6x9or som rekommenderas till liten bil??

Crazyivan
18 maj 2007 · 712 Inlägg

grejen är att jag vill ha "djupare" bas... vet inte hur jag ska fixa de då..

folk snackar om framsystem men kommer de hjälpa så mkt tro?
om man lägger på 6x9or kan ine dom förstärka basen då?? dom slår i samma takt som lådan...

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe
Saab 9-3 2.0t Vector "Vector" (2006)
pzymon egen företagare
18 maj 2007 · 630 Inlägg

basen/basarna slår offtast ut 6x9:or så satsa på ett riktigt bra slutsteg och en/två riktigt bra basar, men för att få allt att harmonera måste du ha ett riktigt bra framsystem också, strunta i allt som heter/kallas för baksystem, och kom ihåg ett par framsystem per bas, annars blir det inte bra...

Puttson
18 maj 2007 · 296 Inlägg

pzymon skrev:
basen/basarna slår offtast ut 6x9:or så satsa på ett riktigt bra slutsteg och en/två riktigt bra basar, men för att få allt att harmonera måste du ha ett riktigt bra framsystem också, strunta i allt som heter/kallas för baksystem, och kom ihåg ett par framsystem per bas, annars blir det inte bra...

vill inte trampa på tårna men  detta beror helt på vilket framsystem/ basar     och framförallt hur du ställer in dom mot varandra.

djupare bas kan ju gå att ställa på steget   (ska ja säga som inte ens kan ställa in)    wink 
prova ratta och se om det blir bättre.

Crazyivan
18 maj 2007 · 712 Inlägg

ok... men det roliga är att alla dissar när ja säger att jag ska slänga in 6x9or...
är det verkligen så värdelöst??

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe
Saab 9-3 2.0t Vector "Vector" (2006)
Drönirettab
18 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Crazyivan skrev:
grejen är att jag vill ha "djupare" bas... vet inte hur jag ska fixa de då..

folk snackar om framsystem men kommer de hjälpa så mkt tro?
om man lägger på 6x9or kan ine dom förstärka basen då?? dom slår i samma takt som lådan...

Tänkte försöka att förklara ungefär varför folk ger olika svar angående 6x9" och framsystem. Hoppas att du inte blir mer förvirrad bara.

Många vill höra musik och röster framifrån, som på en konsert alltså, därför vill de inte rekommendera att sätta högtalare i hatthyllan. Andra tycker att det är ok att höra musiken bakifrån och då tycker de att det är självklart att sätta högtalare i hatthyllan och få mer basdunk därifrån. Vi tycker alla olika.

Att sätta framsystem är inte så svårt egentligen, men att få det att spela musik med tryck är en annan sak. I ett vanligt system med tex en 10" eller 12" baslåda i skuffen och ett framsystem så spelar baslådan upp till kanske 70 Hz eller så, resten får framsystemet ta hand om. Ett bra monterat 6,5" system klara av att spela från 60-70 Hz med bra tryck.

Det innebär att baslådan kommer att spela låga bastoner och det riktigt djupa basdunket, sedan får framsystemet spela basdunkssnärten och övrig musik. För att detta ska bli bra så krävs det att framsystemet har monterats stabilt och att det sitter tätt, en del arbete med dämpning och stagning av dörrsidorna behövs därmed.

Men om man inte vill lägga ner tid och arbete på modifiering av dörrsidor och att man tycker att det är ok med att ljudet kommer bakifrån så kan man sätta högtalare i hatthyllan istället, tex 6x9". Om man monterar dessa högtalare stabilt och tätt så spelar de ganska bra basdunk.

Fast då får man tänka på en sak, baslådan i skuffen pumpar ju luften en del och risken finns att luften kan påverka konerna på hatthyllehögtalarna så att de fungerar som slavbas. Om baslådan pumpar tillräckligt hårt så KAN högtalarkonerna i hatthyllan röra sig för mycket och bottna, dvs de slår i ändläget och låter "plopp plopp". Det är av den orsaken som -Conny- skriver att man ska montera 6x9" i en egen låda.

Nu hoppas jag att du har fått lite info om hur det är med framsystem och högtalare i hatthyllan. Att många "dissar" när du vill slänga in 6x9" är nog för att de inte tycker att ljudet blir bra när man hör musik bakifrån.

Men det är förstås du som avgör hur du vill ha det, om du tycker att det är ok med ljud bakifrån så sätter du högtalare i hatthyllan. Bara du har i bakhuvudet hur det KAN bli när baslådan pumpar luft. Vill du inte höra ljud bakifrån så kör du med framsystem istället och gör en del moddning av dörrsidorna, kanske lite plastning och andra trevliga saker.

twin_cam Smålänning
18 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Jag har visseligen inget värstingljud i min bil, men Jag kör aktiv bas i skuffen för låga frekvenser, sen vill jag ha fylligt ljud i hela kupen + att det nog är trevligt för baksätespassagerarna att höra annat än bara bas. Jag har 6*9or i hatthyllan, och dom påverkas inte alls av baslådan. Jag driver allt på stereon, utom den aktiva basen som har eget steg. Låter faktiskt riktigt kristallklart och fint. Det är billigt också, så så kan man göra om man vill ha hyfsat ljud för lite pengar. Kan ju dock aldrig ersätta ett riktigt system med slutsteg och allt, men det duger.

Jag tycker du ska ha 6*9 i hatthyllan. JBL:s är riktigt bra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Crazyivan
18 maj 2007 · 712 Inlägg

tack så mkt Drönirettab för din förklaring...

Nu har lite mer koll på sakerna, så jag ska nog satsa på ett bättre framsystem då. Jag har ju 6.5, mellan o diskant... ska jag byta alla 3 eller räcker de med någon bara?

om jag slänger in 6x9or borde dom väl ha ett eget steg? har ingen särskild "WooW" bil men jag älskar musik o vill de ska låta gött o man ska känna de smile

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe
Saab 9-3 2.0t Vector "Vector" (2006)
Drönirettab
18 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Om du vill att 6x9" ska spela bra basdunk så ska de drivas av ett steg, då kan du samtidigt använda stegets delningsfilter för att filtrera bort de frekvenser som baslådan ska spela. Om du har 6,5" i framdörrarna så borde de kunna spela ner till tex 70 Hz om de sittar bra monterade.

Ett exempel på lyckad montering av 6x9" i hatthyllan är tex twin_cam, för honom fungerade det bra. Det är alltså inte alltid som det händer detta fenomen med hatthyllehögtalare, men det händer ändå ganska ofta. Så länge som man har det i bakhuvudet så blir man kanske inte som ett levande frågetecken  om det händer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang