HJÄLP fortfarande miss ljud S60 D5 02a

Hermanssons_Garage
15 februari 2015 · 2 415 Inlägg

tjo. bytte nu i dagarna koppling på bilen.
jag bytte packbox bakom svänghjul,svänghjul till ett solidt/fast. (då nytt kosta ca 9500,nya skall passa utan några moddningar)
tryckplatta,lamell,utrampningslager...

nu efter när man har monterat ihop ALLT igen och ska ta första testrundan efter ha luftat kopplingen själv. så när jag fyllt på alla vätskor så starta jag. allt lät fint osv. trodde jag.

missljud från koppling, trycker jag på kopplingen så försvinner ljudet. varför låter fortfarande utrampningslager?
jag har monterat allt precis som det kom ner. inget är skillnad. använt centreringsdon för få lamell i centrum.

fattar inte varför det fortfarande låter???
det var ju denna anledning jag rev ner allt. missljud samt byte utav koppling..

nån som har en ide på varför det fortfarande låter?

Koppling är köpt på ADcenter samt packbox och övrigt.
svänghjul från bakaxeldelar.se


jag blir nog fan galen nu.. hjälp

Senast redigerat av Tryck_o_pys (15 februari 2015)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
mb_pucken
15 februari 2015 · 5 087 Inlägg

Försvinner det när kopplingen trycks ner lite eller ända ner?
Förklara ljudet om det är möjligt.

Ett dåligt lager på ingående axel i lådan skulle kunna tystna när kopplingen trycks ner och lådan stannar.
Brukar tystna långsamt då det är lite massa som snurrar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
dawwe ...has left the building...
15 februari 2015 · 4 474 Inlägg

Är det EXAKT samma oljud? Har du kollat oljenivån i växellådan? Eller ännu hellre: byt växellådsolja.
Det var ju liiite detta vi/jag varnade dig för när du frångick original, nu vet du inte riktigt om oljudet kommer pga den nya kopplings-setupen eller något annat. Ibland är det alldeles för dyrt att spara pengar....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hermanssons_Garage
15 februari 2015 · 2 415 Inlägg

mb_pucken skrev:
Försvinner det när kopplingen trycks ner lite eller ända ner?
Förklara ljudet om det är möjligt.

Ett dåligt lager på ingående axel i lådan skulle kunna tystna när kopplingen trycks ner och lådan stannar.
Brukar tystna långsamt då det är lite massa som snurrar.

ljudet försvinner när jag belastar kopplingspedalen lite.
misstänker uttrampningslager

dawwe skrev:
Är det EXAKT samma oljud? Har du kollat oljenivån i växellådan? Eller ännu hellre: byt växellådsolja.
Det var ju liiite detta vi/jag varnade dig för när du frångick original, nu vet du inte riktigt om oljudet kommer pga den nya kopplings-setupen eller något annat. Ibland är det alldeles för dyrt att spara pengar....

japp visst är det så. ni snacka om nått sånt.
Men förövrigt så funkar ju allt.
oljenivån är bra. fyllde på med olje till max. sen tryckte jag i lite till ca 1 dl till. så det är 2,2-2,3 l i lådan. oljan är castrol från ad..
ja det känns som samma ljud som innan.. men ska se om jag kan kolla mer på det idag. prova och lufta kopplingen mer o se om det försvinner. kändes som jag inte riktigt fick luftat den tillräckligt.

jo men har man inte 10k o lägga på ett svänghjul så blir det så här. försvinner inte oljudet så får de la vara så.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Zzoink
16 februari 2015 · 1 229 Inlägg

dawwe skrev:
Är det EXAKT samma oljud? Har du kollat oljenivån i växellådan? Eller ännu hellre: byt växellådsolja.
Det var ju liiite detta vi/jag varnade dig för när du frångick original, nu vet du inte riktigt om oljudet kommer pga den nya kopplings-setupen eller något annat. Ibland är det alldeles för dyrt att spara pengar....

fast det där argumentet funkar inte tycker jag.. om han hade köpt ett nytt svänghjul för 10.000:- på volvo och samma ljud hade kommit efter byte, kan han då vara säker på att det inte är det nya svänghjulet bara för att det är original? kan ju lika gärna vara det nya originalhjulet som har fått ett fabrikationsfel och låter.. original är inte alltid bäst!

kan tyvärr inte hjälpa dig något speciellt men jag bytte till ett nytt urtrampningslager en gång som måste varit kass från början för det lät direkt efter ihopmontering.

förresten hur blev det med lamellen? körde du ofjädrad eller fjädrad? har aldrig lyssnat på en bil med stum koppling men folk säger ju att det låter?

Senast redigerat av Zzoink (16 februari 2015)

dawwe ...has left the building...
16 februari 2015 · 4 474 Inlägg

Zzoink: Sannolikheten att ett nytt OEM svänghjul skulle ha EXAKT samma fel som det gamla borde vara försvinnande liten eller hur? Man kan dessutom kontrollera dubbelmasse-svänghjulet innan montering, dvs jämföra "glappet" mellan nytt/gammalt. Ett nytt OEM svänghjul kostar runt 5000 kr, så de 1000 kr han sparade var på gränsen till dum-snålt, OM nu oljudet beror på det stumma svänghjulet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Zzoink
16 februari 2015 · 1 229 Inlägg

om svänghjulet kostade 5000kr så hade jag köpt ett original ja, men hade sett någon siffra på 10.000kr.. kanske är jag som läst för snabbt eller var det med montering också? dock ska ju bakaxeldelars svänghjul inte ge ifrån sig något ljud heller eftersom det inte finns något som kan röra sig! men som sagt man vet aldrig med eftermarknadsgrejer helt 100 att det funkar..

men nu tror jag inted et här ljudet har med svänghjulet att göra.. tror det är något annat galet smile

dawwe ...has left the building...
16 februari 2015 · 4 474 Inlägg

Zzoink: TS har två trådar, i den initiala tråden där han frågar var man kan hitta billigare svänghjul (än hos Volvo) så länkas det till OEM svänghjul (LUK har jag för mig...) på ebay.de för ca 5000...

Senast redigerat av dawwe (16 februari 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hermanssons_Garage
16 februari 2015 · 2 415 Inlägg

jag har då väldigt svårt och tro att svänghjulet i säg är problemet! då det bara ger ifrån sig LITE mer vibbrationer. och det kan jag leva med! det vibbrerar lite på tomgång sen försvinner det va jag har märkt iallafall.

jag har pratat lite runt om i min krets och jag får samma svar från alla nästan.
misstanke 1: missljudet måste vara utrampningslagret. måste varigt dåligt från fabrik.
Misstanke 2: tryckplattan måste skimsas 1 MM för komma längre ut till uttrampningslagret. då det ANTALIGEN ligger och bara nuddar tryckplattan och därutav får ja ljudet... Men detta är bara misstankar.

Antaligen så får lådan ner igen och kontrollera allt. och prova och skimsa upp tryckplattan.
eftersom bakaxeldelar säger att det inte behövs skimsas och orignalkoppling skall passa rakt på utan några moddningar. så får man ju gå in på annat ändå. samt byta utrampningslagret och skicka tillbaka det gamla som sitter på nu!

och nu i dagsläget så orkar jag inte riva lådan igen! så ev kommer bilen skickas/säljas vidare till nån som har plats.
då jag fick låna garage för detta!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Maffia
16 februari 2015 · 383 Inlägg

Är din låda som låter, nog det vanligaste felet som blir diagnostiserat .

http://www.clutchpro.com.au/files/TSB-TB01.pdf

xXSammy
17 februari 2015 · 6 578 Inlägg

Vart tror du vibrationerna tar vägen? Jo in i din växellåda..
Hade du tankar på att dumpa bilen kunde du väl ändå bara köpt ett beg. svänghjul?

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang