Solfilm - ålders relaterat styling?

norrut
16 januari 2015 · 24 Inlägg

Efter att ha passerat 30-strecket, tycker att bilar är snyggare utan solfilm. smile
Börjar man bli lillgammal eller är det för det är ovanligt idag med bilar utan solfilm?

Fann ingen tråd om detta ämne här, är en bil snyggare med eller utan solfilm?

Har 2st bilar med solfilm med börjar fundera om det inte blir finare utan. Märkt en nackdel med solfilm, med åren får hatthyllan förändrad färg av all sol som lyser genom solfilm.

nixon89 klabbarpan
16 januari 2015 · 3 041 Inlägg

Är enligt mitt tycke enr en smaksak. Jag tonade rutorna av en anledning på min v70. Planerar för en liten knodd och ville således stänga ute solen. Annars förövrigt håller jag mina bilar otonade då jag gillar den öppna känslan så att säga.

Men som sagt en smaksak.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
granadadr
16 januari 2015 · 7 287 Inlägg

jag är över 40 och tycker en lätt heltonad bil är snyggare smile

kolsvarta har iof alltid gått fetbort för mig

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
zleepy Trucker
16 januari 2015 · 1 391 Inlägg

Jag tycker det ser bättre ut med tonade rutor... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
burnin_rubber
16 januari 2015 · 220 Inlägg

Då jag passerade 40 strecket på nyår...så kan jag säga som såhär.

En bil som har en lätt rökfärgad ton på rutorna är snyggast om de är heltonad dvs på samtliga rutor.
Kolsvarta rutor baktill och ljusa fram går fetbort i mina ögon.
Kolsvart runt om fungerar bra på sommaren men ser apa ut.(Körde så i sommras tack vare barn i framsätet som slipper "koka" om man har svarta rutor.)

Att köra helt utan tycker jag är alltför mainstream och mainstream sysslar inte vi på garaget med:-)

Maxen Teknisk
16 januari 2015 · 328 Inlägg

Sen har vi en annan praktisk detalj med solfilm: Insynsskydd.

Brukar väl inte ha en massa grejor i baksätet, men ibland finns det nåt där och då syns det inte lika bra.

Det är tillfället som gör tjuven, och med film minskar den risken.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
norrut
16 januari 2015 · 24 Inlägg

Kan det inte vara en fördel att inte ha solfilm, "tjuven" ser att man inte har något inne i bilen?

Maxen Teknisk
16 januari 2015 · 328 Inlägg

norrut skrev:
Kan det inte vara en fördel att inte ha solfilm, "tjuven" ser att man inte har något inne i bilen?

Så kan man också resonera, vilket är ett argument jag kan hålla med om.

Men då jag tycker att solfilm ser bra ut på bilen och dessutom även blockerar solinstrålning väljer jag såklart att gå på min linje om hindrad insyn. wink

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
it_mutt Avstängd
16 januari 2015 · 10 388 Inlägg

norrut skrev:
Kan det inte vara en fördel att inte ha solfilm, "tjuven" ser att man inte har något inne i bilen?

Om detta råder det delade meningar. Likaså huruvida du ska "öppna upp" insynsskyddet i kombibilar, just för att ev. tjuv ska se att där inte ligger något fint gömt där under.

Som kriminolog vill jag nog påstå att det är hugget som stucket, och helt enkelt beror mer på "typ av tjuv" och var bilen står (alltså i vilket sammanhang inbrottet sker).

- - Till topic - -

Det är ju ofantligt individuellt. Min far (snart 60) tycker det är snyggt, så gör även jag. Min brors flickvän uttryckte bara för någon dag sen; "Men...tonade rutor?! Hur f*n ser det ut egentligen?!" (hon ska köpa bil och det var som respons på en annons där bilen hade just tonade rutor, och nej, det var inte att det var "dåligt gjort" eller liknande). Hon är väl då...25 eller något.

Så det är alltså ingen fråga som kommer ha fått ett klart och tydligt svar när tråden är "slut".

Senast redigerat av it_mutt (16 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
norrut
17 januari 2015 · 24 Inlägg

Kan inte vara till en fördel att ha "öppet" så att man ser att det inte finns något i bilen.
Tycker inte bilen ska agera som nåts förråd. smile

it_mutt Avstängd
17 januari 2015 · 10 388 Inlägg

norrut skrev:
Kan inte vara till en fördel att ha "öppet" så att man ser att det inte finns något i bilen.
Tycker inte bilen ska agera som nåts förråd. smile

Varför kan det inte det?

Senast redigerat av it_mutt (17 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
norrut
17 januari 2015 · 24 Inlägg

Ojsan.. Blev lite fel skriver ser jag..

Ska egentligen stå. Kan det vara till fördel att ha det öppet......

it_mutt Avstängd
17 januari 2015 · 10 388 Inlägg

norrut skrev:
Ojsan.. Blev lite fel skriver ser jag..

Ska egentligen stå. Kan det vara till fördel att ha det öppet......

Ah, ja dåså.

Som sagt, jag tror, utifrån profession, att det har mer att göra med "var,när och "vem" " än rent generellt. Men, det gör säkerligen inget "sämre".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Power4u
18 januari 2015 · 178 Inlägg

Lagom ljus toning runtom ger verkligen bilen ett stort lyft och en prishöjare när du ska sälja bilen i framtiden. Men vissa bilar passar nästan bättre utan, även till vissa bilar som har grymma grejer inne i bilen som ägaren vill visa upp för folk, tex på bilutställningar och liknande.. Det är nog inte så åldersrelaterat, många äldre vill köra tonat, andra inte.. smaksak smile

Chevrolet C10 "Apache Airride" (1961)
Audi 100 LS "C1" (1975)
BMW E36 M3 "VF Engineering kompressor" (1995)
N_W V8 de bästa som finns!
18 januari 2015 · 1 092 Inlägg

Jag har haft tonade rutor på min första bil(Volvo) för snart 15år sedan sen på en av dom man har nu, på den första var det självvalt och på en av dom man har nu råkade det sitta där. Har mest haft cabbar som "entusiastbil" sen dess så det enda som är kvar att tona med cabben nerfälld är framrutan så det är inte helt lyckat.
På bilar med tak så tycker jag att det är snyggast med ljus toning och det tyckte jag för 15år sedan också.
Visst det ser hyfsat bra ut med toning men det är inte värt flera tusen till, finns annat mycket roligare i bilvärlden att lägga det på. smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Andyah
18 januari 2015 · 242 Inlägg

kolsvart vill jag själv inte ha men åt det mörkare hållet iaf. 25-35% ljusinsläpp.. det som jag gillar mest med tonat är att man slipper bli lika bländad av sol och andra trafikanter på natten som kommer bakom en mm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang