9-3 2.8t Aero XWD: Motorlampa lyser, dålig motorgång och konstiga turboljud

Johansson7 The Electrician
4 januari 2015 · 64 Inlägg

Hej

Körde min Saab 9-3 2.8t Aero XWD -08 i förrgår utan några som helst tecken på fel men i morse så började motorlampan lysa direkt vid start.
Körde kanske 2 km lugnt och den betedde sig normalt. Den är chipad med BSRs steg1 och med min PPC så satte jag in original programmet igen. Motorlampan tändes inte igen och jag körde iväg. Hann väl ungefär 5 km innan bilen mer eller mindre dog, motorlampan tändes igen och den varnade i displayen att det bara gick att köra med begränsad fart. Provade då att mappa om den igen och med liknande resultat, kom en liten bit till men sen fel igen. Nu när jag mappar om den så slocknar inte motorlampan och den går väldigt väldigt dåligt. Den ger även ett annorlunda dumpljud har ett öppetsportluftfilter och normalt så ger den ifrån sig ett distinkt rappt dumpljud och nu låter det mer som en häst som frustar.

Tändspolarna och tändstiften bytes i somras då servades även bilen på en saabverkstad.

Har ingen felkodsläsare för tillfället så vet inte vad felkoden är.
Har försökt kollat vaccumslangar och allt runt i kring det men är så jäkla trångt så man ser ju ganska dåligt.

Finns det nån som varit med om liknande fel och kan tipsa om vad det kan va? Bävar inför att lämna in den då det inte är gratis, men måste man så måste man.

Mvh Erik

Senast redigerat av Johansson7 (4 januari 2015)

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
Johansson7 The Electrician
6 januari 2015 · 64 Inlägg

Hej igen.

Har nu en felkodsläsare och den ända felkoden som dessutom är återkommande är P2228 (Baromatic Pressure Sensor "A" circuit low).
Bilen går som den ska och får inga misständningar eller någon dålig gång längre. Men när den dumpar så låter den fortfarande som en frustande häst och dör lätt efter dumpningen om varvet sjunker för lågt och när jag startar den igen efter den dött så finns felkoden p2228 där.

Det jag kan komma fram till genom att googla lite är att det förmodligen är fel på givaren eller ett jordfel i kontakten/kabeln.

Det jag däremot inte kan hitta är vart den givaren sitter eller hur den ser ut!? Är det någon här som vet?

Tacksam för snabba svar! Mvh Erik

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
Funkiee Saab älskare!
6 januari 2015 · 4 597 Inlägg

http://www.saabcentral.com/forums/showt … p?t=121198 där verkar dom ha svaret på din fråga, sitter någon kontakt runt BTR som verkar vara dålig. o även blött luftfilter!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Johansson7 The Electrician
6 januari 2015 · 64 Inlägg

Funkiee skrev:
http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=121198 där verkar dom ha svaret på din fråga, sitter någon kontakt runt BTR som verkar vara dålig. o även blött luftfilter!

Tack för det snabba svaret! 

Jag var in där och tittade tidigare. Men något blött luftfilter har jag inte och de ger ingen tydlig bild av hur givaren ser ut...

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
Funkiee Saab älskare!
6 januari 2015 · 4 597 Inlägg

ut o rota under plastkåpan till höger tror jag det stod? så borde du se den där fyrkantiga lådan med en kontakt på med 3 kablar om jag inte minns fel smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Funkiee Saab älskare!
6 januari 2015 · 4 597 Inlägg

http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mGz6bUjlDRIteeiuJ8jxLDw.jpg
så bör den se ut o kanske sitter runt insug eller på något insugsrörsmile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Johansson7 The Electrician
6 januari 2015 · 64 Inlägg

Funkiee skrev:
http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/ … 8jxLDw.jpg
så bör den se ut o kanske sitter runt insug eller på något insugsrörsmile

Hittar inte nån... kanske jag som är blind. Hittade en liknande men den var det trycksatt bensin under så det lär ju inte vara barometriska givaren.

ps. bensin svider i ögonen... tongue

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
Johansson7 The Electrician
6 januari 2015 · 64 Inlägg

Nu hittade jag den i alla fall. Den såg lite annorlunda ut. Men med 3 kablar in och typ bara en nippel ut med nåt membran innanför.

Vet nån vad värdet borde ligga på? När jag tar ur kontakten så visar min OBD II läsare 123 kPa och med kontakten i så ligger värdet och pendlar runt 40 kPa.

Efter att ha bökat runt lite så beter sig bilen fortfarande likadant men nu får jag bara felkoden P0236 (Turbo/Super Charger Boost Sensor "A" Circuit Range/Performance). Vart sitter den sensorn? tongue

Mvh Erik

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
Johansson7 The Electrician
7 januari 2015 · 64 Inlägg

Jag har kommit fram till att det kan vara magnetventilen till turbon som strular. Vet nån om en ventil från en 4 cylindrig motor passar på 2.8t? Och kan det fungera med en barometrisk givare från en 4 cylindrig?

Mvh Erik

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
Echonator Köpingsbo i exil
7 januari 2015 · 507 Inlägg

40 kpa, får du det med givaren inkopplad och bilen på tomgång eller med enbart tändningen påslagen?

Dina båda koder pekar för övrigt på samma givare då den mäter både temp och tryck. Antingen kass givare eller ruttet kablage/kontakt

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Johansson7 The Electrician
7 januari 2015 · 64 Inlägg

Echonator skrev:
40 kpa, får du det med givaren inkopplad och bilen på tomgång eller med enbart tändningen påslagen?

Dina båda koder pekar för övrigt på samma givare då den mäter både temp och tryck. Antingen kass givare eller ruttet kablage/kontakt

Det är med bilen på tomgång. Vilken temp mäter den? Märkte ingen förändring i nåt annat värde än tryck när jag drog ur kontakten.

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
Echonator Köpingsbo i exil
7 januari 2015 · 507 Inlägg

Johansson7 skrev:

Echonator skrev:
40 kpa, får du det med givaren inkopplad och bilen på tomgång eller med enbart tändningen påslagen?

Dina båda koder pekar för övrigt på samma givare då den mäter både temp och tryck. Antingen kass givare eller ruttet kablage/kontakt

Det är med bilen på tomgång. Vilken temp mäter den? Märkte ingen förändring i nåt annat värde än tryck när jag drog ur kontakten.

Gott, då mäter den trycket korrekt iaf!
Tempen den mäter är insugsluften, och om även det värdet verkar stämma så blir det att gå vidare mot turbon magnetventil som du var inne på själv lite tidigare

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Johansson7 The Electrician
7 januari 2015 · 64 Inlägg

Hur kan den mäta insugsluften när den sitter på baksidan av motorn och inte är ansluten till insuget alls? Jag pratar om den atmosfäriska/barometriska givaren.

Den givaren du skriver om sitter väl på insugsröret och mäter temp och tryck i röret? Eller har jag fattat helt fel?

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
Echonator Köpingsbo i exil
8 januari 2015 · 507 Inlägg

Johansson7 skrev:
Hur kan den mäta insugsluften när den sitter på baksidan av motorn och inte är ansluten till insuget alls? Jag pratar om den atmosfäriska/barometriska givaren.

Den givaren du skriver om sitter väl på insugsröret och mäter temp och tryck i röret? Eller har jag fattat helt fel?

Det är jag som snurrar till det. P2228 är som du säger atmosfärstrycket, och sen P0236 tryckgivare för laddluften, men de är som sagt relaterade. P0236 får du tex när det trycket understiger atmosfärstrycket...

Så slå på tändningen utan att starta och läsa av de båda värdena. De borde då matcha varandra om allt är OK

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Johansson7 The Electrician
11 januari 2015 · 64 Inlägg

Hej allihopa och tack för era svar! Efter att ha bytt den barometriska/atmosfäriska givaren så går bilen bra igen. Stabil gång, den dumpar som den ska och inga varningslampor.

Givaren har nr 0261230101 kostade 395 kr på bildemo i uppsala. Den kallas "vaccumklocka på insug" vilket jag tycker är lite missvisande eftersom den inte sitter PÅ insuget men går man på numret så stämmer det.

Jag har ingen möjlighet att mäta värdet på givaren (kPa) för att se vad det ska ligga på men återkommer med det senare.

På Saabturboclubs forum finns en till tråd med samma ämne där har jag lagt upp bilder på hur givaren ser ut och vart den sitter i motorrummet.

http://forum.saabturboclub.com/showthre … -turboljud

Återigen tack för hjälpen!

Mvh Erik

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
Funkiee Saab älskare!
11 januari 2015 · 4 597 Inlägg

Skönt att det löste sig! o bra att du skrev vad som var felet osv! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang