5894
Sök

Skoda Octavia -02. Centrallåset krånglar vänster bakdörr

7 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
Hejsan!

Skoda Octavia -02 där centrallåset på vänster bakdörr strular - ibland.

Dörren i sig verkar låsas och låsas upp som den ska, men knappen som visuellt indikerar om den är låst eller ej, fastnar i nedre eller övre läget. Hjälper man till genom att trycka ned på knappen vid låsning (när man sitter inne i bilen) så går den ned direkt, och likaså när man låser upp genom att trycka på knappen "lås upp alla centrallås" och sedan drar i handtaget inifrån för att hjälpa till, så stannar knappen i rätt läge.

Om alla andra dörrar har låsts och knappen inte gått ner på v. bakdörr, och man försöker öppna den utifrån, så går larmet.

Om man låser upp alla andra dörrar och v. bakdörr inte låsts upp, så kommer man inte in utifrån.

Har öppnat dörrsidan och sett om jag kunnat hitta uppenbara fel. Smörjt litegrann, men utan någon större förändring.

Det verkar som att motorn eller låset inte riktigt "orkar" fullfölja den sista biten, så att säga ...
Någon som har några bra idéer och förslag?

Mvh BilRookien

7 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
Tack för svar Mew!

Med tanke på att den fungerar när man ger den en skjuts och lite hjälp på vägen, så är det nog låsmotorn, som du säger ...

Är det något i stil med denna som jag behöver:

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Skoda/ … amp;page=1

Mvh BilRookien

7 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
... och om man nu får tag i rätt del, är det något man kan byta själv om man är lite halvhändig och inte har tummen precis mitt i, eller bör man vara utbildad el- eller bilmekaniker?

Mvh BilRookien
Senast redigerat av BilRookien (2 november 2014)

2 350 Inlägg
2 november 2014
Ser ut att stämma, ja. Ingen aning hur det ser ut på Skoda, men så länge du inte har tummen mitt i handen (vilket du inte verkar ha, då du iaf tog bort dörrsidan och felsökte innan du postade här) lär det inte vara några större problem. Känner du dig osäker, kan jag varmt rekommendera Haynes reparationshandböcker. Sen brukar det alltid finnas guider och tips på nätet om man söker lite. smile

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
2 november 2014
Har inte den karossen låsmotor och elhiss inbyggd i en enhet...?

Fick som för mig det när jag läste detta, men kanske bara är förardörren det är så på.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Sök