Tips billig extraljusramp under regskylt

HalvardT
22 oktober 2015 · 18 Inlägg

Tjena!

Tänkte införskaffa mig en billig extraljusramp att sätta i den lilla svarta grillen under regskylten på Passaten. När jag ändå håller på tänke jag beställa en till en bekants lilla Yaris också.

Billigaste alternativet blir väl ebay, aliexpress eller liknande antar jag, men vilken ska man ha? Vilken typ av dessa billiga kinesramper ger bäst ljus? Vanligast verkar vara combo flood/spot, men borde inte bara spot göra sig bättre på en bil?

Någon som har några tips? smile
Ska väl vara nånstans kring 20" med andra ord, lite över kanske, och gärna curved.

//HalvardT

Senast redigerat av HalvardT (22 oktober 2015)

it_mutt Avstängd
22 oktober 2015 · 10 388 Inlägg

HalvardT skrev:
Tjena!

Tänkte införskaffa mig en billig extraljusramp att sätta i den lilla svarta grillen under regskylten på Passaten. När jag ändå håller på tänke jag beställa en till en bekants lilla Yaris också.

Billigaste alternativet blir väl ebay, aliexpress eller liknande antar jag, men vilken ska man ha? Vilken typ av dessa billiga kinesramper ger bäst ljus? Vanligast verkar vara combo flood/spot, men borde inte bara spot göra sig bättre på en bil?

Någon som har några tips? smile
Ska väl vara nånstans kring 20" med andra ord, lite över kanske, och gärna curved.

//HalvardT

Finns ju hur mycket som helst på forumet om man söker.

En komboramp är trevlig. För egen del har jag dock som krav att "spot"-delen (oavsett om det är en kombo eller "bara" en spotramp) ska vara 10-12 graders spridning, och flood-delen ska då vara ungefär det dubbla. Så, en 10/20-ramp är i mitt tycke helt ok om man vill ha bredd också.

I övrigt så är då högre watt-antal att föredra, då det ger mer längd på ljuset.

Väldigt förenklat skulle man alltså kunna säga att det lyser längre med 5W-LED än med 3W, längre med 10W än 5W osv osv osv.

3w funkar väl bra om man vill ha något som tänder upp direkt om man ex.vis har xenonkonverterat helljus, för att just få "mer ljus direkt", men vidare långt lyser det ju inte (då pratar jag synligt ljus, inte att en skylt långt borta reflekterar).

Så, en (minimum 5w) 10/20-ramp, som kombo, eller just då 10-12 för spot

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang