3174
Sök

Fördelare och rotororoblem volvo 740

Girls go fast
893 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#1
Hejsan.

Tänkte höra ang problem med min volvo 740 från 1988.
vi har bytt rotor och fördelare men när jag kört ca 1.5 mil så dör bilen och det har blivit hål i roton. Strömmen har då slagit hål i den ist för att gå via axeln.
Någon som vart med om att tändspolen fått np knas (kortis?) Och skickar ut för mycket ström?

Sorry för stavfel men använder telefon.

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
31 juli 2014
#2
Vet inte om jag missförstod dig nu. Har rotorn slagit hål i fördelarlocket? Isf kan det vara för lycket glapp i själva fördelaren. Har varit med om det på 240.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Girls go fast
893 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#3
DiwraZ skrev:
Vet inte om jag missförstod dig nu. Har rotorn slagit hål i fördelarlocket? Isf kan det vara för lycket glapp i själva fördelaren. Har varit med om det på 240.

Strömmn från tändspolen har brännt hål i roton kort å gott sagt.

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

324 Inlägg
31 juli 2014
#4
NETTAN skrev:
DiwraZ skrev:
Vet inte om jag missförstod dig nu. Har rotorn slagit hål i fördelarlocket? Isf kan det vara för lycket glapp i själva fördelaren. Har varit med om det på 240.

Strömmn från tändspolen har brännt hål i roton kort å gott sagt.

Hur har du dragit den slutsatsen? En tändspole ska generera ~20-25 000 Volt. Jag har svårt att se att det helt plötsligt krämar ut såpass mycket mer att det bränner hål i din rotor.

Var någonstans på själva rotorn blir det hål?
Kolstiftet i mitten på fördelarlocket ser bra ut?


Girls go fast
893 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#5
Catoxxo skrev:
NETTAN skrev:
DiwraZ skrev:
Vet inte om jag missförstod dig nu. Har rotorn slagit hål i fördelarlocket? Isf kan det vara för lycket glapp i själva fördelaren. Har varit med om det på 240.

Strömmn från tändspolen har brännt hål i roton kort å gott sagt.

Hur har du dragit den slutsatsen? En tändspole ska generera ~20-25 000 Volt. Jag har svårt att se att det helt plötsligt krämar ut såpass mycket mer att det bränner hål i din rotor.

Var någonstans på själva rotorn blir det hål?
Kolstiftet i mitten på fördelarlocket ser bra ut?

Roton sitter på fördelaren som sitter bakom motorn mot torpedplåten.
Den går 2 mil max sen är de hål i roton.  Får ström till fördelaren men inte ut därifrån

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Sir
935 Inlägg
31 juli 2014
#6
Rotorn sitter i fördelaren och snurrar så stiften får gnista i rätt ordning. Är det strömmen som bränner hål eller lossnar rotorn och slår hål?
Ring mig när du har tid ska jag se om jag kan hjälpa dig så wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
31 juli 2014
#7
NETTAN skrev:
Catoxxo skrev:
NETTAN skrev:

Strömmn från tändspolen har brännt hål i roton kort å gott sagt.

Hur har du dragit den slutsatsen? En tändspole ska generera ~20-25 000 Volt. Jag har svårt att se att det helt plötsligt krämar ut såpass mycket mer att det bränner hål i din rotor.

Var någonstans på själva rotorn blir det hål?
Kolstiftet i mitten på fördelarlocket ser bra ut?

Roton sitter på fördelaren som sitter bakom motorn mot torpedplåten.
Den går 2 mil max sen är de hål i roton.  Får ström till fördelaren men inte ut därifrån

Lägg gärna upp bild på rotorn och fördelarlocket. Underlättar diagnos

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Girls go fast
893 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
#8
Fel löst. kolet i mitten av fördelet var kortare än original samt "glappa" så strömmen brände hål i mitten av roton ist för att  strömmen skulle gå ut på "axeln. Funkar bra nu.

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874


Sök