Tickande motor på Saab 9-3.. Är det farligt?

myhrmans
17 februari 2015 · 6 Inlägg

Tjenare jag äger en Saab 9-3 från 2002(den äldre modellen) som gått 17000mil som tickar när motorn blivit varm!

Jag hör detta när jag stiger ur bilden då den står på tomgång, men hör inget när jag kör(kan ju vara för att det inte är jättehögt)

Har rätt olja(det har jag dubbelkollat)

Är detta farligt, och vad kan felet var?

Nybergrobin
18 februari 2015 · 2 382 Inlägg

hur länge sedan var det du bytte oljan? smile

myhrmans
18 februari 2015 · 6 Inlägg

Nybergrobin skrev:
hur länge sedan var det du bytte oljan? smile

2 veckor sedan ungefär! smile

myhrmans
18 februari 2015 · 6 Inlägg

Värt att tillägga: oljan är köpt på biltema 😇

Erick
18 februari 2015 · 4 767 Inlägg

Att man byter olja ofta är mycket viktigare än att du köper en dyr olja med häftiga logotyper på förpackningen.

Tickar den, eller rasslar den? Blåpuffar den från avgasröret vid kallstart?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
myhrmans
18 februari 2015 · 6 Inlägg

Erick skrev:
Att man byter olja ofta är mycket viktigare än att du köper en dyr olja med häftiga logotyper på förpackningen.

Tickar den, eller rasslar den? Blåpuffar den från avgasröret vid kallstart?

Med att byta olja menar du fylla på eller att tömma ut allt och hälla i ny? (min första bil så är rätt så okunnig)

Filmade ett kort klipp på hur det låter: https://www.youtube.com/watch?v=sbulNYIPuPM

och med blåpuffar, menar du rök som är blå då?

Tack för all hjälp hitills smile

Equium
18 februari 2015 · 356 Inlägg

När man byter olja ska man alltid tömma ur all olja, byta oljefiltret och fylla på med ny olja i rätt mängd!

Luchs
19 februari 2015 · 77 Inlägg

myhrmans skrev:

Erick skrev:
Att man byter olja ofta är mycket viktigare än att du köper en dyr olja med häftiga logotyper på förpackningen.

Tickar den, eller rasslar den? Blåpuffar den från avgasröret vid kallstart?

Med att byta olja menar du fylla på eller att tömma ut allt och hälla i ny? (min första bil så är rätt så okunnig)

Filmade ett kort klipp på hur det låter: https://www.youtube.com/watch?v=sbulNYIPuPM

och med blåpuffar, menar du rök som är blå då?

Tack för all hjälp hitills smile

Låter som ventillyftarna, invändinga föroreningar ev. pga långvariga olja+filterbytes intervaller eller fel olja. Morderna lågfriktionsmotorer är ganska dyra att renovera när invändig smuts börjar försämra flödet eller skapar proppar i de små oljekanalerna. Man ska helst köra på rekomenderad olja, 5w30 helsyntet tror jag du ska ha och helst byta med 1000mils intervaller med om det ska hålla ett tag. Ticket försvinner normalt efter <20 minuters körning på mellan 2-3 tusen varv, helst inte över dessa med tickande ventillyftare.

Hoppas den lugnar ned sig smile

"-Förgasare är inte helt knasigt"
myhrmans
19 februari 2015 · 6 Inlägg

Luchs skrev:

myhrmans skrev:

Erick skrev:
Att man byter olja ofta är mycket viktigare än att du köper en dyr olja med häftiga logotyper på förpackningen.

Tickar den, eller rasslar den? Blåpuffar den från avgasröret vid kallstart?

Med att byta olja menar du fylla på eller att tömma ut allt och hälla i ny? (min första bil så är rätt så okunnig)

Filmade ett kort klipp på hur det låter: https://www.youtube.com/watch?v=sbulNYIPuPM

och med blåpuffar, menar du rök som är blå då?

Tack för all hjälp hitills smile

Låter som ventillyftarna, invändinga föroreningar ev. pga långvariga olja+filterbytes intervaller eller fel olja. Morderna lågfriktionsmotorer är ganska dyra att renovera när invändig smuts börjar försämra flödet eller skapar proppar i de små oljekanalerna. Man ska helst köra på rekomenderad olja, 5w30 helsyntet tror jag du ska ha och helst byta med 1000mils intervaller med om det ska hålla ett tag. Ticket försvinner normalt efter <20 minuters körning på mellan 2-3 tusen varv, helst inte över dessa med tickande ventillyftare.

Hoppas den lugnar ned sig smile

Okej okej! Går det att byta oljan själv eller måste man lämna in bilen?

Luchs
19 februari 2015 · 77 Inlägg

Kolla med nån liten allverkstad var de tar för jobbet på olja + oljefilterbyte. Är man osäker kan det vara värt kanske 350 eller vad de kan ta.
Oljefiltret kan sitta hårt och vara hett, måste monteras ordentligt. Är man ovan kan man bli lite oljig när oljepluggen lossnar ev bränna sig tongue
Mvh

"-Förgasare är inte helt knasigt"
Maffia
19 februari 2015 · 383 Inlägg

Fattar inte riktigt... Du har bytt olja för 2 veckor sedan men du undrar även om du kan byta oljan själv? Har du kollat så du har olja i motorn nu?

jaka54
19 februari 2015 · 5 741 Inlägg

Hej!
Olja och oljefilter är lätt att byta själv! Bara lägga sig under bilen och tömma ut gamla oljan ur oljetråget (stor mutter på  plåttråget under motorn) och skruva bort oljefiltret..antingen genom att slå en grov skruvmejsel genom det gamla filtert och på det viset skruva bort filtret ...eller genom att köpa en speciell filtertång.
Tillhör varje vad varje bilägare ska kunna!

Sen tickandet...Det kommer av slitna ventillyftare. Inget speciellt fel direkt men enerverande att lyssna på. så försvinner det inte efter att du bytt olja så lämna in bilen och be dem byta lyftarna!

Byta olja betyder att tömma ut den gamla oljan och fylla på ny. Alla moderna bilar ska ha helsyntetisk olja, 5Wx30 eller 5Wx40. Biltemas fungerar bra. Man bör byta olja varje år eller vart tusende mil.

Luchs
19 februari 2015 · 77 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Olja och oljefilter är lätt att byta själv! Bara lägga sig under bilen och tömma ut gamla oljan ur oljetråget (stor mutter på  plåttråget under motorn) och skruva bort oljefiltret..antingen genom att slå en grov skruvmejsel genom det gamla filtert och på det viset skruva bort filtret ...eller genom att köpa en speciell filtertång.
Tillhör varje vad varje bilägare ska kunna!

Sen tickandet...Det kommer av slitna ventillyftare. Inget speciellt fel direkt men enerverande att lyssna på. så försvinner det inte efter att du bytt olja så lämna in bilen och be dem byta lyftarna!

Byta olja betyder att tömma ut den gamla oljan och fylla på ny. Alla moderna bilar ska ha helsyntetisk olja, 5Wx30 eller 5Wx40. Biltemas fungerar bra. Man bör byta olja varje år eller vart tusende mil.

Om den nya oljan han tippat i börjat släppa det eventuella klegget i toppen så kan ticket mycket väl uppstå en kort tid efter bytet. Själv erfarit liknande på en äldre saab.
Mvh

"-Förgasare är inte helt knasigt"
Bosse-buss
19 februari 2015 · 210 Inlägg

myhrmans skrev:
Värt att tillägga: oljan är köpt på biltema 😇

Inte alls värt att tillägga. Rätt klassificering är det som gäller, var oljan köps är helt ovidkommande. Gör som jag gjorde med min 9-5 från 1999 och tvätta motorn invändigt för att få bort slagg och annan skit bl a från ventillyftarna. Biltema har invändig motortvätt. En dunk på 4 liter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang