Nissan 200sx s13 El fel

Adami
3 augusti 2015 · 26 Inlägg

Hej!
Har en 200sx s13 93a. Helt plötsligt så har bilen fått dålig kontakt till batteriet, har testat olika batterier och att försöka starta med startkablar. När man sätter på plus och minus kablarna så kommer det en väldigt liten gnista som att batteriet skulle skicka ut för lite ström.. Vilket det inte gör.

När jag vrider om nyckeln i bilen så går alla mätare, pumpar osv igång och allt verkar normalt men när jag vrider sista steget för att starta bilen så händer ingenting alls. Bilen går igång när man rullar igång den. Allt hände som sagt helt pötsligt och den har funkat kanon bra tills nu. Vi är inne på tredje året tillsammans och inget liknande har hänt förr.

Har kikat lite på säkringarna men såg inget speciellt. Försökte följa plus & minus kablarna lite lätt ifall någon av dem var synligt skadad men var rätt svårt att se..

Någon som har en idé om vad mitt problem kan vara?

BMW 318 Is (1993)
Highway_Outlaw
3 augusti 2015 · 198 Inlägg

Def. startmotor?

Har du kollat om den får 12v när du kör i startläget?

Senast redigerat av Highway_Outlaw (3 augusti 2015)

Adami
3 augusti 2015 · 26 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Def. startmotor?

Har du kollat om den får 12v när du kör i startläget?

Nej det har jag inte, jag vet heller inte hur jag ska göra det? Låter som att jag måste komma åt kabeln/kablarna som går till den isåfall? Känns ändå lite skumt att gnistan är så svag när man kopplar på batteriet?
Tack för svar!

BMW 318 Is (1993)
Highway_Outlaw
3 augusti 2015 · 198 Inlägg

Ja du får komma åt kablarna för att kunna mäta på dom.

Vad det gäller gnistan så är detta olika från bil till bil.

Adami
3 augusti 2015 · 26 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Ja du får komma åt kablarna för att kunna mäta på dom.

Vad det gäller gnistan så är detta olika från bil till bil.

Om jag inte misstar mig så krävs demontering av vissa jobbiga delar för att komma åt.. hmm Eller?

Okej, så kan det ju vara! smile Får ta och kika på den delen! (Kablarna till Startmotorn)

BMW 318 Is (1993)
TheGrimReaper
4 augusti 2015 · 22 Inlägg

Det jag hade börjatt att titta på är om reläet fungerar. Denna sitter i säkringslådan, du får läsa dig till vilket relä det är. Sedan för att titta så det fungerar som det ska så får du lyssna fall reläet klickar/drar när du vrider om nyckeln för att starta motorn. Om den drar/klickar som den ska så skulle jag kika på kolen i startmotorn så inte dem är slut. Är det något du vill ha bättre förklarat så hojta till.

Adami
4 augusti 2015 · 26 Inlägg

TheGrimReaper skrev:
Det jag hade börjatt att titta på är om reläet fungerar. Denna sitter i säkringslådan, du får läsa dig till vilket relä det är. Sedan för att titta så det fungerar som det ska så får du lyssna fall reläet klickar/drar när du vrider om nyckeln för att starta motorn. Om den drar/klickar som den ska så skulle jag kika på kolen i startmotorn så inte dem är slut. Är det något du vill ha bättre förklarat så hojta till.

Tack för tipset! Ska kolla jorden mellan batteri - motor och motor - chassi då de har en stor betydelse har jag fått höra. Är inte det felet så tänkte jag mäta om jag får fram den strömmen jag ska ha till startmotorn. Sedan kollar jag antagligen reläet. Sista utväg får bli att demontera startmotorn, den borde dock funka då den drar igång bra när den väl ska. Men just att man hör att den får för lite kräm.

BMW 318 Is (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang