3449
Sök

Nissan 350z låda som spökar..

67 Inlägg
22 augusti 2015
Trådstartare
Hej garaget, har en fråga angående en Väns Nissan 350z-03as låda. Den går fint fint tills man ska växla till 3an, då det börjar knacka, låter som du missar växeln eller kör en "sport växling" och vi ska skruva up lådan och titta hur det ser ut. Vad ska man leta efter när man kommer till kritan, då jag inte har meka med låder så mycket förut. Är det en enkel lösning på det hela eller är det bara att skrota skiten så att säga och sätta in en ny eller hur ska vi gå till väga.
Tack på förhand. (Skriver via telefonen så förlåt om det ser ut som skit.)   

P.S det spelar ingen vilket varv eller om du växlar upp från 1,2 eller ner från 4,5,6.
Senast redigerat av UnshakenHB (22 augusti 2015)

Hobby Fotograf
650 Inlägg
22 augusti 2015
Hej!

Låter ju onekligen som om 3:ans syncring är dålig.. kanske är lättare för er att försöka hitta en ny växellåda till bilen om ni inte har meckat så mycket med växellådor förut. Alternativt hitta någon som kan renovera lådan åt er.

67 Inlägg
23 augusti 2015
Trådstartare
Vi har nu testat "dubbel koppla" till trean och det låter inget så du har nog rätt...

Kan man inte testa och köra i ny olja och se om det hjälper eller är det bara slöseri med tid?

Och kan man "leva med det" eller är det risk att andra komponenter tar stryck när deta problem har uppstått?

Han har inte riktigt råd med en låda renovering just nu och det är inte det billigaste man kan göra. sad
Senast redigerat av UnshakenHB (23 augusti 2015)

67 Inlägg
23 augusti 2015
Trådstartare
Vi har nu tappat ut den gamla oljan i lådan och kört i ny, ljudet har släppt men vi antar att det ändå inte har fixat problemet i sig, kommer nog tillbaka snart... Men vi har bestämt oss att köpa en låda på skroten och ska byta ut den själva! Önska oss lycka! smile

1 861 Inlägg
23 augusti 2015
Kasta inte gamla på skroten bara skicka den på service och sälj som reservdel, tänk framtid till slut så tar det slut på delar om allt körs i pressen! Lycka till smile

67 Inlägg
23 augusti 2015
Trådstartare
Precis, inte den vanligaste bilen i Sverige direkt, men låderna i 3orna är tydligen kända för att vara dåliga. Synd på så bra bil och motor i övrigt. sad

1 861 Inlägg
23 augusti 2015
Alla bilar har svagheter, och det är väldigt få lådor som tål att "karate växlas" dom brukar tröttna då ^^

67 Inlägg
23 augusti 2015
Trådstartare
Hahaha så sant. ^^ Det är nog inte Ragnar 82 som köper en sån här bil direkt och man ser väldigt många av mina vänner, som ändå kan bil och mekar växlar tafat och snabbt. Men är tydligen ett vanligt problem på dem när vi tittade genom interwebs, att trean och femmans synkring brukar ta slut av konstiga skäll. sad.

PS, grymt fin din sierra va. smile
Senast redigerat av UnshakenHB (23 augusti 2015)

1 861 Inlägg
23 augusti 2015
Nej det är ju så! Växla fort men direkt ibland funkar ju man kan inte göra det hela tiden dock! ^^

Tack! Ångrar lite att jag sålde den som med alla andra bilar ;p

451 Inlägg
23 augusti 2015
Tror en vän till mig har en låda om du är intresserad, skicka ett PM

273 Inlägg
23 augusti 2015
På min fd 350z -07 så fick jag strul med lådan att det blev skrap ljud när man växlade snabbt mellan 2:an och 3:an, den byttes ut på försäkringen, inte värt att laga enligt Hedin bil.

67 Inlägg
23 augusti 2015
Trådstartare
Kostar troligen mer i timpenning/jobb att skruva upp lådan och byta packningar, synkringar och annat ist för att köpa en ny låda för dem. Eller så är dem kassa. Tycker folk på märkesvärkstäder är hemska om man jämför med små företagare som är duktiga. och mycket dyrare...

Sök