Vågar man beställa bilvårdsgrejer ifrån amazon?

Sonnback
13 mars 2015 · 502 Inlägg

Hej, jag har lite polerprodukter ifrån mothers som jag har tänkt att införskaffa, efter att ha kikat på amazon så kan jag få alla grejor för ett bra mycket bättre pris, men då är frågan, vågar man köpa ifrån amazon? Har aldrig gjort det och det känns ju som att det kan ju inte vara något annat än precis samma produkter som jag skulle få här i sverige, men en liten varningsklocka skriker när jag nu får betala 420 kr istället för 700 Mvh smile

rickylicious Webbutvecklare
13 mars 2015 · 2 369 Inlägg

Är det från USA det skickas då? I så fall tillkommer det moms och tull på det om värdet överstiger 500 kr (troooor det är 500 kr, är osäker på vart gränsen går). Vet inte vad bilvård går under för kategori i tullen, men tror bildelar är runt 11% tull. Moms är 25%.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
rickylicious Webbutvecklare
13 mars 2015 · 2 369 Inlägg

Du kan läsa mer här: http://www.tullverket.se/innehallao/i/i … 05754.html

Summan var visst 1400 så där var jag ute och cyklade, så om du håller dig under det så betalar du bara momsen om jag tolkar det rätt.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Magnum1965
13 mars 2015 · 217 Inlägg

Tror att bildelar ligger på 3,5%, men frågan är ju vilken kategori detta är. Men det är inte den stora kostnaden. Frakt och moms är det som blir "dyrt".

Att det du hittar är hälften så dyrt, är helt i sin ordning, det är samma produkter. Marknaden ser så ut. Tror ALLT är billigare i USA, även svenska saker, hur sjukt det än låter. Absolut billigast blir det om man handlar via svensk fraktfirma och köper i USA av firmor som bara skickar inom USA. Lite knöligare, men rekommenderas vid storköp. Men det blir bara "billigt" om du ska ta hem stort och tungt.


De "små" paket jag fått hem från USA har jag aldrig behövt betala något extra för. Men det där handlar bara om tur, inget annat. Små, lätta och billiga paket hamnar oftast i brevlådan direkt.

En sak som jag märkt med Amazon, är att det verkar hopplöst att räkna fram frakten. Där är eBay mycket enklare. Har du tittat om prylarna finns där?

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Sonnback
13 mars 2015 · 502 Inlägg

har köpt en del grejer ifrån kinaoch då har jag inte betalat nbågonting utöver det jag köpt, om jag skulle köpa ifrån amazon så hamnar jag på ganska precis 440 kr och då ingår frakten, så det skulle isåfall vara momsen, men är det helt hundra på att det tillkommer? har inte kikat på ebay ännu tongue

Magnum1965
13 mars 2015 · 217 Inlägg

Nej, det är ingen "garanti" att man åker på momsen, men ska man vara 100% ärlig, så ska man betala in momsen även om det inte fastnar i tullen. Jag har fått ett hundratal paket från Kina och jag har betalat avgifter på mindre än 5 paket. De som "fastnat" är paket skickade via vissa fraktbolag samt stora tunga saker (typ 10 extraljus), men i övrigt, inget alls.

Värdet på prylarna har varierat. Man kan be en kines ändra värdet på försändelsen, ofta inga problem alls, men det är naturligtvis inte tillåtet. Vissa kineser skriver mindre värden ändå. Be ALDRIG en amerikan om samma sak. De befattar sig inte med sånt, i alla fall inte om det är en lite större seriös firma.

Har man bara med momsen som en "möjlig" avgift i sin beräkning, så blir det ingen tråkig överraskning, utan snarare en glad bonus om man slipper.

Får du hem sakerna för 440kr så blir det totalt 550 kr + avgift som Posten (eller vem som tar hand om det) tar för "besväret". Allt från 100kr och uppåt. Alltså 650kr helt plötsligt. Hur tråkigt som helst. Men tyvärr ett möjligt scenario. Då har man helt plötsligt bara tjänat 50 spänn....

Men nu ska vi inte måla fan på väggen. Import själv "is the shit" som man brukar säga. Har du provat handla från Kina är ju detta inget nytt för dig.  Det handlar ju om säkerhet också. Personligen har jag inte handlat från Amazon, men eBay och Aliexpress har utmärkt sätt att hantera reklamationer på, så det är väldigt liten risk att bli av med sina pengar när det blir fel.

Så det korta svaret på din frågeställning är: Ja, det vågar man.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
mercaa
13 mars 2015 · 558 Inlägg

Handlar du från amazon.co.UK så åker du inte på tull? Har handlat bil wax å grejjer därifrån utan konstigheter och snabbt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang