4270
Sök

önskar korrekta siffror samt fakta för svindyra soppa priset

Avstängd
329 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
varför är det så förbannat dyrt med soppa? i usa tar dom för ett galon som vi tar för litern.dvs där får man för 12kr ca 3.8 liter bensin medans här får man bara en liter

varför är det så?

hur många hundra % skatt är det på bensinen tro? jag gissar den kostar 2.50 - 3kr litern att köpa in.hanteringskostnader och en liten vinst hamnar det på 4.50kr lit.resten är ren skatte shit,dessa siffror har jag dock ej hundra koll på.så rätta gärna om jag har fel

önskar nån som kan det hela .

793 Inlägg
25 maj 2007
har för mig att skatten e nån stans mellan 6-8kr? ;D nån som har exakta siffror??
tycker staten ska skatta allt. Bensin borde INTE skattas, då man betalar den med skattade pengar.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

study
772 Inlägg
25 maj 2007
Precis som med aktier, handlas oljeprodukter på en börs. Priset på börsen påverkas av utbud och efterfrågan och förväntningar på marknaden. Eftersom oljeprodukterna handlas i dollar, är dollarkursen en viktig parameter när vi sätter våra svenska konsumentpriser. Därutöver tillkommer skatter som utgör ca 70 % av det pris som du som konsument betalar.

Du kan läsa ännu mer om hur prisättningen fungerar om du öppnar denna pdf-fil.

kolla där så ser du

Avstängd
329 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
men dollarn har ju sjunkit nått enormt.år 2000 va den 8spänn.nu är den på ca 6kr.men bensin priserna stiger??????

190 Inlägg
25 maj 2007
Tyvärr så tyckte OPEC att priserna hade blivit för låga i förhållande till utbud så dom höjde priset lite, så därför åkte priserna upp igen. Just på grund av att dollarn är så låg ska jag väl tillägga.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

Avstängd
329 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
mmm mmm detta är inte det slutgiltiga.bättre måste nån kunna anledningarna i det HELA

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
25 maj 2007
Detta är gamla siffror, men staten tjänade år 2004 "bara" 4 - 6 miljarder på bensinskatten. Men i år kommer det bli mycket mer.

Lev livet, det kan ta slut fort

4 571 Inlägg
25 maj 2007
Bensinskatt = Glesbygds skatt

123 Inlägg
25 maj 2007
Bensin 4,52 kr *

Energiskatt 2,72 kr **

Koldioxidskatt 2,02 kr **

Moms på bensin 1,13 kr ***

Moms på skatt 1,19 kr ***
Du betalar 11,58 kr

Hämtat ur www.bensinskatteuppror.se
Kolla in och skriv på protestlistan

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också

Avstängd
329 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
kanoners.stort tack för svaren,nu har man humm om det

Smålänning
7 887 Inlägg
25 maj 2007
Har hört att staten höjer skatten om råvarupriset sjunker. Myt eller verklighet?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

645 Inlägg
25 maj 2007
Som sagt, de mesta är soppa. Soppan går väl upp och ner några ören men de e skatten som känns. Dessutom vet dem ju att sommaren håller på att knacka på dörren och snart börjar semestersäsongen! Vilket innebär att folk tar ut sin gamla husvagn och ska åka 100 mil genom Sverige, därför höjer dem alltid lite extra under sommaren...

Avstängd
329 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
det är så fel.,när folk äntligen jobbat hårt och får lite semester och vill njuta av husvagnen och ta sig ut på vägarna så straffas man till högre bensin pris.så jävla ruttet om man tänker på saken.dom få veckorna man får unnas med familj och det hela

Leg. Spådam
816 Inlägg
25 maj 2007
Goli skrev:
har för mig att skatten e nån stans mellan 6-8kr? ;D nån som har exakta siffror??
tycker staten ska skatta allt. Bensin borde INTE skattas, då man betalar den med skattade pengar.

Du betalar allting med skattade pengar, och det är skatt på allting.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Sök