så många olika orsaker till generatorvin.
Man kan läsa lite på www.nardik.com om störningar.

217 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
okey fan då tongue jag är inte så bra på ljud och sånt.. så vet ifan vad jag ska göra..

Sök