SFRO besikiga turbokonverterad bil med eftermarknads sprut. Bil tidigare än -75.

Snoogiloo
21 augusti 2015 · 685 Inlägg

Jag har tanken att turbokonvertera en Volvo 145 -69 och får bara en massa diffusa svar från SFRO när jag ställer frågor till den närmsta besiktningsmannen som inte hjälper mig i denna frågan över huvud taget.

Motorn kommer bli en 2,5l 6a från en 960 som kommer turbomatas och sen ett eftermarknadssprut som kommer styra det.
Bränsle kommer bli bensin för att hålla mig under 15kw/100kg.


Min simpla fråga är går det att regga det som ett ombyggt fordon med eftermarknadssprut och bensin eller är det amatörbyggt som gäller?
Som sagt, E85 kommer INTE gå då jag direkt kommer över effektgränsen.

Magnum1965
21 augusti 2015 · 217 Inlägg

Jag har dessvärre inte några konkreta svar heller, men enligt det jag läst så avgör inte enbart motorn om det är ombyggt eller amatörbyggt.

Som JAG tolkar det fungera det med den motorn, tack vare att det är just före -75 du bygger om. Teoretiskt sett behöver du inte ens regga som ombyggt eller amatörbyggt utan bara som ändrat fordon. Det senare är betydligt billigare och kräver dessutom ingen inblandning av SFRO.

Men frågan är om det är genomförbart. Mer troligt är att du måste fixa bromsar och kanske annat och då har man ändrat mer än man får och då måste man ändra ÄNNU mer för att det ska klassas som ombyggt. I sig ingen nackdel, men som sagt, det tillkommer en massa avgifter.

Amatörbyggt har ingen större betydelse heller, men där blir bilen helt plötsligt "ny" och då får man betala skatt i 30 år till...

Läs mer på SFRO:s sida:

http://www.sfro.com/index.php/bil/avgasregler-mm

Jag har dessvärre samma erfarenhet av min "lokala" besiktningsman (Från SFRO alltså) som du. Det är inte så mycket konkreta råd man får. Man får mer känslan av att: Bygg nåt kul du, så ska vi se om det blir godkänt...

Missförstå mig rätt, SFRO är en fantastisk resurs som vi ska vara rädda om (frågan är om det inte är unikt för sverige) och det är duktiga killar (tjejer?) som jobbar med detta på sin fritid, men de har ju ingen beslutanderätt utan den står transportstyrelsen för. Alla som har kontakt med svenska myndigheter vet ju hur smidigt det kan vara...


Lycka till med bygget.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Snoogiloo
21 augusti 2015 · 685 Inlägg

Tackar för svaret Magnum1965! Då har du förstått det på samma vis som jag iaf och hur stor är chansen att två kloka huvuden tyder samma sak fel! smile

Bilen kommer garanterat bli ombyggt då jag kommer byta hela drivlinan, bromssystemet och stötdämpare för att få en körduglig bil, allt detta går dock inom ramarna för ett ombyggt fordon så där borde inte vara några problem.

Ja han sa till mig att jag skulle höra av mig igen när jag byggt färdigt o.O Känns ju lagom roligt att få nerslag på halva bilen pga att man inte fått svar på ens frågor tongue

Magnum1965
21 augusti 2015 · 217 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Tackar för svaret Magnum1965! Då har du förstått det på samma vis som jag iaf och hur stor är chansen att två kloka huvuden tyder samma sak fel! smile
tongue

Jag har en kollega som brukar säga: Man behöver inte ha fel bara för att man ensam om att tycka nåt.



Men oavsett, så tror jag att det mesta som inte är för extremt går att lösa.

Jag rekommenderar att du ögnar igenom denna länk:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 … mp;start=0

Den är gammal, men fortfarande aktiv. Där står massor av intressanta infallsvinklar på både det ena eller andra. Det brukar vara en SFRO:are där som svarar på många frågor. HAN vet vad han pratar om.

Jag har ett par, tre byggen som jag ska försöka få till dom kommande åren, jag har fått hjälp via den länken.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang