6950
Sök

Defrostern till bakrutan fungerar dåligt

3 Inlägg
5 augusti 2015
Trådstartare
Tja,

Har en Volvo S40 från 2005 som har krånglat 2 vintrar nu. När jag sätter på defrostern för bakrutan så fungerar endast 3 eller 4 "linjer" i mitten av bakrutan resten går inte igång och  det är oerhört frustrerande att bara ett litet område tinas upp och resten har skitmycket imma och snö. Vad kan felet vara? Har kollat säkringar men om den värmer upp en del av rutan kan ju inte säkringarna vara felet? Har även märkt att radion brusar och slutar ta emot signal när defrostern är igång. Några tips? Behöver verkligen hjälp, tack!

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2015
Trådarna har väl gått av helt enkelt.

Sen vet jag väl inte om tanken är att du ska tina bort "skitmycket snö", men det är en annan femma.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 Inlägg
5 augusti 2015
Trådstartare
okej då måste jag alltså köpa ny ruta eller? jag skrapar ju bort all snö men is och liknande är skönt att få bort med en fungerande defroster.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2015
SweVolvo skrev:
okej då måste jag alltså köpa ny ruta eller? jag skrapar ju bort all snö men is och liknande är skönt att få bort med en fungerande defroster.

Nej, det finns ledande färg för det där, förutsätter dock att trådarna är "åtkomliga" och inte sitter "i" glaset s.a.s.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 augusti 2015
it_mutt skrev:
SweVolvo skrev:

Nej, det finns ledande färg för det där, förutsätter dock att trådarna är "åtkomliga" och inte sitter "i" glaset s.a.s.

Funkar även att använda blyertspenna. Osäker på livslängden men ett tips iaf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

3 Inlägg
14 september 2015
Trådstartare
Bumpar tråden igen

Nu har jag kollat säkringar och även bytt relä utan att det fungerar. HAr testat spänningen med en multimeter mot värmeslingorna och får 12-13 volt på plussidan men sen från mitten till andra sidan blir det 0-1 v. Ska äöven testa resistansen imorgon och se vad det blir. Spänningen försvinner succesivt ju längre "ut" jag går från plus sidan. Har kollat elschema och radion är kopplad till bakrutan, och när jag tex sätter på värmen så tappar radion signalen och börjar brusa.

SKa det verkligen vara 12v på ena sidan av rutan och 0v på den andra? Behöver verkligen hjälp, vintern är på ingång sad Vad kan det vara?

Sök