2502
Sök

problem med dator hjälp !!

2 594 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
hej har ett nvidia grfikkort i min dator och jag skulle vilja se på film så jag har köpt en kabel nu till problemet jag serr allt på teven tills jag slår på en film då blir det svart i tv rutan
andväder olika spelare vlc och power dvd ingen av dom funkar vad är felet
det går å se musikvideor på vidows media player dok

126 Inlägg
20 maj 2007
Hade ett nvidia tidigare och för att få filmen att synas i tvn fick jag välja tvn som primär bildskärm.
Prova och se om det funkar!

2 594 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
japp det funkar men varför är det så det är ju ett relativt nytt kort är det märket som gör det eller polare har ett annan märke å där räcker det att clona bilden

126 Inlägg
21 maj 2007
Vet faktiskt inte vad det beror på... Jag hade ett xfx kort tidigare.

Byggare
202 Inlägg
21 maj 2007
ghost_boy83 skrev:
hej har ett nvidia grfikkort i min dator och jag skulle vilja se på film så jag har köpt en kabel nu till problemet jag serr allt på teven tills jag slår på en film då blir det svart i tv rutan

På mitt kan man gå in på en meny för kortet och välja olika sätt datorn ska visa video i tvn.

<-- En silver grå misil, en bomb i motsatt fil

2 594 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
rallytompa skrev:
ghost_boy83 skrev:

På mitt kan man gå in på en meny för kortet och välja olika sätt datorn ska visa video i tvn.

jasså va heter ditt kort då ??
vilken meny går man in på då?

2 594 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare

ok ska försöka me guiden det såg inte riktigt lika ut men tack hoppas det funkar me

Utanlem
895 Inlägg
21 maj 2007
Få bild i tvn är verkligen onödigt krångligt.. och kontrollpanelerna blir bara sämre.. Nya GeForce panelen får man ju bara huvudvärk av... Lyckas inte ens få färg på tvn med den sad

514 Inlägg
21 maj 2007
Ett alternativ att få upp filmen på tv är att i kontrollpanelen för grafikkortet gå på videoöverlagring och där välja att den ska spela upp video i fullskärm och då på sekundära bildskärmen. På det viset ska det fungera och det blir inte svart samt att du inte behöver ha videospelaren uppe i fullskärm på datorn, dvs du kan fortfarande jobba som vanligt i datorn om du vill/behöver smile

Edit: Såg att dom tog upp även detta i guiden där ovanför, det är då här man ställer det "kontroller för helskärmsvideo":

http://goto.glocalnet.net/geforce/images/bild6.png
Senast redigerat av Ormfn (21 maj 2007)

old volkswagens never die they just get lower

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
21 maj 2007
Det där brukar ha o göra med vilken sorts kabel man kör har jag för mig om. Finns ju vanliga komposit och så finns det s-video kabel. Har då för mig om att det är s-video som är det bättre.
Sen kan det ju ha med att göra att du skickar ut en ntsc signal och inte en palsignal och att din tv då inte klarar ntsc.
Men förslag är väl att du går in på www.sweclockers.com och söker igenom deras forum så lär du hitta om just det där felet, för jag vet att det är hyfsat vanligt.

Whine whine!

Kettunen
21 maj 2007
Hade samma skit problem. Grymt mycket jobb för en sån liten sak. . .

385 Inlägg
21 maj 2007
Här är en snabb liten guide av mig! tongue

Har man en scart adapter med s-video kontakt så kan man fortfarande skicka signalen som composite för att få färg på tv-apparater som inte har stöd för s-video signaler. Composite ger sämre bildkvalitet, men det fungerar på alla tv-apparater.

PAL-G/B är standardformat för Sverige (fast jag använder PAL-D eftersom jag inbillar mig att bilden är något stabilare).

1. Se till att videospelaren ritar videobilden till en overlay-surface.
2. Konfigurera grafikkortet till att klona bilden på tv:n.
3. Ställ in tv:n som fullskärmsenhet för overlay video.
4. Klart!

På detta viset så kommer man se datorbilden när man inte spelar videos och fullskärmsvideo när man spelar videos. Värt att tänka på är att flash-videospelare som på youtube osv inte ritar videon till en overlay-surface, så det kommer inte att synas i fullskärm på tv:n.

1 174 Inlägg
21 maj 2007
du måste göra tvn till master istället för skärmen när du ska se på film via datorn!

385 Inlägg
21 maj 2007
Akka skrev:
du måste göra tvn till master istället för skärmen när du ska se på film via datorn!

Uhm. Vad har du för ett grafikkort egentligen? ATI? Dom är konstiga roll
Man behöver aldrig göra tv:n till primär enhet för fullskärmsvideo då man använder den som fullskärms-enhet (overlay video).

385 Inlägg
21 maj 2007
Ännu en guide (med bilder) för alla som använder NVidia-kort.

I VLC, se till att overlay-video används.
http://www.evilmaster.net/hotlinks/vidstep0.jpg

Ställ in så att bilden klonas på tv:n (Bildskärm -> Ändra skärmkonfiguration).
http://www.evilmaster.net/hotlinks/vidstep1.jpg

Ställ in så att tv:n används som fullskärmsenhet för video (Video och television -> Ändra alternativen för fullskärmsvideo).
http://www.evilmaster.net/hotlinks/vidstep2.jpg

Ändra signalformatet så det passar din tv (Video och television -> Ändra signalen eller HD-formatet).
http://www.evilmaster.net/hotlinks/vidstep3.jpg

Hoppas det hjälper nån.. smile Ursäkta bildkvaliteten tongue

8 892 Inlägg
21 maj 2007
Burken skrev:
Få bild i tvn är verkligen onödigt krångligt.. och kontrollpanelerna blir bara sämre.. Nya GeForce panelen får man ju bara huvudvärk av... Lyckas inte ens få färg på tvn med den sad

Det bl a. är därför man använder ATI  wink

Fotograf på tierpidag.se

2 594 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
tack för tipsen ska hem sen å prova smile

Sök