3915
Sök

Frågor ang. Audi s4 4,2

342 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
#1
Har lite frågor angående audi s4 4,2liter med v8. Runt årsmodell 1994.

Undrar vad den drar blandad körning?

Även lite vad den väger å så, finns det någon info någonstans.

Sen om det finns "billiga" reservdelar, man kan ju tänka sig att dem är svindyra bara för att det är v8, passar typ vanliga a4 delar på karossen, motor är ju förståss anorlunda.

Och varför är den så billig? håller dem inte eller va är det?

Är fyrhjulsdrifen bra och så vidare...

Ni ser att jag har mycket frågor och skulle uppskatta så många svar som möjligt.
Senast redigerat av vanten06 (28 maj 2007)

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
28 maj 2007
#2
Anledningen till att den är så billig är väl att den är så gammal. Det finns så många S4 modeller senare, sen är det ju V8 alla vill visst ha turbomodellen.

Karosseri ska passa från audi 100 (den senaste modellen) Jag tror det är den S4 är grundad på.

Fyrhjulsdriften är riktigt bra vad jag har hört! (Det är ju Quattro wink )

Hoppas det hjälpte lite i alla fall! smile

Tekniska data
Effekt kW: 206     Antal passagerare: 4
Max släpvagnsvikt: 2100
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1270
Max lastvikt: 390
Skattevikt: 1840    
Tjänstevikt: 1840
Totalvikt: 2230    
Längd: 480    
Bredd: 178
Senast redigerat av Mäki (28 maj 2007)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

6 851 Inlägg
29 maj 2007
#3
Mäki skrev:
Tekniska data
Max släpvagnsvikt: 2100

Det är inte alltid det stämmer. Det är olika på vad för sorts drag som är monterat.
Löstagbart,fast,modell bla bla bla..
*onödigt vetande* big_smile

PS: Det är en mycke trevlig bil, som min fast lite äldre.
Förbukning går att få ner (iaf. min S6) på under litern (0.9-1) landsväg,laglig fart.
Detta va ändå med 235/35-19 hjulen på..inte så illa.
Skall man kolla blandad körning med ca:50/50 =1.25-1.35.
Enbart stadskörning= törstig
buskörning=VÄLDIGT törstig..

Det som man bör kolla när man köper bilen är hur och när kamremen är bytt.
Är den inte bytt så blir det ganska dyrt om man inte gör det själv.
Antingen så byter man vart ca:12 000mil eller vart 5år ungefär.
Senast redigerat av TT-Avant (29 maj 2007)


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
29 maj 2007
#4
TT-Avant skrev:
Det är inte alltid det stämmer. Det är olika på vad för sorts drag som är monterat.
Löstagbart,fast,modell bla bla bla..
*onödigt vetande* big_smile

PS: Det är en mycke trevlig bil, som min fast lite äldre.
Förbukning går att få ner (iaf. min S6) på under litern (0.9-1) landsväg,laglig fart.
Detta va ändå med 235/35-19 hjulen på..inte så illa.
Skall man kolla blandad körning med ca:50/50 =1.25-1.35.
Enbart stadskörning= törstig
buskörning=VÄLDIGT törstig..

Det som man bör kolla när man köper bilen är hur och när kamremen är bytt.
Är den inte bytt så blir det ganska dyrt om man inte gör det själv.
Antingen så byter man vart ca:12 000mil eller vart 5år ungefär.

Näe så kanske de är. Men jag satt och letade en bra stund efter en sån bil för att få fram lite allmän fakta big_smile Tack förresten för rättningen wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
29 maj 2007
#5
jag skulle kört på 2.2tq modellen. betydligt billigare. sen finns sjuka trimings möjligheter. bilen kan bli ruggigt skojj med manuell låda. men visst. v8an äger org.


Bmw osv..

6 851 Inlägg
29 maj 2007
#6
UseDubbelTurbo skrev:
jag skulle kört på 2.2tq modellen. betydligt billigare. sen finns sjuka trimings möjligheter. bilen kan bli ruggigt skojj med manuell låda. men visst. v8an äger org.

Vad är det som är betydligt billigare?


342 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
#7
Tack för svaren, men vad drar den?

Står i valet om en 850 T5 eller en Audi s4 v8.
Vilken borde jag välja?
Det finns ju mycket reservdelar till 850, men fyrhjulsdriften lockar ju.

6 851 Inlägg
30 maj 2007
#8
vanten06 skrev:
Tack för svaren, men vad drar den?

Står i valet om en 850 T5 eller en Audi s4 v8.
Vilken borde jag välja?
Det finns ju mycket reservdelar till 850, men fyrhjulsdriften lockar ju.

Jag skrev i mitt inlägg tidigare vad min S6a drar (antar du menar bensin/mil).

Ja det är en balansgång.
Vill du åka med kvalité,få ett härligt V8 muller och glida på 5/6an genom stan och alltid får grepp när du gasar så är det ju självklart en S4a du ska titta på.

Vill du kunna trimma massa, behöva byta däck 2-3 gånger/sommar och få mycke rök och hjulspinn vid starter så skall du ju välja en T5.

(hehe allt skrivet med en skvätt ironi, för er som inte förstod detta)


956 Inlägg
31 maj 2007
#9
Jag hade nog faktiskt valt audin...många jag känner som haft t5 så har växellådan rasat..Beror väl kanske på hur man kör..Men har aldrig hört att växellådan är dålig på en audi s4/s6

eldus veldus

6 851 Inlägg
1 juni 2007
#10
golf88 skrev:
Jag hade nog faktiskt valt audin...många jag känner som haft t5 så har växellådan rasat..Beror väl kanske på hur man kör..Men har aldrig hört att växellådan är dålig på en audi s4/s6

Hehe, självklart kan ju en låda på en S4/S6 oxå rasa. Men de kanske tål mer lite mer än volvo lådorna..


Ingen riktig Audi utan quattro!
203 Inlägg
1 juni 2007
#11
Kör på den "gamla" lyxtysken smile tror den inte är lika slutkörd som alla 850 t5.
regga dej på www.Nordicaudi.se, där kan du få en massa tips ang köp på en S4 4.2 (v8).

mvh

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ

Byfåne
368 Inlägg
1 juni 2007
#12
vanten06 skrev:
Har lite frågor angående audi s4 4,2liter med v8. Runt årsmodell 1994.

Undrar vad den drar blandad körning?

Även lite vad den väger å så, finns det någon info någonstans.

Sen om det finns "billiga" reservdelar, man kan ju tänka sig att dem är svindyra bara för att det är v8, passar typ vanliga a4 delar på karossen, motor är ju förståss anorlunda.

Och varför är den så billig? håller dem inte eller va är det?

Är fyrhjulsdrifen bra och så vidare...

Ni ser att jag har mycket frågor och skulle uppskatta så många svar som möjligt.

Fanns -94an med V8? var det inte 2,2t som satt i S4an då? V8an kom inte fören början på 2000 talet om jag inte är helt borta.


Ingen riktig Audi utan quattro!
203 Inlägg
1 juni 2007
#13
Bubbaman skrev:
vanten06 skrev:
Har lite frågor angående audi s4 4,2liter med v8. Runt årsmodell 1994.

Undrar vad den drar blandad körning?

Även lite vad den väger å så, finns det någon info någonstans.

Sen om det finns "billiga" reservdelar, man kan ju tänka sig att dem är svindyra bara för att det är v8, passar typ vanliga a4 delar på karossen, motor är ju förståss anorlunda.

Och varför är den så billig? håller dem inte eller va är det?

Är fyrhjulsdrifen bra och så vidare...

Ni ser att jag har mycket frågor och skulle uppskatta så många svar som möjligt.

Fanns -94an med V8? var det inte 2,2t som satt i S4an då? V8an kom inte fören början på 2000 talet om jag inte är helt borta.

V8:an kom 93, har jag för mig, är dock säker på att V8:orna satt i c4 karossen. mvh

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ

Byfåne
368 Inlägg
1 juni 2007
#14
Audi_S-power skrev:
Bubbaman skrev:
vanten06 skrev:
Har lite frågor angående audi s4 4,2liter med v8. Runt årsmodell 1994.

Undrar vad den drar blandad körning?

Även lite vad den väger å så, finns det någon info någonstans.

Sen om det finns "billiga" reservdelar, man kan ju tänka sig att dem är svindyra bara för att det är v8, passar typ vanliga a4 delar på karossen, motor är ju förståss anorlunda.

Och varför är den så billig? håller dem inte eller va är det?

Är fyrhjulsdrifen bra och så vidare...

Ni ser att jag har mycket frågor och skulle uppskatta så många svar som möjligt.

Fanns -94an med V8? var det inte 2,2t som satt i S4an då? V8an kom inte fören början på 2000 talet om jag inte är helt borta.

V8:an kom 93, har jag för mig, är dock säker på att V8:orna satt i c4 karossen. mvh

Stämmer. Kollade upp det efter jag skrev. Fanns ingen V8 sen i B5 serien och sen kom den tillbaka med B6.



Sök