2133
Sök

Ford Kuga 2,0tdci

Förfining av en språjlans ny bil!

24 845 Visningar
Projektet avslutat 25 februari 2015
2 638 Inlägg
24 januari 2014
Kul med ett projekt på en nyare bil, blev grymt med nya stereon smile

Kommer följas wink

180 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
666_Beast skrev:
Snygg bil, hur är dessa att köra? Lite sugen på en sån här bil.

Tack tack!
De är underbara med tanke på prisläge osv. Stor men liten, man sitter högt och har en bra översikt över trafiken.
Hade en Saab 9-3 ss 04 tidigare som jag tyckte var smidig, men Kugan är 20! cm kortare!
Denna är ju 2wd och tar sig väl fram i lättare terräng. Soppaförbrukning, brukar köra ganska busigt till och från och snittar 0,69-0,72 l/mil vilket jag tycker är väl godkänt. Kommer över 90 mil på en tank om man vill.
Den har bra drag om man trycker på gasen.
Jag köpte ju den ny och hade jag gjort köpet idag hade jag lagt till stora stereon från Sony och xenon.
Funderar du på fabriksny eller begagnad? Denna modellen eller 2013- ?

180 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
-Akerfeldt- skrev:
Kul med ett projekt på en nyare bil, blev grymt med nya stereon smile

Kommer följas wink

Vad kul tack för det smile

Ja r*vhålet pumpar ju när man sätter de grövre verktygen i en ny bil men hittills inget jag ångrat smile.
Kommer mer updates under helgen smile.

Junior.
292 Inlägg
26 januari 2014
Dem är förjäkla fina kugorna och nya designen på den är ju äckligt snygg! Ser bra ut också vart riktigt snyggt med fälgarna! smile

Never underestimate another car, You don't know what's under the hood.

180 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Edd0z skrev:
Dem är förjäkla fina kugorna och nya designen på den är ju äckligt snygg! Ser bra ut också vart riktigt snyggt med fälgarna! smile

Tack tack smile
Den nya modellen gillar jag inredningen på fram, inte bak, nya sätena är ju skitskumma :S
Och nya fronten är riktigt najs, men bakdelen, här tänkte de där?
De har skippat den 2-delade bakluckan som är en rolig detalj, och gjort rumpan som en kombi/Mondeobak :S.
Om du är med hur jag menar! Alldeles för hög och tråkiga former där bak.

Junior.
292 Inlägg
26 januari 2014
keffouffe skrev:
Edd0z skrev:

Tack tack smile
Den nya modellen gillar jag inredningen på fram, inte bak, nya sätena är ju skitskumma :S
Och nya fronten är riktigt najs, men bakdelen, här tänkte de där?
De har skippat den 2-delade bakluckan som är en rolig detalj, och gjort rumpan som en kombi/Mondeobak :S.
Om du är med hur jag menar! Alldeles för hög och tråkiga former där bak.

Jaa förstår vad du menar och håller med dig där de slappade på bakdelen!

Never underestimate another car, You don't know what's under the hood.

1 863 Inlägg
27 januari 2014
keffouffe skrev:
666_Beast skrev:

Tack tack!
De är underbara med tanke på prisläge osv. Stor men liten, man sitter högt och har en bra översikt över trafiken.
Hade en Saab 9-3 ss 04 tidigare som jag tyckte var smidig, men Kugan är 20! cm kortare!
Denna är ju 2wd och tar sig väl fram i lättare terräng. Soppaförbrukning, brukar köra ganska busigt till och från och snittar 0,69-0,72 l/mil vilket jag tycker är väl godkänt. Kommer över 90 mil på en tank om man vill.
Jag köpte ju den ny och hade jag gjort köpet idag hade jag lagt till stora stereon från Sony och xenon.

Isåfall blir det en fabriksny, ska eventuellt få bil genom jobbet.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

180 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
666_Beast skrev:
keffouffe skrev:
666_Beast skrev:

Tack tack!

Isåfall blir det en fabriksny, ska eventuellt få bil genom jobbet.

Gött! Kan du välja färg så överväg deep blue impact eller deras blå metallic, den är så grym!

180 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Så då var steg 2 avklarat gällande stereon.

Har dragit klart och slutmonterat mikrofonen smile. Är helnöjd med resultatet!

Började med att bestämma placering av mic för att sedan bestämma bästa monteringsväg.http://forumbilder.se/DBK9J/dsc00959.JPG

Kabeln matas in bakom denna gummilist och in under a-stolpens plastkåpa. http://forumbilder.se/DBK9J/dsc00960.JPG

Lossade därefter den horisontella kåpan i mitten av bilden och satte fast kabeln i fästena för "benvärmar"rören.
http://forumbilder.se/DBK9J/dsc00961.JPG

Vill såklart inte att kabeln skall synas alls så jag monterade ner solskyddet för att se hur kabeldragning kunde ske via fästhålet.
http://forumbilder.se/DBK9J/dsc00962.JPG

Kanon! Inga problem att få in kabeln under takklädseln. Mellan gummilisten och taket går kabeln via skarven mellan a-stolpens överkant och takklädseln.
http://forumbilder.se/DBK9J/dsc00963.jpg

Färdigmonterat i uppfällt läge.
http://forumbilder.se/DBK9J/dsc00964.JPG

Nerfällt läge. Använder aldrig spegeln då jag anser mig vara så snygg att jag ej behöver bekräfta mitt utseende hela tiden. Skall dock spåna på en idé att gömma kabeln ännu mer.
http://forumbilder.se/DBK9J/dsc00965.JPG

Allt för idag smile Nästa ingrepp blir bra mycket mer avancerat.

Stay tuned!

210 Inlägg
30 september 2014
Några nyheter som hänt på denna? smile

180 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
Vikr skrev:

Hej gott folk!

För att göra en lång historia kort så har jag nu avslutat kanske mitt livs värsta 6 månader, Kugan började stula i somras, vilket resulterat i 3 perioder med verkstadsbesök, det sista nu nyss avslutat varade över 4 månader!
Ett tråkigt och ej reparationsbart fel som varit nära att föra mig rätt i graven 3 gånger.

Blev tillslut en förlikning där jag fick ut en Mondeo utgående modell, och de tog in Kugan, mycket sorgligt då jag gillade bilen, men det var väl ett nödvändigt ont. Ett nytt projekt kommer upp framöver med Mondeon inom kort! Länkar då här smile.

Tack till er som följt!

210 Inlägg
15 december 2014
keffouffe skrev:
Vikr skrev:

Hej gott folk!

För att göra en lång historia kort så har jag nu avslutat kanske mitt livs värsta 6 månader, Kugan började stula i somras, vilket resulterat i 3 perioder med verkstadsbesök, det sista nu nyss avslutat varade över 4 månader!
Ett tråkigt och ej reparationsbart fel som varit nära att föra mig rätt i graven 3 gånger.

Blev tillslut en förlikning där jag fick ut en Mondeo utgående modell, och de tog in Kugan, mycket sorgligt då jag gillade bilen, men det var väl ett nödvändigt ont. Ett nytt projekt kommer upp framöver med Mondeon inom kort! Länkar då här smile.

Tack till er som följt!

Oh fy fan!

Vad va det för fel tillsluit om man får fråga? Flickvännens familj har en så man kanske kan hålla ögonen öppna på det?

180 Inlägg
24 december 2014
Trådstartare
Vikr skrev:
keffouffe skrev:
Vikr skrev:

Hej gott folk!

Tack till er som följt!

Oh fy fan!

Vad va det för fel tillsluit om man får fråga? Flickvännens familj har en så man kanske kan hålla ögonen öppna på det?

Det som hände var att bilen "klippte" all ström, servon la av, bilen stannade, alla lampor började blinka. Det hände en gång innan en rondell, en gång på ett farthinder och en gång i en sväng. De kopplade in diagnostikinstrument som jag körde med en av gångerna det hände, men Fords mjukvara är inte fullständig i deras av läsare så felkoden som kom då kunde inte avläsas då det hade ett för högt felkodsnummer. Bilen hade jag hunnit köra 1500 mil innan detta fenomen började. När jag hade en Ford Focus för många år sedan var jag med om samma sak 6 gånger! Vid sista inlämningen hittade de en sprucken vakumslang som de sa hade orsakat det hela, är tydligen mycket vanligt på äldre Focusar. När jag nämnde vakumslangen för Ford nu med Kugan så slog de bort det påståendet totalt. SÅ man vet aldrig. Men nu är det över i alla fall! Hoppas din flickväns familj inte har upplevt detta fel eller gör det i framtiden smile

210 Inlägg
4 januari 2015
Tack för infon!

Körde den själv upp till sälen i förra helgen och då hände inget och dem har inte märkt något med den ännu smile hoppas dem slipper det med!

keffouffe skrev:
Vikr skrev:
keffouffe skrev:

Hej gott folk!

Tack till er som följt!

Oh fy fan!

Det som hände var att bilen "klippte" all ström, servon la av, bilen stannade, alla lampor började blinka. Det hände en gång innan en rondell, en gång på ett farthinder och en gång i en sväng. De kopplade in diagnostikinstrument som jag körde med en av gångerna det hände, men Fords mjukvara är inte fullständig i deras av läsare så felkoden som kom då kunde inte avläsas då det hade ett för högt felkodsnummer. Bilen hade jag hunnit köra 1500 mil innan detta fenomen började. När jag hade en Ford Focus för många år sedan var jag med om samma sak 6 gånger! Vid sista inlämningen hittade de en sprucken vakumslang som de sa hade orsakat det hela, är tydligen mycket vanligt på äldre Focusar. När jag nämnde vakumslangen för Ford nu med Kugan så slog de bort det påståendet totalt. SÅ man vet aldrig. Men nu är det över i alla fall! Hoppas din flickväns familj inte har upplevt detta fel eller gör det i framtiden smile

Sök