3176
Sök

Prövotid? Hur fungera de egentligen?!

16 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
Nu vill jag se om det är någon som vet med all säkerhet hur det fungera när man har prövotid.
När blir jag av med körkortet? Vad är det som gäller?

Tacksam för svar!

1 396 Inlägg
21 maj 2007
Exakt samma regler som dom utan prövotid, bara det att du måste göra om allting (teori,halka,uppkörning) även om du bara förlorar körkortet i 3 månader.
Har man inte prövotid så måste man förlora körkortet i minst 12 månader för att behöva göra om allting.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

16 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
OKej, Alltså om jag skulle åka fast för att kört 110 på en 90-väg så blir det endast böter, jag bli inte av med det då?

TAck för svaret

353 Inlägg
21 maj 2007
japp

Enjoy....

498 Inlägg
21 maj 2007
Det är samma regler som när man inte har prövotid!

Men blir du av med kortet under prövotiden så måste du göra om allt.

Har du ingen prövotid och blir av med kortet så får du tillbaka det såvida det inte varigt indraget i mer än ett år då måste man göra om en uppkörning och en uppskrivning.

Körkortet blir du av med om du kör 20 km/h för snabbt på vägar upp till 50 km/h eller om du kör 31 km/h för fort på vägar med 70 km/h eller mer.

Eller om du är drogpåverkad eller har varigt, är alkoholpåverkad. Men du kan även bli av med det av andra anledningar med.

498 Inlägg
21 maj 2007
Erland skrev:
OKej, Alltså om jag skulle åka fast för att kört 110 på en 90-väg så blir det endast böter, jag bli inte av med det då?

TAck för svaret

Men värt att tänka på är om du åker fast tillräckligt många gånger under en viss tid så blir du av med kortet iaf.

Även mindre saker räknas in.
Senast redigerat av andreas_940 (21 maj 2007)

16 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
OKej. Jag har hört från många att jag med prövotid skulle bli av med det om jag körde mer än 6 km/h för snabbt, det stämde då alltså inte.!

498 Inlägg
21 maj 2007
Erland skrev:
OKej. Jag har hört från många att jag med prövotid skulle bli av med det om jag körde mer än 6 km/h för snabbt, det stämde då alltså inte.!

Nej.

Men det finns så mycket snack kring prövotid..

16 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
Och den här faktan är du säker på ?
Tack för snabba svar, nu vet jag iaf hur det ligger till!

498 Inlägg
21 maj 2007
Erland skrev:
Och den här faktan är du säker på ?
Tack för snabba svar, nu vet jag iaf hur det ligger till!

Om du frågar mig, så är jag säker på min sak. En del av det jag skrev står i teoriboken.

Sök