Problem med laddning Bmw 320i e46

lixer
5 januari 2015 · 464 Inlägg

Hej! Jag har ett problem och skulle vilja höra vad ni tror det kan vara för fel. Det hela började 29 december då jag skulle åka till fjälls. under resan så börjar mina extraljus blinka som värsta discobelysningen, (xenon sats) Laddlampan tänds i någon sekund och slocknar. Så här höll det på i ca 11 mil.

Svänger in på statoil å köper en korv, var väl inne i ca 10 min, kommer ut startar bilen och det låter klick klick. Vart till å kabla igång.

Väl uppe i byn så laddar vi batterier å låter det stå över natten utan att vara inkopplat till bilen, hade då laddat ur så pass att bilen ej kunde starta, samma problem som vid Statoil. Beställde nytt batteri och monterade in det.

Då vi mäta hur mycket den ladda på batteriet så hoppade den upp på 13,5volt men sjönk sedan ned till 12volt.
Lästa något på internet att man skulle dra ut säkring 30 till motorstyrningen och då laddade den helt plötsligt 13,5 volt Varför? Vad kan va fel, ide å byta generator?  Tack så länge

xXSammy
5 januari 2015 · 6 580 Inlägg

lixer skrev:
Då vi mäta hur mycket den ladda på batteriet så hoppade den upp på 13,5volt men sjönk sedan ned till 12volt.
Lästa något på internet att man skulle dra ut säkring 30 till motorstyrningen och då laddade den helt plötsligt 13,5 volt Varför? Vad kan va fel, ide å byta generator?  Tack så länge

"Smart charge" laddning, motorstyrdonet reglerar generatorladdning beroende på batteriets spänning. Om generatorn inte får någon signal blir laddningen fast.

Byt generator så ska du se att det löser sig.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang