6652
Sök

Nån som är bra på Kadett C?

9 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
#1
Tjena!

Har införskaffat en Opel Kadett C och behöver hjälp med lite olika frågor angående el, trim, fälgar och lite annat smått och gott. wink

Har googlat och de flesta rekommenderar detta forum så hoppas att nån här kan underlätta mitt sökande.  smile

Tacksam för assistans, stor som liten! big_smile

7 833 Inlägg
23 september 2015
#2
Du måste specifiera dina frågor närmare.
Har ägt några C-kadetter.
För mycket länge sedan.
Trevliga bilar.

5 111 Inlägg
23 september 2015
#3
Jag har haft Kadett C i 14 år, vad undrar du?


9 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
#4
Gott!

Mjaa, kan ju börja med att fråga hur man lättast får bort "konsollen" eller vad man ska kalla det som sitter bakom ratten. Den som har blinkersspaken och det, behöver löda lite där och det är väldigt svårt att komma åt neutral

Sen undrar jag vad man ska söka på för att hitta fälgar som passar? Bultmönster osv.

Dom ju inga monster när motorn är original heller lol så enkla trimtips om ni har några?

5 111 Inlägg
23 september 2015
#5
Bultmönstret är 4x100 och original ET har jag för mig är 35?
Minns inte hur man lossar rattkåporna på rak arm.
Gamla 1200an är inte mycket att börja trimma, lev med att det är en bil man kör lugnt med och njut av att den är väldigt körglad i alla fall, det fanns ett arrangemang med dubbelförgasare på Kadett B 1100 SR, vet inte om kamaxel eller något skiljer på dem, men att bygga en motor motsvarande den med 1200-botten borde ju ge några hk + från 1100SR, om det är värt det är ju en annan fråga.


9 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
#6
Okej, tack!

Rattkåporna får jag bort men det sitter som en ring typ, med kopplingarna till kabelstammen från blinkers och ljustuta. Det är den jag måste få loss!

5 111 Inlägg
23 september 2015
#7
OK, det har jag aldrig lossat, kan se om jag hittar min rephandbok någon dag och se om där står något.


9 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
#8
Skulle vara otroligt schysst, om tråden försvinner kan du bara skicka PM/Mail!

Du vet möjligtvis inte vart man kan få tag på en sån däringa bok? wink

Evildan
24 september 2015
#9
Du måste plocka bort ratten innan du kan få bort den kransen. Vad jag minns är den inte delbar.

Lossa rattens mutter, skruva nästan bort den låt tre/fyra varv vara kvar i muttern innan du börjar rycka i den så sparar du in på både smärta och dyra tandläkarräkningar.
Var ändå försiktig och tappa inte ned rattstången, den kan bli svår att fiska upp igen. När du fått bort ratten skruva dit muttern direkt för att förhindra detta.


Plocka ur den charmiga 1200an och montera en 1900/2.0?
Behövs lite kapning av kylarfäste och pyssel med slägga för kardantunneln och eventuellt vända på oljetråget och oljepumpen samt plugga originalhålet för oljestickan och slå bort en annan plugg och montera stickan där, annars är det närapå Bolton. 90/105hk i en C Kadett gör susen.
Senast redigerat av Evildan (25 september 2015)

9 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
#10
Volvo544special65 skrev:
Bultmönstret är 4x100 och original ET har jag för mig är 35? .

Vilket av detta är det man ska söka på? Vad betyder ET?

Evildan
24 september 2015
#11
Bettan75 skrev:
Volvo544special65 skrev:
Bultmönstret är 4x100 och original ET har jag för mig är 35? .

Vilket av detta är det man ska söka på? Vad betyder ET?

ET är inpressningen, hur förskjutet fälgens centrum är från mitten av fälgens bredd.

4X100 är avståndet mellan skruvhålen om du tänker dig ett X så mäts det efter axeln längst ut. Kika på dina hjul så ser du.

9 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
#12
Så om jag har förstått rätt så är ET måttet på hur långt in mitten på fälgen sitter, typ som deepdish eller som på breddade fälgar?

Så rent teoretiskt sätt borde dessa passa, och vad betyder dom andra siffrorna?  http://www.ebay.com/itm/Motegi-FF7-Whee … 1696619386

Många tack!

Evildan
24 september 2015
#13
Bettan75 skrev:
Så om jag har förstått rätt så är ET måttet på hur långt in mitten på fälgen sitter, typ som deepdish eller som på breddade fälgar?

Så rent teoretiskt sätt borde dessa passa, och vad betyder dom andra siffrorna?  http://www.ebay.com/itm/Motegi-FF7-Whee … 1696619386

Många tack!

http://bultcirkeltabell.se/images/et-matt.jpg


Mönstret är på länkade helt rätt 4x100.

I teorin kan dom passa, sedan har du nästa bit att ta hänsyn till bredd och om det får plats med 7" breda fälgar på en Kadett. Et anges inte i annonsen.
Det där är eftermarknadsfälgar med flera bultmönster, därav flera mått. Om du tittar på bilderna ser du att fälgcentrum ser ut som om det vore en hålpipig ost.

9 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
#14
Märkte inte det där med att dom hade olika hål först, men då är det bara en sak till jag undrar angående fälgmått osv. Det står ju  "17x7 4x100 4x114.3" Vad står 17 för om 7 är bredden?
Senast redigerat av Bettan75 (24 september 2015)

Evildan
24 september 2015
#15
Bettan75 skrev:
Märkte inte det där med att dom hade olika hål först, men då är det bara en sak till jag undrar angående fälgmått osv. Det står ju  "17x7 4x100 4x114.3" Vad står 17 för om 7 är bredden?

17" är diametern på fälgen.
På din Kadett har du 13" original och det går utmärkt att montera 14" från en Rekord på den.

5 111 Inlägg
25 september 2015
#16
Evildan skrev:
Du måste plocka bort ratten innan du kan få bort den kransen. Vad jag minns är den inte delbar.

Lossa rattens mutter, skruva nästan bort den låt tre/fyra varv vara kvar i muttern innan du börjar rycka i den så sparar du in på både smärta och dyra tandläkarräkningar.
Var ändå försiktig och tappa inte ned rattstången, den kan bli svår att fiska upp igen. När du fått bot ratten skruva dit muttern direkt för att förhindra detta..

En annan grej att tänka på är att om ratten inte lossnar så bör man på Opel absolut inte banka på stången, inte ens med muttern på plats.
Krockskyddet består av att rattstångsdelarna sitter ihop med två veka plastpinnar, ett lagom kraftigt hammarslag brukar räcka för att knäcka dessa.... roll


Evildan
25 september 2015
#17
Volvo544special65 skrev:
Evildan skrev:
Du måste plocka bort ratten innan du kan få bort den kransen. Vad jag minns är den inte delbar.

Lossa rattens mutter, skruva nästan bort den låt tre/fyra varv vara kvar i muttern innan du börjar rycka i den så sparar du in på både smärta och dyra tandläkarräkningar.
Var ändå försiktig och tappa inte ned rattstången, den kan bli svår att fiska upp igen. När du fått bort ratten skruva dit muttern direkt för att förhindra detta..

En annan grej att tänka på är att om ratten inte lossnar så bör man på Opel absolut inte banka på stången, inte ens med muttern på plats.
Krockskyddet består av att rattstångsdelarna sitter ihop med två veka plastpinnar, ett lagom kraftigt hammarslag brukar räcka för att knäcka dessa.... roll

Då är det inte roligt längre att vara Opelägare. sad

(Faan, hade trillat bort ett "r" i bort)
Senast redigerat av Evildan (25 september 2015)

9 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
#18
Ok, sitter den muttern bakom ratten eller har jag nån aftermarket-skit? för på min sitter den (ratten) skruvad i "hubben" eller vad man ska säga med m6... det står opel på tutan och förra ägarn sa att det var Limited Edition! lät ju rätt otroligt redan då menmen roll
Senast redigerat av Bettan75 (28 september 2015)

5 111 Inlägg
28 september 2015
#19
Låter som att du har någon eftermarknadsratt ja. Men även om ratten sitter skruvad i navet, så sitter ju sedan navet med en mutter på rattstången. Eftermarknadsrattar är ju oftast skruvade på navet för att man skall kunna tillverka bara en modell av ratt och sedan montera den i vilken bil som helst med ett modellanpassat nav. På originalrattar är ju detta onödigt då de bara skall sitta i ett enda bilmärke så där går ratt och nav inte att dela i de flesta fall. Men själva infästningen på stången är ju lika.


9 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
#20
ok, men då kanske jag slipper mickla med rattstång osv. eftersom jag bara behöver lite plats! phew wink


Sök