5280
Sök

Volvo V50 2010 A/C kompressor går konstant.

7 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
Hej,
Jag är helt ny på forumet och vill vända mig till er som har förstånd. Jag har ett märkligt problem med en vanlig bruksbil Volvo V50 2010-2011

Vilken sensor bör jag testa att byta? Eller så kan det vara något annat fel.

Tryckvakt L110F tre polig
Refnr: 11444373, 30767131 osv.

eller

Tryckvakt låg sidan. två polig
1343215, 1343216 osv.

Systemet ger följande symtom:
Systemet är tätt, vakuumsuget, påfyllt men kompressor slår inte av vid testkörning och normalt bruk.

avstängt system normalt tryck låg 70psi hög 70psi

System igång full fläkt, kallaste inställning.
Tryck verkar normalt Låg 30psi hög 200psi konstant. Ger kyla.
Kompressor stänger inte av men fungerar på och avstängning via knapp i kupé. In och urkoppling clutch fungerar.
Kompressor tryck påslag och avslag fungerar inte. Kan ana en felaktig sensor.

Jag är hemmapulare men har hållit på med AC tidigare.

Kan någon ge mig förslag i detta som kan dessa bilar och hur A/Cn skall bete sig. Vore väldigt tacksam för hjälp i detta.

3 235 Inlägg
19 augusti 2015
Nu är jag inte helt 100% säker på att det stämmer, men vid senaste kylservicen sa teknikern att när man har ACn på max går kompressorn hela tiden. Sänker man däremot hastigheten på fläkten eller temperaturen kommer den att vara på/av med ca 10 sekunders pauser.

7 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
Jag skall försöka vara mera tydlig.
Motorn är testad på inställda 22grader i kupen med halv fläkt 1000rpm - A/C kompressor går konstant även efter fem minuter vilket inte verkar normalt. Kylan verkar dock normal men inget på och avslag från kompressor.
Körde med lägsta möjliga kyla, full fläkt. 1000rpm Manometer stället visar: låg 28psi hög 180-200psi stabilt.
Ingen cykling från kompressor. Går konstant hela tiden.

Vad bör jag kolla på? Kan det vara någon trycksensor som är kass. De är rätt dyra sensorerna så jag vill gärna ha tips av någon som vet mera.

214 Inlägg
19 augusti 2015
Det är helt normalt. Kompressorn går konstant på nyare bilar. Beror på att det sitter en liten ventil i kompressorn som styrdonet kan justera vinkel på svivelskivan som styr displacementet på kompressorn mellan några få cc upp till kompressorns max cc vilket brukar vara 140cc. Mao så kan styrdonet styra hur mycket kyla som ska produceras och då blir det ingen på av på kompressorn

6 689 Inlägg
20 augusti 2015
Funkar systemet normalt i bilen för övrigt? Låt det vara så då.

De/Dem

7 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
Tack för svar. Ni är verkligen duktiga!

Jag har bara hållit på med gamla slammers A/C tidigare så jag förstår inte dessa moderna nymodigheter.

Började ana att det borde vara ok då den kyler stabilt och verkar inte ha något fel. Okay, då kör jag vidare och kollar på status om några månader.

Hälsningar från Väsby

Sök